הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הנשיא והמשרד לביטחון המולדת רצו "חיילים על הגבול". בפנטגון אמרו לא
הנשיא מרבה לדבר על האיום הנשקף משיירה של כ-3,500 פליטים מסכנים ועניים, והורה ברעש גדול לשלוח "חיילים" לגבול. אלא שלמרות הדיבורים על פלישה, בפנטגון רואים בטיפול בחצייה אסורה של הגבול עניין של אכיפת חוק, ואכיפת חוק על אדמת ארה"ב זה דבר שלחיילים בשירות פעיל אסור לעשות

כשממשל טראמפ ביקש בתחילה מן הפנטגון לשלוח כוחות לגבול הדרומי, הממשל רצה שהכוחות ייטלו על עצמם משימות שבכירי משרד ההגנה ראו כתפקידי אכיפת חוק. תשובתם היתה פשוטה: לא.

על פי שני בכירים במשרד ההגנה המעורים במקרה, המשרד לביטחון המולדת ביקש מן הפנטגון לספק כוח גיבוי שניתן יהיה להזעיק למשימות "בקרת המון ותנועה" ולהגן על אנשי הסוכנות להגנת גבולות ומכס שבגבול, שיתעמתו (בסופו של דבר, כנראה) עם שיירת המהגרים הנעה לכיוון ארה"ב לבקש מקלט.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"מה חיילים? איזו פלישה?" השיירה נעה לאיטה (צילום: קרלוס גרסיה רולינס, רויטרס)


הפנטגון דחה את הבקשה ב-26 באוקטובר, בעודו מאשר בקשה לספק למשרד להגנת המולדת (DHS) תמיכת אוויר ולוגיסטיקה, אנשי צוות רפואי ומהנדסים. הבקשה נדחתה משום שבמשרד ההגנה הרגישו שלכוחות בשירות צבאי פעיל אין הסמכות לבצע משימות שכאלה ללא סמכויות נוספות שיוענקו אישית בידי הנשיא.

בכירי משרד ההגנה הדגישו חזור והדגש כי כל אנשיהם הנמצאים בגבול נמצאים שם כדי לתמוך ברשויות האזרחיות, וכי הם אינם צפויים לבוא בכל מגע עם מבקשי המקלט. למרות שאנשי הפנטגון מתארים בעקביות פעילויות כאלה (של מגע עם המהגרים) כפעילויות אכיפת חוק, במשרד לביטחון המולדת חולקים על ההגדרה הזו.

כוחות הצבא הפעילים של ארה"ב מנועים על פי חוק מפעולות אכיפת חוק בתחומי ארה"ב אלא אם מוכרז מצב חירום, אולם הנשיא טראמפ העלה שוב ושוב את האפשרות ש"ישלח את הכוחות" לאבטח את הגבול בעודו חורש את מסלול הקמפיין ומדגיש את סכנות ההגירה והמהגרים בפני שומעיו, בימים שנותרו לפני בחירות אמצע הכהונה.


ביום חמישי: לירות בהם! ביום שישי: זה לא אומר לירות בהם... (צילום: ABC)


בנאום בבית הלבן ביום חמישי קרא הנשיא לכוחות לירות אם יידו לעברם אבנים, ואמר שיש לראות באבנים כרובים והשווה את השיירה - 3,000 בני אדם, רובים נשים וילדים - ל"פלישה". שלשום כבר ניסה לקחת את הדברים אחורה, ואמר ש"אם החיילים שלנו יקבלו אבנים בפרצוף, אנחנו נעצור את האנשים האלה. זה לא אומר לירות בהם. אבל אנחנו נעצור את האנשים האלה מהר ולהרבה זמן".

המקורות במשרד ההגנה ששוחחו עם כתבי CNN ריאן בראון וניקול גאואט תיארו את הכוחות שביקש המשרד להגנת המולדת כמשהו שייכנס לפעולה רק אם אנשי משמר הגבול יכרעו לחלוטין תחת המצב. אפילו כך, הפנטגון סירב לבקשה זו, אפילו שבמקביל אישר את כל הבקשות האחרות, בחתימתו של שר ההגנה ג'יימס מאטיס. המקורות סירבו לומר אםמאטיס היה מעורב בהחלטה שלא לאשר את הכוחות למשימות אכיפת חוק.

למרות הרטוריקה של הנשיא ומועמדים רפובליקנים רבים, הסכנה הניצבת לשלום ארה"ב ואזרחיה מן השיירה הוא כמובן מזערי והכוח הנמצא בגבול הוא די והותר להתמודד עם ה"איום"', הנמצא היום בקורדובה, עדיין במדינת ורה-קרוז שבמקסיקו, מרחק כ-850 ק"מ מן הגבול. בקצב הנוכחי צפויה השיירה להגיע לגבול תוך כחמישה ימים. עלות המשימה, שהוכרזה מן החמישה בנובמבר (מחר, שני) עד אמצע דצמבר, יעמוד על סכום הנע בין 42-55 מיליון דולר, על פי האומדנים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE