הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המיסיונר נורה למוות בחץ וקשת - אבל ייתכן שהוא כבר דן את הילידים להכחדה
בני האי סנטינל הצפוני חיים בניתוק מוחלט מן העולם. בשל כך, אין להם הגנה ממחלות רבות ואסור ליצור עמם מגע. מיסיונר אמריקאי התעלם מהחוק - ושילם בחייו

בני שבט נידח באיי אנדמן השייכים להודו ירו למוות באזרח אמריקאי בחץ וקשת לאחר שניסה בניגוד לחוק לבקר באי שלהם ולהתיידד עמם. משטרת איי אנדמן זיהתה את האיש כג'ון אלן צ'או, אזרח אמריקאי שדווח כנעדר לאחר שיצא בקייאק לאי סנטינל הצפוני במשימת מיסיון נוצרית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הרפתקן ומיסיונר, שמרוב אמונה ולהט העמיד בסכנת הכחדה תרבות שלמה. ג'ון אלן צ'או (צילום: חשבון האינסטגרם שלו)

 

בני שבט הסנטינלזים הם התושבים היחידים באי סנטינל הצפוני והם ממשיכים לחיות בניתוק מוחלט מן העולם המודרני. הביקור באי מנוגד לחוק. דו"ח המשטרה מעלה כי צ'או שהה באיי אנדמן מאז ה-16 באוקטובר. חשבון האינסטגרם של צ'או מצייר תמונה של מטייל הרפתקן שיצא לטרקים וטיולי קייאק בצפון מערב ארה"ב, טרקים בדרום אפריקה וצלילה באיי אנדמן.

ב-14 בחודש זה פגש צ'או בדייג מקומי דרך חבר בשם אלכסנדר, ו"אירגן הפלגה לאי סנטינל הצפוני למטרת פעילות מיסיונרית". בביוגרפיה שלו באינסטגרם הוא מתואר כ"הולך בדרך", כשהכוונה היא ל'דרכו של ישוע', אם כי התמונות בחשבון עוסקות יותר בפעילות בטבע מאשר בעבודה מיסיונרית.

קבוצת דייגים הביאה אותו סמוך לאי סנטינל הצפוני סביב שעת חצות, ה-14 בנובמבר. למחרת בבוקר, סביב השעה 04:30, נחת צ'או על האי לאחר שעשה את החלק האחרון של המסע לבדו בקייאק. צ'או ניסה ליצור קשר עם בני השבט המקומי בכך שהציע להם מתנות, כולל כדור פוטבול קטן, חוט דיג, מספריים וערכת עזרה ראשונה. "במהלך ניסיונותיו להתיידד עם בני השבט, הוא נורה בחץ על ידי אלמוני".

 

מי שמתקרב לאי סנטינל הצפוני - חוטף חץ או חנית (צילום: הסקר האנתרופולוגי של הודו)

 

לא ברור מה קרה לאחר מכן, אולם על פי הדו"ח, צ'או נראה לאחרונה בחיים על ידי הדייגים ב-16 בנובמבר. למחרת, בסביבות 06:30, ראו הדייגים "גופה נגררת ונקברת על ידי בני שבט סמוך לחוף. על פי צללית הגופה, הביגוד והנסיבות, נראה שהגופה היתה של ג'ון אלן צ'או.

הדייגים יצרו קשר עם אלכסנדר והידיעה הגיעה לאמו של צ'או, שדיווחה לקונסוליה האמריקאית בצ'נאי. אתמול העלו בני משפחתו של צ'או פוסט זיכרון נוגע ללב לעמוד האינסטגרם שלו, בו היללו אותו ואת אמונתו הנוצרית העזה, וכתבו כי הם 'סולחים' לבני השבט שהרגו אותו.

אולם למרות הדברים הללו, אנשים העוסקים בהגנה על תרבויות ילידיות מתארים את הריגתו של צ'או כמעשה של "הגנה עצמית בפועל". מעט ידוע על בני שבט הסנטילזים. אוכלוסייתם נאמדת בכ-100 נפשות. השפה שבה הם מדברים אינה ידועה. הם מקיימים אורח חיים של ציידים-לקטים ומחזיקים גם בסירות דיג קטנות. כמעט כל הניסיונות ליצור עמם קשר הסתיימו במטח חצים וחניתות מצד הילידים. בשנות ה-80 של המאה ה-19 נלקחו מן האי שני מבוגרים ושני ילדים בידי ארגון קולוניאלי בריטי. המבוגרים לא שרדו והילדים הוחזרו לשבט.

 

ג'ון אלן צ'או המנוח, חוקר את המעמקים

 

ממשלת הודו ניסתה במהלך השנים ליצור קשר עם בני האי, אולם בעשור האחרון אימצה מדיניות של "עין פקוחה, בלי ידיים" במסגרתה נמנעים מניסיונות ליצור קשר אולם מקיימים מעקב אחר המתרחש באי באמצעות משקפות מן הים, כדי לוודא ששלום לתושבים בעלי אורח החיים הקדמוני. ב-2006 נורו שני דייגים למוות בחצים על ידי בני האי לאחר שדגו באופן לא חוקי מול חופי האי.

בשל ניתוקם המוחלט משאר העולם, אין לבני האי כל חיסון טבעי נגד מגוון עצום של מחלות. "אילו הם היו מקבלים אותו בזרועות פתוחות, ייתכן מאד שהוא מוחק אותם מעל פני האדמה", אומרת סופי גריג, חוקרת בכירה ב'סורבייבל אינטרנשיונל", ארגון הפועל למען תרבויות ילידים. "עצם המגע שכבר אירע עלול למחוק אותם".

ארבעת הדייגים שהביאו את צ'או בסמוך לאי סנטינל הצפוני, כמו גם חברו אלכסנדר שקישר בין צ'או לבין הדייגים, נעצרו בשל הפרת חוק ההגנה על שבטים ילידיים, האוסר על יצירת מגע עם בני האי. בני משפחתו של צ'או ביקשו בהודעת האינסטגרם שהעלו כי חבריו של צ'או לא ייענשו בשל מעשיו שנעשו מבחירתו ועל דעת עצמו בלבד.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE