הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הנשיא טראמפ הבהיר: רצח חשוג'י מצער, אבל לא נסכן את היחסים עם ערב הסעודית בגללו
בהודעה רצופת סימני קריאה ציין הנשיא את האינטרס הישראלי בין הסיבות לכך שעל אף הספקות הכבדים באשר לחפותו של נסיך הכתר ממעורבות ברצח, לא יינקטו צעדים נגד הממלכה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, סימן היום לעולם כולו כי אינו מתכוון לנקוט בכל פעולה משמעותית נגד ערב הסעודית או נגד נסיך הכתר מוחמד בן סלמן בשל רציחתו וביתור גופתו המזוויעים של העיתונאי הסעודי, תושב קבע בארצות הברית, ג'מאל חשוג'י.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: Getty Images)

 

הבית הלבן נאבק ליישב בין הרושם הנרחב - הנתמך בדו"ח ה-CIA - לפיו נסיך הכתר הוא שהורה על רציחתו של חשוג'י, לבין רצונו לשמור את ערב הסעודית כבעלת ברית קרובה וחשובה באזור, שלא לדבר על היחסים העסקיים ההדוקים בין בית טראמפ\קושנר לבית סעוד.

בהודעה רצופת סימני קריאה, תחת הכותרת "אמריקה תחילה!" נימק טראמפ את החלטתו באינטרסים של ארה"ב, ישראל ויתר שותפותינו באזור. בפתח ההודעה אמר הנשיא כי "סוכנויות המודיעין שלנו ממשיכות להעריך את כל המידע, אבל ייתכן מאד שלנסיך הכתר היה מידע על האירוע הטראגי - אולי היה לו ואולי לא!"

הנשיא המשיך ואמר בהודעתו ש"עם זאת, ייתכן שלעולם לא נדע את העובדות סביב רציחתו של מר חשוג'י. בכל מקרה, מערכת היחסים שלנו היא עם ממלכת ערב הסעודית. הם בעלי ברית מצוינים במאבקנו החשוב מאד נגד איראן!"

 

תמונתו של חשוג'י בעצרות זיכרון שנערכו למענו (צילום: Getty Images)

 

הודעתו של הנשיא מכינה את הקרקע להתנגשות עם מחוקקים משתי המפלגות, אשר קראו פומבית לצעדים קשים נגד ערב הסעודית ואשר בהיבט הנרחב יותר מסתייגים מתמיכת ארה"ב במלחמה הסעודית בתימן. הנושא מציב שוב את טראמפ נגד סוכנויות המודיעין שלו ומעניק חיזוק למשטר שהודה ברצח מבקר קולני של המשטר שהיה גם עיתונאי ותושב קבע של ארה"ב.

ג'מאל חשוג'י היה עיתונאי יליד ערב הסעודית ובעברו בעל קשרים טובים בבית המלוכה. הוא התגורר בווירג'יניה, כתב עבור הוושינגטון פוסט ובשנים האחרונות הפך למבקר של בית המלוכה הסעודי ובמיוחד של נסיך הכתר, שנמכר למערב באגרסיביות כרפורמטור צעיר ומודרני.

בשניים באוקטובר השנה נכנס חשוג'י לקונסוליה הסעודית באיסטנבול על מנת להשיג מסמכים הנוגעים לגירושיו בכדי שיוכל להתחתן עם ארוסתו הטורקית. לאחר שלא יצא מן הבניין התלוננה ארוסתו, שהמתינה לו בחוץ, לרשויות הטורקיות.

 

כניסתו של חשוג'י אל הקונסוליה באיסטנבול

 

הסעודים טענו תחילה כי חשוג'י עזב את הקונסוליה כשהוא בריא ושלם ואף דאגו להלביש כפיל בבגדיו כדי שייראה יוצא את הקונסוליה ומסתובב בעיר, אולם ה"מסווה" הזה בוצע ברישול נלעג - ה"כפיל" התלונן שנעליו של חשוג'י לוחצות לו, והורשה להישאר בנעלי ההתעמלות שלו (השונות מאלה בהן נראה חשוג'י נכנס לקונסוליה). לא לחינם תיאר זאת הנשיא טראמפ כ"עבודת הטיוח הגרועה בהיסטוריה", ועורר רושם ברור שרישול בביצוע הרצח הפריע לו יותר מן המעשה עצמו.

טראמפ ציין בהודעתו השקעות סעודיות מובטחות שיוכלו לייצר מקומות עבודה וחוזי נשק בשווי מיליארדים (נתון שנראה חסר בסיס). "אם נבטל בצורה טיפשית את החוזים האלה, רוסיה וסין ירוויחו בגדול וישמחו מאד לקלוט את כל הביזנס החדש הזה!"

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE