הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסיכוי להגיע לחדר המיון בגלל תאונה עם מקל פוגו גדול פי אלפיים מהסיכוי לזכות בהגרלה הגדולה
אם יהיה זוכה יחיד בהגרלת המגה מיליונס שוברת השיאים, הוא או היא יוכלו לבחור בין 30 תשלומים שנתיים שיתחילו מכ-24 מיליון דולר ויעלו בחמישה אחוז לשנה, או לקבל מיד סכום חד-פעמי ודמיוני של יותר מ-900 מיליון דולר. מה עדיף? למה דווקא לא כדאי לחתום על הכרטיס מיד? כל הפרטים בפנים

מה הייתם עושים עם 900 מיליון דולר?


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סומכים על עצמכם עם הסכום הגדול במכה? 


זו רק אחת השאלות עליהן ייתכן שיצטרך (או תצטרך) זוכה מאושר\ת להשיב לאחר שיוכרזו המספרים הזוכים בהגרלת המגה-מיליונס שוברת השיאים, היום מעט אחרי 11 בלילה, שעון ניו יורק (8 בערב בחוף המערבי). 

סכום הפרס (בהגרלה של אחד משני "ארגוני הגג" שמאגדים את ארגוני הלוטו של 44 מדינות ומחוז קולומביה של וושינגטון הבירה), עומד על מספר חסר תקדים של 1.6 מיליארד דולר, וזוכה יחיד\ה שיבחרו לקבל את הזכייה בסכום אחד, ולא בתשלומים לאורך 30 השנים הבאות, יקבלו לבנק הפקדה של כ-905 מיליון בירוק, טבין ותקילין. מי שיבחרו לקחת את הפרס בתשלומים יקבלו צ'ק מדי שנה, שסכומו יעלה כל פעם בחמישה אחוזים. ההמחאה הראשונה תהיה בסך כ-24 מיליון דולר, והאחרונה ב-2048 בסך כ-99 מיליון.

מה שמוביל אותנו לשאלה הראשונה, בעצם, עליה יצטרכו להשיב מי שיזכו בפרס (ואם לא יהיה זוכה היום, הרי יהיה בסופו של דבר) - במכה אחת או בתשלומים? התשובה לשאלה זו תלויה במענה לקושיה אחרת: כמה אתם סומכים על עצמכם?

מבחינה מתמטית פשוטה, אין בכלל שאלה. "אתה חייב לקחת את זה לכיס עכשיו", אמר בהתלהבות פיליפ טיו, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ארקנסו, בראיון לרשת NBC. הפרופסור הסביר כי בהנחה שאתם לא צופים קריסה רב-שנתית של שוק ההון, השקעות לא הרפתקניות במיוחד יהפכו 905 מיליון דולר היום להרבה יותר מ-1.6 מיליארד תוך 30 שנים.

היכולת למלא טופס+מזל עיוור =\= שיקול דעת פיננסי (צילום: ABC)


אלא שהיכולת למלא טופס לוטו פלוס מזל עיוור אינם שווים בהכרח לשיקול דעת פיננסי. לכן סבור אנדרו סטולטמן, עורך דין משיקאגו שייצג בעבר יותר מזוכה לוטו אחד שאיבד את כספו בהשקעות גרועות, כי "אחת הטעויות הגדולות ביותר שזוכים עושים היא לקחת את הסכום במכה אחת". הפרקליט המנוסה טוען בתוקף כי "לאדם הממוצע אין התשתית לנהל סכום משנה-חיים".

למעשה, לפעמים יש החלטות שצריך לקבל לפני ההגרלה - במיוחד אם משתתפים בה דרך "פול" עם חברים מהעבודה. רבים נוהגים לעשות זאת כדי להגדיל כביכול את סיכויי הזכייה. אבל האמת היא שההבדל בין 1 ל-302 מיליון ל-50 ל-302 מיליון (הסיכוי המדויק לכל סדרת מספרים לעלות בגורל הוא אחד ל-302,575,350) - הוא זניח.

לעומת זאת, הסיבוך במקרה של זכייה כחלק מפול כזה יכול להיות גדול עשרות מונים מ"כאב הראש" המבורך של זכייה לבד. החוק וארגון המגה מיליונס לא יודעים, ולא אכפת להם, שהטופס הזוכה נרכש בכספם המשותף של עשרות עמיתים לעבודה. מבחינתם מי שמחזיק בטופס ויחתום בשמו על גבו - הוא יקבל את הפרס. לכן חשוב, אם השקעתם בפול משותף לרכישת כרטיסי הגרלה, לערוך הסכם כתוב - כן כן, למרות שכולנו חברים וכדי שנישאר כאלה - שמבהיר בדיוק איך יחולק הכסף, מי מחזיק בכרטיס בשם כולם וכמה שילם כל אחד.

עד כמה קלושים סיכוייכם לקחת את הפרס הראשון הערב? כדי לסבר את האוזן, מצאנו לכם כמה דברים - חלקם מצמררים, חלקם נעימים למחשבה - שעל פי מתמטיקאים וסטטיסטיקאים יש יותר סיכוי שיקרו לכם מאשר שהמספרים בטופס שמילאתם יעלו בהתאמה מוחלטת למספרים שייבחרו מתוך המכונה בעוד שעות ספורות:

הסיכוי להוציא את זה, בשלוף? גדול בערך פי 500 מהסיכוי להביא את הקופה הגדולה בלוטו


- למות כי אתם שמאליים והשתמשתם בכלי המותאם ליד ימין בצורה שגויה (1 ל-4.4 מיליון)
- ללדת רביעיית תאומים זהים (1 ל-15 מיליון)
- למות מפגיעת מכונת ממכר (1 ל-114 מיליון)
- להוציא רויאל פלאש "סרבי" (בלי להחליף קלפים) בפוקר (1 ל-649,740)
- לבקר בחדר המיון בשל תאונת פוגו (1 ל-115,300)

מצד שני, העובדה שאתם בכלל קיימים, בחישוב הסבירות שהיתה לכל אחד ואחת בשושלת הגנטית שלכם לשרוד מספיק זמן להעביר את הד.נ.א. היא לונג-שוט הרבה יותר מטורף - מספר אסטרונומי מכדי לכתוב אותו כפשוטו, ולכן נסתפק באמירה שמדובר ב-1 עם כ-2,650 אפסים אחריו.

אז נגיד שזכיתם, מה עושים? בודקים את המספרים. ושוב. ועוד איזה פעמיים. בטוחים לגמרי-לגמרי שיש לכם את חמשת המספרים והנוסף? קחו נשימה עמוקה, נעלו את הכרטיס בכספת (בלי לחתום עליו עדיין, כי יכול להיות שתוכלו להימנע מחשיפת שמכם כזוכים אם תתבעו את הזכייה בשם קרן נאמנות או חברה שתקימו לצורך העניין) ותעשו שלושה טלפונים: לעורך דין, לרואה חשבון וליועץ פיננסי. בהצלחה!

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE