הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אלפי חיילים בשירות פעיל יגבו את אנשי משמר הגבול במניעת כניסה לא-חוקית של שיירת המהגרים
כלי התקשורת מדווחים היום מפי מקורות בפנטגון כי הפנטגון ישגר סך של עד 5,000 חיילים בשירות פעיל לגבול הדרומי, כדי למנוע ניסיון של אנשי שיירת המהגרים להסתער על הגבול ולחצותו בכוח. הנשיא צפוי להוציא צו שיגביל או ישעה את זכותם של המהגרים לבקש מקלט כחוק, אולם היישום צפוי להתעכב בשבועות וחודשים בשל התנגדויות משפטיות

הפנטגון ישגר סך של עד 5,000 חיילים בשירות פעיל לגבולה הדרומי של ארצות הברית, בכדי למנוע כניסה לא חוקית של אנשי שיירת המהגרים, העושה דרכה צפונה דרך מקסיקו. כך הודיע היום (שני) בכיר במשרד ההגנה בתדרוך לכלי התקשורת.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שיירת המהגרים באריאגה שבדרום מקסיקו. היום נמצאת השיירה כאלף מייל ממעבר הגבול הקרוב ביותר לארה"ב (צילום: AFP)


כ-2,100 חיילי המשמר הלאומי כבר פרושים לאורך הגבול מכוח צו שהוציא הנשיא טראמפ מוקדם יותר השנה. בשבועות האחרונים מרבה הנשיא ללבות בציוציו אימה מפני הסכנות האיומות וחסרות התקדים שמביאים איתם כביכול הצועדים המרוטים והמהוהים, הנמלטים מעוני מחפיר ואלימות כנופיות משתוללת ומספרם הולך וקטן מדי יום - כפי שקורה עם כל שיירה כזו מאז החל המנהג לפני כ-15 שנה.

נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, השיק ביום שישי תוכנית הפונה לאנשי שיירת המהגרים (הנמצאת כרגע כאלף מייל [1,600 ק"מ] ממעבר הגבול הקרוב ביותר לארה"ב) תחת הכותרת "אתם בבית". התוכנית מבטיחה למהגרים דיור, טיפול רפואי, חינוך ומשרות אם יסכימו להתיישב במדינות הדרומיות של מקסיקו, צ'יאפאס ואוחאקה, המרוחקות ביותר מן הגבול עם ארה"ב.

החיילים אינם צפויים לעסוק בפעילות אכיפת-חוק, אלא רק לספק גיבוי לאנשי משמר הגבול הפרושים לאורך הגדר המפרידה בין ארה"ב למקסיקו במקרה שצועדי השיירה ינסו להסתער על הגבול ולחצותו בכוח. בכיר המשרד לביטחון המולדת מסר כי הנשיא יישא מחר (שלישי) נאום בו הוא צפוי להתוות צעדים נוספים לעצירת השיירה, ואלה עלולים לכלול הגבלה או השעיה של זכותם של פליטים לבקש מקלט בארה"ב.


כוחות המשמר הלאומי על הגבול סמוך לסן לואיס שבאריזונה (צילום: ניק אוזה, אריזונה רפאבליק)


צעד שכזה יתבסס על טיעוני ביטחון לאומי הדומים לאלה בהם הצליח לבסוף הנשיא להפעיל גרסה של איסור הכניסה למטיילים ממספר מדינות בעלות רוב מוסלמי, אולם בטרם יוכל צעד שכזה להיכנס לפועל, יהיה עליו לעבור את אותם מכשולים משפטיים ממושכים מצד ארגוני תמיכה במהגרים וארגוני זכויות אזרח.

טראמפ שוב טען היום, ללא שמץ הוכחה, כי השיירה כוללת "חברי כנופיות רבים" ו"כמה אנשים רעים מאד". הנשיא צייץ "אנא חזרו. אתם לא תורשו להיכנס לארצות הברית אלא אם תעברו את התהליך החוקי. זוהי פלישה לארצנו והצבא שלנו מחכה לכם". יצוין, שוב, שהתייצבות בכל נקודת גבול ובקשת מקלט היא חלק בלתי נפרד מ"התהליך החוקי". לפחות נכון לעכשיו.

הצעדים האחרונים הללו הם האחרונים בסדרת מאמצים להראות תגובה נמרצת ל"איום" השיירה, שאת הפחד מפניו מלבים ציוצים ואמירות של הנשיא ורבים מתומכיו זה שבועות. ביום שישי הציגה מקטע שהושלם לאחרונה מגדר הגבול בקלקסיקו שבקליפורניה, אשר נשא שלט שהכריז עליו כ"השלמת המקטע הראשון בחומת הגבול של הנשיא טראמפ". מקטע הגבול הזה הוכרז כבעל עדיפות עליונה לפני מספר שנים, והמימון עבורו הועבר על ידי ממשל אובמה.


(צילום: AP)



באותו יום ערך נציב הרשות למכס והגנת הגבול, קווין מקאלינן, סיור עם כתבים בנקודות מעבר הגבול מדרום לסן דייגו והסביר כיצד כוחות נוספים (שהיום נודע כי אכן יישלחו, כאמור) יסייעו להגן על הגבול מפני כל ניסיון של אנשי השיירה להסתער על הגבול. אולם מקאלינן הודה כי המערך העוסק בקבלת בקשות למקלט ובירורן כחוק לא חוזק בהתאמה.

כאמור, שיירות מהגרים כאלה מתרחשות כבר 15 שנה, ותכיפותן יורדת ועולה בהתאם לחומרת המצב בארצות המוצא (שמחמיר והולך בימים אלה). היסטורית, רוב אלה שבכלל שורדים את המסע הממושך ומגיעים אל הגבול אכן מבקשים מקלט כחוק. כך קרה עם השיירה הקודמת, באפריל האחרון. 122 נתפסו בניסיון לחצות את הגבול שלא כחוק, אולם 401 התייצבו בנקודות המעבר כדי לבקש מקלט כחוק, על פי נתוני שירות האזרחות וההגירה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE