הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רפובליקנים ודמוקרטים עובדים יחד בווירג'יניה כדי לאשרר את הוספת תיקון שוויון הזכויות לחוקה האמריקאית
במדינה שבעבר נלחמה כדי להשאיר את הנישואין הבין-גזעיים אסורים על פי החוק, מבינים שהגיע הזמן להיות בצד הנכון של ההיסטוריה. זה ידרוש גם צעד של הקונגרס

פסיקות משפטיות היסטוריות, חוקים ותיקונים לחוקה העניקו לנשים בארה"ב את הזכות להצביע, לקבל החלטות על בריאותן וגופן, ובמידה מסוימת אף לקבל שכר שווה תמורת עבודתן. אבל לנשים לא מובטחות זכויות שוות על פי החוקה. לכן מזה עשרות שנים מקדמות ומקדמים פעילי זכויות נשים ברחבי ארה"ב את התיקון המוצע לחוקה: תיקון שוויון הזכויות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הפגנה בעד תיקון שוויון הזכויות בתחילת שנות ה-70. שני דורות מאוחר יותר, זה על סף הגשמה

 

לפני קרוב ל-50 שנה העביר הקונגרס את תיקון שוויון הזכויות (ERA), האוסר על אפליה מטעמי מין. אולם היה על 38 מדינות לאשרר אותו לפני שייכנס לתוקף. מוקדם יותר השנה הפכה אילינוי למדינה ה-37 המאשררת את התיקון, וקבוצת מחוקקים משתי המפלגות פועלת להפוך את וירג'יניה למדינה ה-38 וההיסטורית ההופכת את התיקון לחלק מן החוקה.

במשך קרוב לשבועיים חרשו המחוקקים הללו באוטובוס שכור את המדינה שהעניקה לארה"ב ארבעה מחמשת נשיאיה הראשונים, ומנסים לעורר תמיכה נלהבת בתיקון. לא מצפה להם מלאכה קלה. במושב הקודם של בית המחוקקים במדינה, ניסו מחוקקים דמוקרטים להעביר את אישרור התיקון, אולם לא הצליחו אפילו להעלות זאת להצבעה במליאה. כיום נראה שיש די תמיכה רפובליקנית ואנרגיה סביב הנושא מאשר בעבר.

"כשאנחנו מדברים על דברים כמו תשלום שווה לעבודה שווה, על לשים קץ לאפליה על רקע מין, מה שאנחנו מדברים עליו הוא לתת לדברים הללו שיניים", אומרת ג'ניפר קרול פוי, דמוקרטית וחברת בית הנבחרים של מדינת וירג'יניה. לדבריה, חוקים אפשר לשנות ופסיקות בית משפט אפשר להפוך, ולכן היא יזמה הצעת חוק להפוך את וירג'יניה למדינה ה-38 והאחרונה.

 

לתת שיניים לכל הדיבורים היפים. ג'ניפר קרול פוי, חברת אסיפת המחוקקים של וירג'יניה (צילום: CrowdPac)

 

"אנחנו נמצאים בצד הלא-נכון של ההיסטוריה בעניין הזה כבר יותר מדי זמן", אמרה. "נאבקנו נגד ביטול ההפרדה הגזעית. נאבקנו נגד נישואין בין-גזעיים. נאבקנו נגד זכות האישה להצביע". בדבריה כיוונה פוי לעמדתם של מחוקקי וירג'יניה ברמת המדינה והפדרלית כאחת בסוגיות אלה. האיסור על נישואין בין-גזעיים הוכרז כלא-חוקתי בזכות תביעה שהגיש אזרח וירג'יניה, והובילה לפסיקה המכונה "לובינג נ' וירג'יניה".

שותפה של פוי הוא סנאטור המדינה הרפובליקני גלן סטורטבנט. "אנחנו מקום לידתה של מגילת הזכויות, אבל אנחנו חייבים לוודא שאנחנו כוללים את הערך האמריקאי היסודי הזה, שהוא שוויון מוחלט בפני החוק של כולם בחוקה האמריקאית", אמר בתום המסע בן עשרת הימים.

מומחים משפטיים אומרים שהתיקון, אם יאושרר ויהפוך לחלק בלתי נפרד מן החוקה, ייתן לנשים סיכוי טוב יותר לנצח בתביעות אפליה בבית משפט. פטרישיה וולאס, עורכת דין מבירת המדינה ריצ'מונד, אומרת שזה גם יקל על ביטול חוקי מדינה, כמו זה בצפון קרוליינה, הקובע כי "זה לא נחשב אונס" אם אישה מסכימה לקיים יחסי מין ולאחר מכן משנה את דעתה. "יש כל מיני חוקים קטנים ברחבי ארה"ב שעושים דברים כאלה", אומרת וולאס. "שבהם יש יחס שונה לגברים ולנשים".

 

ערך אמריקאי יסודי. גלן סטורטבנט, סנאטור-מדינה בווירג'יניה (צילום: NRA-PVF)

 

לתיקון יש תמיכה בשתי המפלגות בווירג'יניה, אולם יש שמרנים שמוצאים סיבות להתנגד לו. "החשש שלנו הוא שאנשים לא מבינים מה זה באמת יעשה" אומרת ויקטוריה קוב, נשיאת "מכון המשפחה של וירג'יניה". בעיניה, ה-ERA (ראשי תיבות של Equal Rights Amendment) הוא כלי להרחבת הזכות להפלה והיא חוששת כי הוא יכפה על נשים להיות מגויסות לצבא.

התומכים מציינים בצדק כי במידה ויחודש בארה"ב גיוס החובה, הקונגרס כבר יכול להורות גם על גיוס נשים ללא כל צורך בתיקון חוקתי. בנוגע להפלות - אכן ייתכן מצב שבו ערך שקיבל תוקף של תיקון חוקתי ישמש כדי להגן על זכותן של נשים לאוטונומיה גופנית.

למעשה, הטיעון החזק ביותר נגד הצעד הוא לוגיסטי יותר מאשר אידיאולוגי. התאריך הסופי לאישרור התיקון חלף לפני עשרות שנים. אולם התומכים סמוכים ובטוחים שיימצאו די קולות בקונגרס להאריך או אף לבטל את תאריך היעד ההוא, כפי שנעשה פעם אחת בשנות ה-70 של המאה הקודמת.

 

התיקון עמד לעבור לפני 40 שנה, ואז הופיעה פיליס שלאפלי (צילום: KUT)

 

תיקון שוויון הזכויות הוצג בקונגרס לראשונה ב-1921. חצי מאה לאחר מכן, ב-1972, הוא עבר בסנאט ובבית הנבחרים, והוצב לו תאריך יעד ב-1979 להעבירו בשלושה רבעים מן המדינות, כפי שדורשת החוקה לאישרור תיקונים. 

עד 1977 אושרר התיקון ב-35 מ-38 המדינות הדרושות, אולם אז קמה אישה בשם פיליס שלאפלי והקימה תנועה של נשים שמרניות אשר הובילו תגובת-נגד חריפה לתיקון, בטענה שהוא יקפח את זכויותיהן של עקרות בית ויכפה גיוס של נשים לצבא (טיעון שכאמור כבר מזמן אינו רלוונטי, שכן גיוס החובה בוטל ומנגד נוכח מגמת שילוב הנשים בצבא, לא יימצא שופט שיפסוק כי לקונגרס, במידה שישיב על כנו את גיוס החובה, אין את הזכות לגייס גם נשים). ב-1979 הוארך הדדליין, אולם הוא כמובן פקע מזמן. עם זאת, אם יהיה רצון פוליטי, זהו מכשול טכני בלבד. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE