הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסנאט נשאר אדום: קרוז מנצח בטקסס, סקוט בפלורידה
משברון הלב בטקסס, דרך המרוץ הצמוד בפלורידה ועד לתוצאות הצפויות בקליפורניה: כל התוצאות מהמרוץ לסנאט, בו לא נרשמו הפתעות מיוחדות

המתמודד הדמוקרטי בטו או'רורק עלה לנאום סמוך לחצות (שעון מזרח) והודה בהפסדו לסנאטור הרפובליקני המכהן טד קרוז. בקול רועד הודה או'רורק לפעילי המטה שלו שלא הפסיקו לעודד ולתמוך בו לכל אורך הדרך. או'רורק, יליד העיר אל-פאסו שבמערב המדינה, הוא כל מה שסנאטור מטקסס לא יכול להיות: קתולי, דמוקרט-פרוגרסיבי, בעל עמדות ליברליות בנושא הגירה, ביטוח בריאות ומסים. למרות השינויים הדמוגרפיים שעברו על טקסס בשנים האחרונות, זה הספיק לו רק להגעה במקום השני, עם 200 אלף קולות פחות מקרוז.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הודה בקול רועד לתומכים. בטו או'רורק (משמאל) הפסיד לטד קרוז (צילום: NBC)


או'רורק חרש בחודשים האחרונים את המדינה הגדולה ביותר בחלק היבשת של ארצות הברית ונפגש עם כל מה שהיה מוכן לפגוש אותו. הוא נחשב מועמד כריזמטי ויש שאף השוו אותו לנשיא לשעבר ברק אובמה, בין היתר בזכות התמיכה לה הוא זוכה בקרב סלבריטאים רבים דוגמת שחקן הכדורסל לברון ג'יימס והזמרת ביונסה. עם זאת, למרות כמה סקרים צמודים, האתר 538 של אנליסט הבחירות נייט סילבר לא צפה לאו'רורק ניצחון ונתן לו בתחילת היום סיכוי של 21% בלבד. קרוז המנצח התפרסם כשהתמודד על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ב-2016, בה נחל הפסד צורב לטראמפ די בתחילת המרוץ. הוא נחשב חלק מהאגף השמרני של המפלגה הרפובליקנית, שעדיין מדבר לרוב מצביעי טקסס.

פרט לכסא של קרוז התקיימו בחירות על עוד 34 מקומות בסנאט. ברוב המקומות לא נרשמו הפתעות והרפובליקנים שימרו את הרוב שלהם בסנאט. עם זאת, המרוצים הצמודים העידו כי המסרים הדמוקרטים כן קוסמים לקהל רב ויתכן שעל המפלגה לעשות חושבים בנושא לקראת 2020.


מי יצטרך לאסוף מחר את דבריו מהמשרד וללכת? בניין הסנאט בוושינגטון (צילום: יח"צ)

מרוץ צמוד במיוחד על הכסא הפנוי של פלורידה בסנאט הסתיים בנצחון למושל היוצא ריק סקוט הרפובליקני, שהדיח את הסנאטור המכהן ביל נלסון הדמוקרט עם יתרון של 55 אלף קולות. סקוט לא נחשב לפייבוריט מובהק במרוץ שלא זכה לכמויות תשומת הלב לה זכתה ההתמודדות בין הטוענים לכסאו של סקוט, אנדרו גילום הדמוקרטי ורון דסנטוס הרפובליקני. 538 העניק עוד בצהרים לנלסון, המכהן מאז שנת 2000, יתרון ברור של 70% לבחירה מחודשת. למרות האוכלוסיה הלטינית הרבה בפלורידה, כמו גם ריכוזי היהודים שבה, המדינה שטופת השמש נחשבת שמרנית מאוד ונלסון היה נבחר הציבור הדמוקרט היחיד במדינה כולה - וגם הוא יאלץ להפרד מכסאו.

מהפך באינדיאנה: המתמודד הרפובליקני מייק בראון הדיח את הסנאטור המכהן ג'ו דונלי הדמוקרט. בתום ספירת כ-92% מהקלפיות, בראון זכה ב-53% מהקולות, כעשר נקודות יותר מדונלי, שיפרד מהתפקיד בתום קדנציה אחת בלבד.


הסנאטור הדמוקרטי ג'ו דונלי (משמאל) מודח על ידי מייק בראון באינדיאנה (צילום: יח"צ)


מהפך רפובליקני גם בצפון דקוטה: קווין קרמר הביס את הסנאטורית המכהנת היידי הייטקמפ עם 54.5% מהקולות לעומת 45.7% להייטקמפ בתום ספירת 99% מהקולות. צפון דקוטה עמדה בשבועות האחרונים בכותרות לצד ג'ורג'יה ופלורידה בעקבות ההחלטה להקשות על מצביעים רבים שמזוהים עם הדמוקרטים להשתתף בבחירות. בצפון דקוטה מתגוררים תושבים ילידים רבים, חלקם בשמורות ובעיירות בהן כתובות הדיירים הרשומות ברשויות הן תאי דואר ולא כתובת המגורים הפיזית. החלטה חדשה קבעה כי מי שאין לו כתובת מגורים פיזית בה הוא רשום לא יוכל להצביע, מה שימנע מילידים רבים – הנחשבים כתומכים בדמוקרטים כמו רוב בני המיעוטים בארצות הברית – לתת את קולם בקלפי.

הייטקמפ סבלה ככל הנראה מ "אפקט קאבנאו" ומשלמת על התנגדותה למינויו של השופט השנוי במחלוקת לבית המשפט העליון. ההתנגדות זיכתה אותה בביקורת חריפה בקרב מצביעיה השמרנים ומוקדם יותר היום 538 העריך כי סיכוייה לשמור על הכסא עומדים על כ-27% בלבד. הייטקמפ וקרמר עמדו, כל אחד בנפרד, בצל שערוריות זוטא בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת סביב שיח MeToo. הייטקמפ הואשמה כי חשפה קרבנות תקיפה מינית נגד רצונן - חשיפה בה הודתה ועליה התנצלה - וקרמר טען כי מדובר בתנועה "מקרבנת".

המחיר הפוליטי של התנגדות לעבריין מין בבית המשפט העליון. היידי הייטקמפ מפסידה לקווין קרמר (צילום: Mediaite)


במערב וירג'יניה, לעומת זאתהסנאטור הדמוקרטי המכהן ג'ו מנצ'ין נהנה מהצד השני של "אפקט קאבנאו" וניצח בהתמודדות מול הרפובליקני פטריק מוריסי, שמכהן כיום כפרקליט המדינה. עם תום ספירת 96% מהקלפיות למנצ'ין יש 49.7% מהקולות בעוד למוריסי רק 46.2%. מנצ'ין, שהתמודד על בחירה מחודשת במדינה ש-68% ממצביעיה בחרו בטראמפ ב-2016, עלה לכותרות כשהצביע נגד הקו המפלגתי ואישר את מועמדותו של ברט קאבנאו לבית המשפט העליון בחודש שעבר. בין אם בזכות הצבעה זו ובין אם ללא קשר, סיכוייו של מנצ'ין לנצח היום היו גבוהים מאוד ועמדו על כמעט 90%.

בורמונט מוביל בבטחה הסנאטור המכהן ברני סנדרס על פני המתמודד הרפובליקני לורנס זופאן, עם כ-67.5% מהקולות לאחר ספירת כ-99% מהקלפיות, ויזכה בכהונה שלישית בסנאט. סנדרס, סנאטור עצמאי שרץ מטעם המפלגה הדמוקרטית, התמודד מול מזכירת המדינה לשעבר הילארי קלינטון על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ב-2016 ויש המעריכים כי ינסה להתמודד שוב בפריימריז לקראת בחירות 2020. הוא שייך לאגף הפרוגרסיבי בואכה סוציאליסטי של המפלגה הדמוקרטית ונחשב לאחראי לגל הפרוגרסיבי שעובר על המפלגה ומתבטא בנציגים ומתמודדים דוגמת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז וג'וליה סלזאר בניו יורק.

Zupan who? ברני סנדרס מנצח בקלות בורמונט (צילום: VPR)


בוירג'יניה השמרנית ניצח הסנאטור הדמוקרט המכהן טים קיין. לקיין יתרון של כמעט 15 נקודות, עם כ-56% מהקולות לעומת 41% ליריבו הרפובליקני קורי סטוארט בתום ספירת 99% מהקלפיות.

יוטה תחזיר לסנאט שם מוכר: המועמד לנשיאות לשעבר מיט רומני חוזר לחיים הפוליטיים וצפוי לנצח את המתמודדת מולו, ג'ני ווילסון. רומני מוביל עם 52% מהקולות אחרי ספירת 36% מהקלפיות.

באריזונה המירוץ בין חברות הקונגרס קירסטן סינמה ומרתה מקסאלי צמוד, עם יתרון קל למקסאלי - 49.3%, אחוז אחד יותר מיריבתה, בתום ספירת 60% מהקלפיות. שתי הנשים מתמודדות על כסאו של ג'ף פלייק, הרפובליקני הפורש, שכיהן במשך שנים לצד ג'ון מקיין המנוח. המדינה השמרנית, שעברה שינוי דמוגרפי משמעותי בשנים האחרונות, עשויה להיות אחד הסמלים המרכזיים ל "גל הכחול" שעובר על ארצות הברית. שתי הנשים מכהנות כיום כחברות קונגרס, ומי מהן שתנצח תהיה לאישה הראשונה אי פעם שמכהנת בסנאט מטעם אריזונה. רשת CNN מדווחת כי לא תוכרז מנצחת הלילה בשל ההפרש הזעום בין המתמודדות והזות הזוכה תתפרסם רק עם ספירת כל הקולות.


הטייסת או הפציפיסטית? סינמה (משמאל) ומקסאלי (צילום: ABC)


סינמה עלתה לכותרות לפני מספר שבועות לאחר שנחשפו כרוזים אנטי-מלחמתיים שחילקה בהפגנות בהן השתתפה במהלך המלחמה בעיראק ובאפגניסטן. הכרוזים הציגו את חיילי צבא ארצות הברית כרוצחים, הצגה שנוצלה היטב על ידי מקסאלי – יוצאת צבא ששירתה יותר מעשרים שנה בחיל האוויר והייתה ללוחמות הבולטות למען זכויות נשים בו.

בקליפורניה לא נרשמו הפתעות מיוחדות. הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת דיאן פיינשטיין, שפוצצה את פרשת התלונות נגד ברט קאבנאו, זכתה בקלות ב-53% מהקולות ותמשיך לכהונה ששית (!) בסנאט. פיינשטיין ניצחה את קווין דה לאון, חבר קונגרס המדינה הדמוקרט.

בהוואי המרוחקת, מולדתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, צפויה מייזי הירונו לזכות בקלות בכהונה שניה ברציפות בסנאט. הירונו, מהגרת ילידת יפן, מובילה לאחר ספירת מחצית מהקלפיות עם יותר מ-72% מהקולות על יריבה הרפובליקני ריק קרטיס. הירונו הודיעה לפני כשנה וחצי כי היא אובחנה כחולה בסרטן כליות ולא נתנה למחלה לעמוד בדרכה הפוליטית.

מהגרת ילידת יפן זוכה בניצחון סוחף במדינה של פרל הארבור. מייזי הירונו (צילום: יח"צ)

עוד תוצאות:

וויסקונסין: תמי בולדווין הדמוקרטית נבחרה לכהונה נוספת וניצחה את המתמודדת הרפובליקנית, חברת סנאט המדינה ליאה ואקמיר.

קונטיקט: הסנאטור הדמוקרט המכהן כריס מרפי צפוי לזכות בכהונה שניה. לאחר ספירת כ-75% מהקלפיות, מרפי מוביל על יריבו הרפובליקני מתיו קורי עם 57% מהקולות.

מיין: המדינה הצפון מזרחית שינתה את שיטת הבחירות בה ועתה המצביעים בה יכולים לדרג את המועמדים ולא רק לבחור אחד על חשבון השני. גם תחת שיטת הבחירות החדשה צפוי הסנאטור המכהן אנגוס קינג לזכות בכהונה נוספת. קינג, מועמד עצמאי שלא שייך למפלגות הגדולות, מוביל בבטחה על יריביו, הרפובליקני אריק ברקלי והדמוקרט זאק רינגלשטיין, עם כ-55% מהקולות לאחר ספירת כ-70% מהקלפיות.

מרילנד: הסנאטור הדמוקרטי המכהן בן קארדין זכה ב-64% מקולות המצביעים, ללא תחרות משמעותית מצד יריבו הרפובליקני טוני קמפבל.

מסצ'וסטס: הסנאטורית המכהנת אליזבת וורן לא התקשתה וזכתה ביותר מ-60% מקולות המצביעים בדרך לכהונה שניה ברצף. וורן מוזכרת לעתים כמתמודדת אפשרית לתפקיד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות בבחירות 2020.

מישיגן: הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת דבי סטאבנאו, שהייתה לאישה הראשונה שנבחרה לסנאט מטעם מישיגן ומכהנת מאז שנת 2000, צפויה לנצח שוב כשהיא מובילה עם 52%.

מינסוטה: הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת איימי קלובוצ'ר צפויה לנצחון קל על יריבה הרפובליקני ג'ים ניוברקר כשהיא מובילה עם 60% מהקולות.

מיסיסיפי: הסנאטור הרפובליקני המכהן רוג'ר וויקר בדרך לכהונה נוספת, כשהוא מוביל עם כמעט 60% מקולות המצביעים על יריבו הדמוקרט דיוויד באריה.

מיזורי: המתמודד הרפובליקני, פרקליט המדינה מזה פחות משנתיים ג'וש האולי, הדיח את הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת קלייר מקאסקיל וזכה ב-51.5% מהקולות.

מונטנה: המירוץ צמוד מכדי להכריע, עם יתרון של כמה מאות קולות בלבד למתמודד הרפובליקני מאט רוזנדייל על הסנאטור הדמוקרט המכהן ג'ון טסטר.

נברסקה: הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת דב פישר ניצחה את יריבתה הדמוקרטית ג'יין רייבולד בהפרש של 20 נקודות עם 58% מקולות הבוחרים.

נוואדה: ג'קי רוזן הדמוקרטית, המכהנת כיום כחברת קונגרס אחראית בינתיים למהפך היחיד לטובת הדמוקרטים, כשהיא מדיחה בהפרש קולות משמעותי את הסנאטור הרפובליקני המכהן דין הלר.

ניו ג'רזי: הסנאטור הדמוקרטי המכהן בוב מננדז ניצח ללא קושי משמעותי את יריבו הרפובליקני בוב הוגין עם 53% מהקולות, בדרך לכהונה שלישית ברציפות.

ניו מקסיקו: הסנאטור הדמוקרטי המכהן מרטין היינריך בדרך לכהונה נוספת לאחר שניצח עם 54% מהקולות את יריבו הרפובליקני מיק ריץ'. גארי ג'ונסון הליברטריאן זכה ב-15.4% מפתיעים - ההישג הגבוה ביותר למתמודד מזרם זה.

ניו יורק: הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת קירסטן ג'יליברנד ניצחה כצפוי בהפרש משמעותי את יריבתה הרפובליקנית צ'לה פארלי וזכתה במספר קולות כפול ממנה בדרך לכהונה נוספת.

אוהיו: הסנאטור הדמוקרטי המכהן שרוד בראון ניצח בקלות את יריבו הרפובליקני ג'ים רנאצ'י והוא בדרך לכהונה שלישית ברציפות עם 53% מקולות המצביעים.

פנסילבניה: הסנאטור הדמוקרטי המכהן בוב קייסי זכה ביותר מ-55% מהקולות מול הרפובליקני לו ברלטה בדרך לכהונה נוספת.

רוד איילנד: הסנאטור הדמוקרטי המכהן שלדון וויטהאוס ניצח ללא מאמץ משמעותי את יריבו הרפובליקני רוברט פלאנדרס וזכה ביותר מ-60% מהקולות.

טנסי: חברת הקונגרס הרפובליקנית מרשה בלקבורן ניצחה בהפרש משמעותי והדיחה את הסנאטור הדמוקרטי המכהן פיל ברדסן.

וושינגטון: הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת מריה קנטוול ניצחה בקלות את יריבתה הרפובליקנית סוזן האצ'יסון ובדרך לכהונה נוספת עם כ-60% מהקולות.

וויומינג: הסנאטור הרפובליקני המכהן ג'ון באראסו זכה בכהונה נוספת אחרי שניצח בפער עצום  - יותר מפי שניים - את יריבו הדמוקרטי גרי טרוינר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE