הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סאגת חאשוג'י לא נגמרת: טורקיה דורשת חקירה בינלאומית
ממשלת טורקיה מתחילה לאבד את הסבלנות שלה וקוראת לחקירה בינלאומית שתסיים את הסאגה הארוכה ותקבע רשמית מי רצח את העיתונאי הסעודי. שר החוץ הטורקי שהעלה את הדרישה הבהיר גם את נחישות הטורקים למצוא את האחראים לרצח: ""אנו נעשה כל מה שיידרש כדי להביא את הצדק לאור"

לא הרבה חשבו כנראה שפרשת העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוג'י תעורר כל כך הרבה רעש עולמי, בטח לא הסעודים שכנראה אחראים למותו, אך הסאגה הארוכה מסרבת להירגע כאשר היום הוכרז הצעד הבא. טורקיה היא זו שהרימה את הכפפה וטענה כי יש לפתוח בחקירה בינלאומית כדי לפענח בצורה וודאית את הרצח של חאשוג'י.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בוסוגלו (צילום: רויטרס)

כזכור, הפרשה החלה ב-2 באוקטובר כאשר העיתונאי נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, לשם השגת מסמכים הדרושים לנישואיו השניים, אך לא יצא משם. לפי דיווחים שהגיעו ממקורות טורקים, חאשוג'י נרצח בתוך לשכת הקונסול ובנוכחותו וגופתו בותרה לאחר מכן. הסעודים הכחישו זאת, אך אישרו כי חאשוגי' מת בקונסוליה וטענו כי "קרב אגרופים" שהתפתח בינו לכמה מאנשי הקונסוליה הוביל למותו.

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בוסוגלו הוא זה שהעלה את בקשת הממשלה בטורקיה לפתיחת חקירה בינלאומית: "בשלב זה, אנו מאמינים שחקירה בינלאומית היא חובה". צ'בוסוגלו אמר את הדברים לחברי הפרלמנט הטורקי וגם ביקש להבהיר עד כמה טורקיה נחושה למצוא את האשמים: "אנו נעשה כל מה שיידרש כדי להביא את הצדק לאור. הראנו את הראיות לכל מי שרצה לראות".

טורקיה לא השתכנעה מההסבר של הסעודים בנוגע לנסיבות מותו של חאשוג'י וגם ניסיון של הסעודים להראות שיתוף פעולה בחקירת המקרה עם שליחת צוות בדיקה לאיסטנבול, לא מנעו מנציגי הממשל הטורקי להטיל ספק באמינות הניסיונות הללו לשיתוף פעולה. "בתחילה אמרנו שהקמנו קבוצת עובדה משותפת עם הסעודים ושאין לנו תוכניות לקחת את חקירת הרצח לבית המשפט הבינלאומי, אך זה לא המקרה יותר".

 

ג'מאל חאשוג'י. עדיין אין אישור רשמי לכך שנרצח בידי הסעודים למרות שכל הסימנים מצביעים על כך

הקריאה של שר החוץ הטורקי לחקירה בינלאומית מגיעה בצל גילויים חדשים הקשורים לפרשת הרצח. בשבוע שעבר, פאסם העיתון הטורקי הגדול "סבאח" (Sabah) כי ב-11 באוקטובר, תשעה ימים לאחר שחאשוג'י נעלם, שלחו הסעודים צוות שני לאיסטנבול שהורכב מ-11 נציגים רשמיים של סעודיה כולל כימאי ומומחה רעלים, כדי להיפטר מהגופה שלו ומכל ראיה נוספת.

מי שחיזק את טענות העיתון היה הנשיא הטורקי, רג'פ טאייפ ארדואן שפרסם מאמר דעה ב"וושינגטון פוסט" (מקום עבודתו של חאשוג'י לפני מותו) בו האשים את הבכירים הסעודים בשליחת "יחידת מוות" כדי לחסל את חאשוג'י בדם קר. ארדואן הביע טענות אלה כבר לפני כחודש וטען כי לטורקיה יש הוכחות רבות שמראות כי העיתונאי הסעודי נרצח באופן ברוטאלי ומתוכנן מראש.

 

ארדואן כועס כהרגלו, הפעם כלפי הסעודים אותם האשים בשליחת צוות מיוחד שירצח את חאשוג'י (צילום: znbc)

ביום ראשון האחרון פרסם ה"ניו יורק טיימס" שסוכני מודיעין סעודים וגנרל בכיר נמנו על קבוצת אנשים שתכננה בשנה שעברה לרצוח אנשים נוספים שהוגדרו כ"אויבי העם הסעודי". המעורבים בפרשה הזו פוטרו מאז כחלק ככל הנראה מניסיון סעודי להראות נכונות למזער נזקים וגם להראות כי המשטר הסעודי מתנגד לפעולות מסוג זה.

ביום שני האחרון הטיימס חשף גילוי חדש נוסף בו טען כי אחד מאנשי הצוות שנשלח לכאורה לרצוח את חאשוג'י, מאהר עבדול-עזיז מוטרב, שוחח בטלפון לאחר זמן הרצח המשוער ואמר למי שהיה בצד השני, ככל הנראה אחד מנתיניו של נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן-סלמן, ש"יספר לבוס שלו" שזה בוצע, כאשר הכוונה לפי הדיווח היא לרצח כמובן.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE