הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קואליציה צרה: נתניהו עורך "ניסיון אחרון" להציל את ממשלת הימין בישראל
ראש הממשלה אמר כי הוא ייפגש עם שר האוצר משה כחלון ועם שר החינוך בניסיון לשכנע אותם להישאר. המשבר הקואליציוני התעורר עם הודעתו של שר הביטחון ליברמן על התפטרותו מתפקידו. גורמים פוליטיים טוענים כי המפתח לקואליציה בידיים של השניים

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) כי הוא ייפגש עם בכירים בקואליציה "בניסיון אחרון" למנוע את נפילת הממשלה. זאת, לאחר התפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן מתפקידו, על רקע הפסקת האש עם חמאס בעזה. במהלך הדיון השבועי בקבינט אמר נתניהו כי לא יהיה זה חכם לפתוח במירוץ לבחירות שיזרע פירוד, בימים רגישים לביטחון ישראל. הוא ציין כי בכוונתו לנסע לשכנע את שר האוצר משה כחלון ואת מפלגתו "כולנו" להישאר בקואליציה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסקרים מראים שינצח גם אם הבחירות יוקדמו, אך עדיין ישנם סיכונים. נתניהו

"אין זה הכרחי וגם לא נכון ללכת לבחירות. אנחנו זוכרים היטב מה קרה כאשר גורמים מתוך הקואליציה הפילו ממשלות ליכוד בשנים 1992 ו-1999", אמר נתניהו במהלך ישיבת הממשלה תוך שהוא מתייחס למערכות בחירות בהן לקחו השמאל את השלטון. "אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לא לחזור על אותן טעויות", הוסיף ראש הממשלה.

המשבר הקואליציוני הוצת בעקבות התפטרותו של ליברמן מתפקיד שר ההגנה. לטענתו של ליברמן, הוא דרך תגובה חריפה יותר לסבב האלימות הקשה של השבוע שעבר בין חמאס לישראל. לדבריו, הסכם הפסקת האש שהושג בין הצדדים מציב את ישראל באיום הולך וגובר מצד חמאס, כמו גם מצד חיזבאללה שצופה בנעשה מהצפון.

התפטרותו של שר הביטחון ועזיבת מפלגת "ישראל ביתנו" את הקואליציה מותירה את הימין בממשלה ברוב דחוק של מושב יחיד. חברים בקואליציה של נתניהו אומרים כי המצב הזה מקשה על המשילות ויאפשר לחברי כנסת בודדים לסחוט את הקואליציה עד הבחירות הבאות, שצפויות בינתיים להתקיים במועדן, בעוד כשנה.

שר החינוך נפתלי בנט מסיעת "הבית היהודי", כבר איים להפיל את הממשלה במידה ולא ימונה לשר הביטחון הבא. שר האוצר כחלון אמר כי שנה של חוסר יציבות כזה יפגע בכלכלה. נתניהו מנסה לשכנע את כל הגורמים בקואליציה הצרה שלא לפרק את הממשלה, בזמן שחבריו לסיעה כבר מפנים אצבע מאשימה אל חברי המפלגות הנוספות בקואליציה.

 

עורר טלטלה פוליטית בקואליציה. אביגדור ליברמן

"אני חושב שאין סיבה לקצר את כהונת הממשלה הלאומית, אפילו לא ביום, וברגעים אלה, זה בידיים של שר החינוך ושל שר האוצר", אמר גלעד ארדן, השר לביטחון פנים. אף ממשלה בישראל לא שרדה כהונה שלמה מאז שנת 1988. מאז, הבחירות כמעט תמיד הוקדמו בשל משבר קואליציוני או בשל מהלך אסטרטגי של ראש הממשלה כדי למקסם את סיכוייו בבחירות מחדש.

בעוד שעל פי הדיווחים, נתניהו משתעשע ברעיון של הקדמת הבחירות בעצמו, העיתוי הנוכחי לא טוב לו. הוא נמצא תחת ביקורת חריפה בשל החתימה על הסכם הפסקת האש, בעיקר מכיוון בסיס הבוחרים שלו, תושבי הדרום.

רוב הסקרים מראים כי נתניהו יזכה מחדש בבחירות מוקדמות, אך כמה גורמים עשויים לפגוע בסיכויים שלו לתפוס את השלטון פעם נוספת. בין אלה נמצא גם החשש מהתפתחות בחקירות שנתנהלות נגדו, ואף הסיכוי שיוגש כתב אישום. המשטרה המליצה להעמיד את נתניהו לדין בחשד לשוחד ולהפרת אמון בשני תיקים, וחקרו אותו שעות ארוכות בנוגע לתיק שלישי. בישראל ממתינים בקוצר רוח להחלטות הפרקליטות בענייניו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE