הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הפרישה מאמנת הכוחות הגרעיניים: רוסיה מאיימת שתחזור לפתח טילים גרעיניים
במוסקבה מדגישים כי אם ארצות הברית תחזור לפתח נשק גרעיני חדש - גם היא תיאלץ לעשות זאת כדי לשמור על מאזן הכוחות

רוסיה איימה היום (שני) כי היא תחזור לפתח טילים גרעיניים לטווח בינוני במידה וארצות הברית תעשה זאת גם כן. ההודעה באה לאחר שהנשיא דונלד טראמפ אמר כי וושינגטון תיסוג מהסכם הגבלת החימוש הגרעיני עליו היא חתמה עם ברית המועצות בימי המלחמה הקרה. בשבת הודיע הנשיא טראמפ על הצעד בטענה כי רוסיה עצמה מפרה את ההסכם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האם מירוץ החימוש של המלחמה הקרה ישוב? פוטין (מימין) וטראמפ


ההסכם, שנחתם בין רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב בשנת 1987, קבעה כי שני הצדדים ישמידו את הטילים הגרעיניים לטווחים קצרים ובינוניים שברשותן, כמו גם את הטילים הקונבנציונליים. ההסכם נחתם במטרה למנוע את מירוץ החימוש הגרעיני של שני הגושים.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר לכתבים כי הצעד האמריקני עשוי להוביל לעולם מסוכן יותר, וכי רוסיה תהיה מחוייבת לפעול כדי להחזיר את האיזון של הכוח הצבאי במידה וארצות הברית תפרוש מההסכם ותחל לפתח טילים חדשים.

"מדובר בשאלה של ביטחון אסטרטגי. צעדים כאלה עלולים להפוך את העולם למסוכן יותר", אמר פסקוב על ההחלטה האמריקנית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי נטישת ההסכם על ידי ארצות הברית תחייב את ארצו לנקוט צעדים כדי להגן על הביטחון שלה, הוסיף פסקוב.

"המשמעות היא שאם ארצות הברית תחל לפתח באופן גלוי מערכות כאלה בעתיד, מדינות אחרות יהיו חייבות לנקוט צעדים, במקרה הזה רוסיה, כדי להשיב את האיזון", אמר.

בעת ביקורו בנבדה אמר טראמפ בשבת כי "נצטרך לפתח את כלי הנשק הללו. אנחנו הולכים לסיים את ההסכם ואנחנו הולכים לפרוש".

אמנת הכוחות הגרעיניים לטווח בינוני (INF) אסרה על פיתוח ופרישה של טילים קרקעיים המשוגרים מן הקרקע בעלי טווח של 500-5,500 ק"מ. היא הביאה לפירוקם של קרוב ל-2,700 טילים לטווח קצר ובינוני, ושמה קץ לעימות מסוכן בין טילי הפרשינג והשיוט של ארה"ב לבין טילי ה-SS-20 הסובייטיים באירופה.


ניסוי של טיל הנובאטור החדש של רוסיה, שלטענת ארה"ב ונאט"ו מפר את אמנת ה-INF


על פי הדיווחים, היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הוא שדחף להחלטה לפרוש מן האמנה. ארה"ב טוענת כי רוסיה מפרה את אמנת ה-INF בפיתוח ופרישת טיל הנובאטור החדש שלה. על פי תנאי האמנה, יחלפו שישה חודשים עד שהפרישה האמריקאית תיכנס לתוקף. בולטון תומך גם בביטול אמנת "ניו סטארט" שנחתמה בין הנשיא אובמה לנשיא רוסיה דאז דמיטרי מדבדב, המגבילה את פרישת ראשי הנפץ האסטרטגיים בכל צד ל-1,550. האמנה תפקע ב-2021.

בדברו עם הכתבים בנבדה אמר טראמפ "רוסיה הפרה את ההסכם. הם מפרים אותו כבר הרבה שנים ואני לא יודע למה הנשיא אובמה לא נשא ונתן או פרש. אנחנו לא ניתן להם להפר הסכם גרעיני ולנו אסור. אנחנו אלה שנשארנו בהסכם וכיבדנו אותו אבל למרבה הצער רוסיה לא כיבדה את ההסכם אז אנחנו הולכים לסיים אותו. אנחנו הולכים לפרוש".

הפנטגון תומך באמנת ה-INF באופן כללי אולם גם שר ההגנה ג'יימס מאטיס הזהיר מוקדם יותר השבוע את מקביליו ממדינות נאט"ו כי האמנה לא תהיה עוד בת-קיימא אם רוסיה לא תסיג את טיל הנובאטור שלה, שארה"ב טוענת כבר ארבע שנים כי הוא מפר את הגבלות הטווח של ה-INF.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE