הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שינוי הגדרה היסטורי לאחר 130 שנה: קילוגרם לא ימדד יותר באופן שהכרתם
בצרפת תתקיים היום פגישה חשובה שתגדיר מחדש את יחידת המשקל. לא תהיה השפעה בעבור רוב האנשים, אך מדענים יוכלו לאמוד את המשקל בצורה מדויקת יותר מעתה ואילך. "כל אומות העולם התאחדות והסכימו להשתמש ביחידת משקל אחת, למרות שתוך כדי התנהלו שתי מלחמות עולם", אמר מנהל הלשכה למידות ולמשקלות

אומנם לא ניתן להבחין בכך במשקל הביתי, אך הקילוגרם עבר היום עדכון ומעתה ההגדרה של יחידת המשקל תהיה מדויקת בהרבה. עד כה, העולם הסתמך על כדור מתכתי קטן שזה לכינוי "Grand K", שהוא בערך בגודל של כדור גולף, שהיה נעול בכספת צרפתית במשך יותר ממאה שנים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כדור ה-"Grand K" (צילום: AP)

 

היום תתקיים בצרפת וועידה שבה ישתתפו נצגיגים ממשלות רבות, והן צפויות לאשר את התוכנית לפיה תיעשה שימוש בנוסחה מדעית שתגדיר את יחידת המשקל, ולא לפי כדור המתכת הקיים. כאמור, רוב האנשים כלל לא ירגישו בשינוי, אך בחוגים מסוימים בעולם המדע דווקא כן ישימו לב לכך, וזאת בעקבות העובדה שהם זקוקים למדידות מדויקות ביותר.

למעשה, המעבר לנוסחה המדעית תהפוך את ה-Grand K ללא רלוונטית, למרות שהיא משמשת כהגדרה הרשמית של יחידת המשקל מאז 1889. הכדור עצמו עשוי ברובו מפלטינה (90%), אך 10% ממנו עשוי מאירידיום. למרות ששימש כהגדרה היחידה במשך שנים רבות, ה-Grand K לא הוצג בציבור ורק מדענים בודדים זכו לגעת בו. לא מדובר בדבר סודי, אך נדרשים שלושה מפתחות (שמוכנסים בשלושה מקומות שונים) על מנת להקנות גישה אל המקום.

מרטין מילטון, מנהל ה-BIPM (הלשכה הבינלאומית למידות ולמשקלות), סיפר השבוע כי "מדובר באירוע חגיגי בעבורנו. מדובר בתקן ישן שיוחלף בעזרת החדשנות, ולמעשה זהו התקן האחרון שעובר את זה. כל השאר כבר עברו שיפורים. סך הכל זה די מרשים שתקן שנוצר ב-1875 נותר בתוקף עד 2018", הוא אמר.

 

שלושה מפתחות בשלושה מקומות שונים נדרשים כדי להתקרב אל ה-Grand K (צילום: AP)

 

עוד הסביר מילטון אודות חשיבות יחידת המשקל האחידה, שסייעה בהסכמי מסחר וכדומה במאה השנים האחרונות. "הקילוגרם הוא דוגמה ליכולתם של בני אדם לשתף פעולה, וזאת מכיוון שכל אומות העולם התאחדות והסכימו להשתמש ביחידת משקל אחת, למרות שתוך כדי התנהלו שתי מלחמות עולם", הוא סיכם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE