הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איחוד הקהילות הרפומיות קרא לחבריו לא לקבל מימון הגנה פדרלי לבתי כנסת
במכתב שהופץ לפני מספר שנים ועדיין מופיע במקום מרכזי באתר האיחוד נטען כי מימון פדרלי להגנה על מוסדות דת הוא הפרה של הפרדת הדת והמדינה ואינו חוקתי, וכי אובדן ההפרדה עלול להוביל להתחזקות הימין הנוצרי ופגיעה בחופש הדת. מה עושים? לליגה נגד השמצה יש מדריך בן 130 עמודים להתמודדות עם איומים מסוגים שונים וגוף שהוקם על ידי פדרציות הקהילות היהודיות מציע הכשרה ואימונים אך תקציבו השנתי זעום ביחס להיקף הצורך בעבודתו

הפיגוע המזעזע בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג הציף שוב את שאלת האבטחה המיוחדת סביב בתי כנסת ומרכזי קהילה יהודיים. למרות שרבים מקווים שלא יהיה יותר צורך בעיסוק באבטחה ובדיון סביבה, אירועי השנתיים האחרונות ובראשם העלייה הניכרת בתקריות האנטישמיות ברחבי ארצות הברית מראים כי לא ניתן להקל ראש בנושא, גם אם מסיבות נכונות לכאורה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תפילה לשלום הפצועים ולזכר הנרצחים מחוץ לבית הכנס "עץ חיים" בפיטסבורג (צילום: גטי)


במסמך שהופץ מטעם רוברט הלר, יושב הראש לשעבר של חבר הנאמנים של איחוד הקהילות הרפורמיות, והרב דיוויד סאפרסטיין, דירקטור ב-Religious Action Center (RAC) שמופעל על ידי איחוד הקהילות הרפורמיות, קראו השניים לקהילותיהם שלא להשתתף בתכנית הפדרלית למתן מימון לאבטחת בתי כנסת. בפסקה מודגשת היטב נכתב כי "איחוד הקהילות הרפורמיות מתנגד בחריפות לחקיקה (שמקצה מימון פדרלי לאבטחה דתית, ע.ק.) בהיותה הפרה משמעותית של הפרדת הדת מהמדינה. האיחוד ממליץ שבתי כנסת לא ישתתפו בתכנית".

עוד כתבו השניים במכתבם: "צרכי האבטחה של הארגונים שלא למטרת רווח בארצנו דורשים את תשומת הלב המלאה של הקונגרס. עם זאת, לא צריך לבטא זאת באופן שמאיים על החומה שמפרידה את הדת מהמדינה, חומה שהיא מיסודות הדמוקרטיה וחופש הדת במדינתנו במשך יותר ממאתיים שנים". השניים ציינו כי עמדת ארגוניהם היא שמימון פדרלי למוסדות דת מנוגד לחוקה, וכי קבלת מימון כזה על ידי בתי כנסת יערער את הטיעון הזה. משם, הדרך לחיזוק הימין הנוצרי שמכרסם בהפרדת הדת והמדינה האמריקאי תהיה קצרה.

איחוד הקהילות הרפורמיות מאחד למעלה מ-900 קהילות ברחבי צפון אמריקה המונות כמיליון וחצי אנשים. RAC, גוף הסיוע והצדק החברתי היהודי, הוא פרי שיתוף פעולה בין איחוד הקהילות והועידה המרכזית של רבני אמריקה (CCAR), גוף שמרכז למעלה מאלפיים רבנים רפורמיים. אלו לא עמותות קיקיוניות; כשבכירים בגופים אלה קוראים ליהודים שלא לקחת מימון פדרלי לאבטחת קהילותיהם, אנשים מקשיבים. עם זאת, קהילת "עץ חיים" בה אירע הפיגוע היא קהילה קונסרבטיבית שאינה כפופה לאיחוד. בסיכום המכתב כתבו השניים: "הפרדת הדת מהמדינה בארצנו אפשרה לדת לשגשג כאן באופן חריג בהשוואה לדמוקרטיות אחרות. זו אחת מהמתנות הייחודיות של אמריקה לאנושות והערבות המרכזית לחירותנו הדתית. עתה, כשאנחנו מתקדמים במלחמה בטרור, אל לנו לנטוש את האידיאלים והחירויות שעליהם מדינתנו ניצבת".


"אל לנו לנטוש את האידיאלים והחירויות שעליהם מדינתנו ניצבת". הרב דיוויד סאפרסטיין (צילום: RAC)

המסמך המדובר נשלח באוקטובר 2004, לפני 14 שנים בדיוק, אך הוא עדיין מופיע במקום מרכזי באתר של RAC, לצד מסמך ההמלצות של הליגה נגד השמצה להתמודדות עם סיכונים וצרכי אבטחה של בתי כנסת. הליגה לקחה ברצינות את הסיכונים והפיקה ב-2005 מסמך בן לא פחות מ-130 עמודים ובו דרכים להתמודד עם סיכונים שונים. המדריך מקיף ביותר וכולל דרכים להתמודדות עם חפצים חשודים, מעטפות נפץ, מחבלים מתאבדים, דרישות אבטחה מיוחדות לבתי ספר ומחנות קיץ ועוד. גם מסמך זה, למרות חלוף השנים, מקודם על ידי איחוד הקהילות כמדריך ההגנה.

בין היתר, ממליצה הליגה לקראת שמחות ואירועים משפחתיים לא לפרסם את שם הילד/ה החוגג/ת או בני הזוג הנישאים בעיתון גדול, על שלט באולם האירועים או בכניסה לרחוב שבו החגיגה מתקיימת; לסרוק את האזור לטובת נתיבי הימלטות; להקפיד ששולחן המתנות יהיה מזוהה ומפוקח כדי להפריד בין חבילות לחפצים חשודים ועוד.

אם תבחרו לא להיענות לבקשה שלא לקחת מימון פדרלי לאבטחת בתי כנסת, דעו שיש לא מעט כסף למטרה הזו. בשנת התקציב 2018 הוקצה על ידי המשרד לבטחון המולדת מימון לאבטחת מוסדות וארגונים ללא מטרת רווח – חלק מהקהילות היהודיות רשומות כמלכ"רים ויכולות להיעזר במימון זה – בגובה 60 מיליון דולר, מתוכם 50 מיליון לגופים במרכזים עירוניים, ועוד עשרה מיליון שיועברו למדינות שתחלקנה בעצמן את הסכום לגופים שפועלים בתחומן מחוץ למרכזים עירוניים. המימון יכול לשמש לרכישת ציוד הגנה וכן לאימון צוותי הארגונים להתמודדות במקרי חירום. המימון הנ"ל גבוה ביותר מפי שניים מהמימון המקביל אשתקד, אז הוא עמד על 25 מיליון דולר בלבד. הממשל הפדרלי מציע שורה של תכניות תמיכה נוספות לגופים המעוניינים בכך.

קהילת "עץ חיים" רשומה במס הכנסה כגוף דתי ואינה מחויבת בשל כך לחשוף את נתוניה הפיננסיים, על כן קשה לדעת אם הקהילה נעזרה במענק הפדרלי. על פי תקנון המשרד לבטחון המולדת שמחלק את המימון, גופים באזור פיטסבורג יכולים לבקש עד 150 אלף דולר כמימון אבטחה. קרן הצדקה של "עץ חיים", לעומת זאת, כן מחויבת בפרסום הדו"חות. מהם עולה כי הכנסות הקרן היחידות בשנת 2017 נבעו מהשקעות ופעולות כלכליות ולא ממענקים או תרומות, כך שאם "עץ חיים" נהנתה ממענק פדרלי הוא לא הגיע דרך הקרן.


קהילת "עץ חיים" בפיטסבורג. ביקשה מימון הגנה פדרלי? (צילום: גוגל)

לצד סוגיית המימון, קיימת סוגיית הביצוע. לשם כך הוקם גוף בשם The Secure Community Network (SCN), ארגון ללא מטרת רווח שהוקם ב-2004 על ידי פדרציית הקהילות היהודיות בצפון אמריקה. מטרת SCN לרכז ולארגן את נושא האבטחה במרכזים יהודיים על בסיס ההבנה שמרכזים יהודיים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד. הארגון מסייע לקהילות, בתי כנסת, עסקים פרטיים ועוד ומציע הכשרה להתמודדות עם מצבי חירום וסיוע בבקשת מענקי אבטחה. עם זאת, משאביו מוגבלים. על פי דו"ח הארגון לשנת 2016, בשנה זו כולה הוא נהנה מהכנסות של פחות מ-900 אלף דולר. ארוחות ערב של תיאטרון הבלט האמריקאי מגייסות פי עשרה מזה תוך כמה שעות.

אחד הדירקטורים של SNC, פול גולדנברג, הופיע בפני הועדה לבטחון ושיתוף פעולה באירופה, גוף ממשלתי המורכב מחברי קונגרס, חברי סנאט ושלושה פקידים שאינם נבחרי ציבור. בעדות שמסר באפריל 2016 במסגרת דיון שעסק בצפי ומניעה של אירועים נגד קהילות יהודיות באירופה, התייחס גולדנברג להשלכות רצח הילד אילן חלימי בצרפת, הפיגועים בטולוז ובהיפר כשר ואיומי הטרור בבריסל. בצל פיגוע הירי שאירע היום, דבריו מקבלים משמעות חדשה:

"הקהילות היהודיות באירופה היו מטרה במשך שנים. אבל מעבר לסתם מטרה לשנאה, הן מייצגות משהו אחר. לעתים קרובות הן תפקדו ככנריות המנבאות המכרות פחם וחזו בעיות וסוגיות גדולות יותר, והתריעו על דאגות רחבות יותר לקהילות נוספות... כוחנו נובע מהגיוון שלנו, הקבלה ההדדית והמטרה המשותפת להתכנס בחופשיות, כל קהילה בבתי התפילה שלה. בלי פחד, התרעות או איומים באלימות. מזה זמן רב שאנו מסכימים על כך שמתקפה על אחד מאתנו היא מתקפה על כולנו".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE