הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"מחשבות ותפילות": התגובות לירי בפיטסבורג; תוגברה האבטחה סביב בתי כנסת
אישי ציבור מגיבים לירי בפיטסבורג בעוד כוחות המשטרה ברחבי ארצות הברית מתגברים את נוכחותם סביב בתי כנסת. מושל פנסילבניה: "אסור לנו לקבל אירועים כאלה"

הפיגוע המחריד בפיטסבורג לא השאיר את כוחות הבטחון אדישים והאבטחה במוסדות יהודיים ברחבי ארצות הברית תוגברה. משטרת ניו יורק הודיעה כי תשלח כוחות חמושים היטב כמו גם צוותי לוחמה בטרור ויחידות מיוחדות לבתי תפילה בכל רחבי העיר, על אף שאין איום מיידי על אוכלוסיית העיר שקשור לפיגוע בפיטסבורג. גם בלוס אנג'לס תוגברה הכוננות והוגדל מספר רכבי ואנשי הבטחון שמסתובבים בקרבת בתי תפילה. משטרת העיר הודיעה כי היא עוקבת מקרוב אחרי האירועים בפיטסבורג ומצויה בקשר עם הכוחות הפדרליים בעיר.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כוחות הבטחון מחוץ לבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג (צילום: CBS)


הנשיא דונלד טראמפ פרסם התייחסות צנועה לירי וצייץ: "האירועים בפיטסבורג חמורים יותר משחשבנו תחילה. שוחחתי עם ראש העירייה והמושל והודעתי להם שממשל הפדרלי איתם לאורך כל הדרך". בהצהרה נוספת הוסיף טראמפ כי אילו היו מאבטחים חמושים בבית הכנסת היורה לא היה יכול לבצע את הפיגוע, זאת על אף ששלושה שוטרים חמושים ומיומנים שהגיעו למקום נפגעו גם הם מהירי.  בעצרת באינדיאנה כינה הנשיא את הפיגוע "רשע טהור" ו"מעשה אנטישמי" ואמר "זה היה טקס מתן שמות [הנשיא מתכוון לברית מילה] בבית פולחן מקודש. אין סובלנות לאנטישמיות". 

סגן הנשיא מייק פנס התייחס גם הוא ובציוץ כתב כי הוא עוקב אחרי הדיווחים על הירי בפיטסבורג וכי הוא "מתפלל על הנופלים, הפצועים, כל משפחות הנפגעים וכוחותינו האמיצים בשטח. אלוהים יברך את כולם".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו שלח את תנחומיו וצייץ: "לבבות הקנדים נמצאים היום עם הקהילה היהודית בפיטסבורג שחוותה תקיפה אנטישמית מחרידה בזמן תפילה. מי ייתן ומשפחות הנרצחים תמצאנה נחמה ושהפצועים יחלימו במהרה".

מושל פנסילבניה טום וולף פרסם הצהרה בה התייחס לירי בבית הכנסת. לדבריו, "הירי בפיטסבורג הבוקר הוא טרגדיה מוחלטת. דיברתי עם ראשי קהילה מקומיים ואנשי הממשל שלי ומשטרת המדינה בפנסילבניה תספק את כל המשאבים הנדרשים לסיוע לרשויות האכיפה וכוחות הבטחון בשטח. מעשי האלימות חסרי הפשר האלה אינם מי שאנחנו כאמריקאים. מחשבותיי ממוקדות כרגע בקרבנות, משפחותיהם ובלדאוג שלרשויות האכיפה יש את כל המשאבים שהם צריכים".

וולף לא התאפק והתייחס לקלות שבה ניתן לרכוש נשק במדינה ולקשר שלה לאירוע: "כולנו צריכים להתפלל ולקוות שלא יאבדו עוד חיים. אבל אמרנו שזו 'פעם אחת יותר מדי' יותר מדי פעמים. כלי נשק מסוכנים מאיימים על שלום הציבור. וביום שאחרי הטרגדיה הזו, על כולנו להתאחד ולנקוט מעשים כדי למנוע טרגדיות כאלה בעתיד. אנחנו לא יכולים לקבל טרגדיות כאלה כנורמה".


"טרגדיה מוחלטת". מושל פנסילבניה טום וולף (צילום: AP)

ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, שרק אתמול ציין כי ישנן עדויות לעליה באנטישמיות בקמפוסים ברחבי אמריקה, צייץ בעקבות הפיגוע: "אנחנו הרוסים. ירי מכוון כלפי יהודים בשבת בבוקר בבית כנסת, מקום קדוש של פולחן, הוא בלתי נתפס. לבנו השבור עם הקרבנות, משפחותיהם, וכלל הקהילה היהודית. אנחנו כרגע בקשר עם רשויות האכיפה כדי להבין את ההיקף של המתקפה האנטישמית הזאת ונעבוד בשיתוף הקהילות ברחבי המדינה כדי להגיב לדעות קדומות בכל פעם שהן מופיעות.

הנשיא לשעבר ברק אובמה שניסה במהלך כהונתו להגביל את אפשרות רכישת הנשק ללא הצלחה, צייץ את התייחסותו: "אני מתאבלים על האמריקאים שנרצחו בפיטסבורג. כולנו צריכים להלחם בעליית האנטישמיות וביטויי השנאה כלפי אלה שנראים, מתפללים או אוהבים אחרת מאיתנו. ואנחנו חייבים לוודא שלאלה שמעוניינים לפגוע בחפים מפשע לא יהיה קל כל כך להשיג נשק".

נציגי ישראל בארצות הברית התייחסו גם הם לירי. הקונסוליה הכללית בניו יורק שפנסילבניה היא ב "שטח השיפוט" שלה, הודיעה כי היא אבלה אבל כבד יחד עם הקהילה היהודית על הרצח הנורא של המתפללים. הקונסוליה עוקבת אחרי האירועים ונמצאת בקשר עם רשויות החוק. הקונסול דני דיין יגיע הערב לזירת האירוע. שגריר ישראל באו"ם דני דנון כתב את המובן מאליו וציין כי "מחבל שנכנס לבית כנסת באמצע תפילה ורוצח אנשים בדם קר - אלו מראות שפה בארצות הברית מעוררים דאגה והלם. בקהילה היהודית יצטרכו לעשות חושבים בכל הנוגע למערך האבטחה".


לעשות חושבים. השגריר באו"ם דני דנון (צילום: תומר אפלבאום)


בתגובה שהוציא שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט נכתב: "מדינת ישראל וממשלת ישראל קיבלו בהלם ובכאב את הדיווחים על המתקפה הנוראית כלפי הקהילה היהודית בפיטסבורג. אנו עוקבים בדאגה אחרי הדיווחים ומתפללים שהאירוע יסתיים בהקדם. במקביל, הנחיתי כעת את משרד התפוצות להיערך לסייע לקהילה ככל בכל שרק ניתן. לבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים. יהי זכר הנרצחים ברוך". השר בנט, הממונה בממשלה על הקשר עם התפוצות, יצא לפיטסבורג הערב. 

השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שהעביר לפני מספר חודשים רפורמה שנויה במחלוקת שהקלה על קבלת רישיון לנשיאת נשק, לא החמיץ אף קלישאה בציוץ התגובה שלו לירי: "מחשבותיי ותפילותיי עם הקהילה היהודית והשוטרים בפיטסבורג לאחר הפיגוע הנורא היום. אלו שרוצים לפגוע בעם היהודי אף פעם לא הבחינו בין יהודים בישראל או בתפוצות, בין עדות או בין זרמים. אנחנו עם אחד ועלינו לעמוד ביחד תמיד".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE