הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארה"ב מודיעה: תומכים בתקיפות של ישראל על מטרות איראניות בסוריה
הרוח הגבית לפעולות ישראל בסוריה הגיעה מכיוונו של שליח ארה"ב לסוריה, ג'יימס ג'פרי שהדגיש כי בוושינגטון מבינים את ה"אינטרס הקיומי" שמניע את ישראל בתקיפותיה וגם הביע דאגה מהעברת מערכת הטילים מרוסיה לסוריה: "מי ישלוט בזה?"

חדשות מעודדות עבור ישראל הגיעו היום מכיוון ארה"ב והשליח שלה לסוריה, ג'יימס ג'פרי. מי ששימש כסגן היועץ לביטחון לאומי בתקופת ג'ורג' בוש הבן ענה לשאלות כתבים היום בנושא תקיפות ישראל על מטרות איראניות בסוריה והסביר כי בוושינגטון מבינים את הצורך בתקיפות אלה ומקווים כי רוסיה לא תמנע אותן.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


השליח האמריקאי האחראי לענייני סוריה, ג'יימס ג'פרי (צילום: AP)


הדברים של ג'פרי מגיעים בעקבות האירוע שגרם למשבר לפני כחודש וחצי בין ישראל לרוסיה לאחר שאש סורית שכוונה כתגובה נגד אש ישראלית, גרמה להפלתו של מטוס צבאי רוסי. רוסיה הפנתה אצבע מאשימה כלפי ישראל ובעקבות האירוע הרוסים גם החליטו לספק לסוריה מערכת של טילי נ"מ מדגם S300, טילים שיעניקו לסוריה יכולות שלא היו לה לפני כן ומעלים את הסכנה לפגיעה בישראל.

השליח האמריקאי לסוריה סיפר על החששות הקיימות בקרב הממשל והצבא בארה"ב בנוגע להעברת הטילים המשוכללים לסוריה: "אנחנו מאוד מודאגים מכך. הנושא עדיין בשלב הפרטים, אך מי ישלוט בזה, איזה תפקיד ישחקו הטילים?"

ג'פרי הביע תקווה כי למרות המחווה הרוסית לסוריה, הרוסים לא יעמדו בפני ישראל כאשר היא תנסה שוב לתקוף מטרות איראניות בסוריה: "בעבר רוסיה הייתה מאוד מתירנית במהלך ההתייעצויות שלה עם ישראל לגבי תקיפות ישראליות בתוך שטח סוריה על מטרות איראניות, אנו בהחלט מקווים שהגישה המתירנית הזו תימשך".


מערכת טילים מדגם S300, הטילים שרוסיה העבירה לסורים לאחר האירוע בו הופל בטעות מטוס רוסי 


בניגוד לתמיכה הגלויה של שליח ארה"ב לסוריה, רק לפני כשבוע וחצי נטען ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בכירים בצבא האמריקאי לא ממש תומכים בתקיפות של ישראל בסוריה וטוענים כי הן עשויות לפגוע בחיילים אמריקאים. "זו דאגה המתגברת אצלנו", צוטט בכיר בצבא האמריקאי שסירב להזדהות. 

יחסיה של רוסיה עם סוריה ידועים כחמימים במיוחד ומלבד איראן, רוסיה היא המדינה היחידה שבאה לעזרת המשטר בסוריה במהלך מלחמת האזרחים העקובה מדם המתנהלת במדינה השסועה. מנגד ישראל, ארה"ב, טורקיה, קטאר ועוד התייצבו נגד סוריה והרודן בשאר אל אסד. 


סורים מניפים את דגלי רוסיה ואיראן, שתי המדינות העיקריות התומכות בסוריה (צילום: גטי אימג'ס)


הפלת המטוס הרוסי בסוף חודש ספטמבר העלתה את המתיחות באזור ואף הדגישה לפי ג'יימס ג'פרי את הבעייתיות בכך שישנם כמה צבאות זרים הפועלים בסוריה. "השאיפה המיידית שלנו היא לנסות ולהרגיע את המצב", אמר שליח ארה"ב לסוריה, "ואז להתקדם לעבר פתרון ארוך טווח". 

הפתרון אליו ג'פרי מתכוון כולל בין השאר הכנעה מוחלטת של דאעש (המדינה האיסלאמית), חתירה לפתרון הסכסוך בסוריה באמצעות יישום החלטה מספר 2254 שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם והבטחה כי כל הכוחות האיראניים ייצאו מסוריה, כך לפי המדיניות הרשמית של ארה"ב בעניין.

"לישראל יש אינטרס קיומי במניעת איראן מפיתוח מערכות נשק לטווח ארוך בתוך שטח סוריה ובכוונה להשתמש בהן כנגד ישראל", המשיך ג'פרי להסביר את עמדת ארה"ב, "אנו מבינים את האינטרס הזה ותומכים בישראל".


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE