הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תחקיר רויטרס חושף: "מומחי" הקריפטו ממליצים - והמשקיעים עושים החלטות כלכליות רעות
יצרני מטבעות הקריפטו משלמים אלפי דולרים לקידום המטבעות שלהם על ידי אושיות רשת. אותם מומחים מטעם עצמם ממליצים על המטבעות בלי לחשוף כי קיבלו תמורה לכך - למרות שמדובר בהונאה לא חוקית

כאשר יצרני מטבעות קריפטו רוצים כיסוי תקשורתי חיובי - הם פשוט קונים אותו. כך עולה מדיווח מיוחד של סוכנות הידיעות רויטרס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נמצאה הסיבה לבועה? אילוסטרציה

אושיות רשת גובים אלפי דולרים כדי להפיק סרטוני ביקורת על המטבעות, וארגוני מחקר קבלים תשלום במטבע הדיגיטלי אותו הם בוחנים. אותם "מומחים" יעניקו ציונים גבוהים למטבעות - תמורת המחיר המתאים.

כל התופעות האלה שכיחות מאוד, כך עולה מדבריהם של יותר מעשרים גורמים המעורבים בשווקי מטבעות הקריפטו, וממסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות.

מוקדם יותר השנה, הסטארט-אפ האוקראיני Hacken ניסה לקדם את המטבע שלו לאחר שגייס שלושה מיליון דולר ברשת בסוף שנת 201. מנכ"ל החברה דמיטרו בודורין, יחד עם אנשי החברה, ערכו רשימה של כמאתיים אושיות רשת שעוסקות במטבעות האלה, כדי שיוכלו להיעזר בהם.

החברה שילמה 7,500 דולר לכריסטופר גרין, מנחה של ערוץ יוטיוב עם יותר מחצי מיליון עוקבים, כדי שיערוך ביקורת על המטבע. כך אמר המנכ"ל בודורין.

בסרטון שנמשך 25 דקות, גרין שיבח את המטבע של Hacken ואת החברה, ותיאר אותה כ"הזדמנות ענקית", עם אפשרות לרווחים של פי אלף על ההשקעה.

 

אלפי דולרים תמורת סרטון קידום. צילום אילוסטרציה

בסרטון, שהגיע ל-92 אלף צפיות, אין שום אזכור לתשלום שקיבל גרין מהחברה. עם זאת, בתחילת הסרטון מפנה גרין, עובד לשעבר בחברת מריל לינץ', את הצופים לטקסט שמופיע באתר שלו, ולפיו הוא "עשוי לקבל תמורות עבור מוצרים או שירותים" עליהם הוא ממליץ. גם באתר אין התייחסות ספציפית ל-Hacken, או לכל יצרן מטבעות קריפטו אחר.

גרין לא הגיב לפניות של רויטרס בנוגע לעבודתו עם החברה.

ארבעה ימים לאחר שפורסמה הביקורת ביוטיוב, ציין גרין בחשבון הטוויטר שלו כי שווי המטבע עלה ב-14 אחוזים, והגיע ל-1.54 דולר למטבע.

שווי המטבע צנח מאז ביותר מ-75 אחוזים לרמה של 36 סנט בלבד. אחד המגיבים לביקורת של גרין ציין כי הוא רכש בעקבות ההמלצה מאות מטבעות, אך בשיחה שנערכה לאחרונה עם רויטרס, הוא ציין כי הוא הפסיד כמה מאות דולרים. לדבריו, הוא לא ידע שגרין מקבל תשלום מ-Hacken.

בודורין אמר עוד לסוכנות הידיעות כי הוא מודע לכך שהתשלום שהעביר לגרין ולאושיות רשת אחרות "אינו אתי", וכי לדעתו יש לציין בסרטונים כאלה כי הם ממומנים.

האסטרטגיה השיווקית של Hacken היא רק פיסה מעולם מאורגן ומשומן היטב של תשלום-תמורת-צפיה, שמביא למאות אלפי המשקיעים רעב לביקורות.

 

למרות צניחת הערך של מטבעות הקריפטו, פעילות ה"מומחים" נמשכת בשצף

בדצמבר האחרון, שוק הקריפטו הגיע לשיא: המטבע המוכר ביותר, הביטקוין, הגיע לרמה של יותר מעשרים אלף דולר, אך משם הוא החל בצניחה חדה שחתכה 80 אחוזים מהשווי שלו. השווי הכללי של מטבעות וירטואלים עומד כיום על כ-121 מיליארד דולר, בעוד שלפני שנה הוא עמד על 830 מיליארד דולר. למרות הצניחה החדה, מכונת השיווק לא הפסיקה לפעול.

שיווק על ידי דמויות משפיעות נפוצה במדיה החברתית, בה סלבריטאים יציגו כל דבר, מנעליים ועד מכוניות. עם כמה שהיא נפוצה, אושיות הרשת לרוב לא מציינות את התמורה שקיבלו עבור הקידום.

ביולי 2017, הרשויות האמריקניות פרסמו כי הן בוחנות את עולם מטבעות הקריפטו והזהירו את המחזיקים במטבעות אלה כי ייתכן שהם מפרים חוקים פדרליים.

במקביל, פורסמה אזהרה נקודתית יותר על קידום של השקת מטבעות כאלה. "כל סלבריטי או כל אדם שיקדם מטבע וירטואלי, יהיה חייב להצהיר על התמורה שהוא קיבל עבור קידום המטבע", לשון האזהרה.

למרות זאת, מומחי קריפטו מטעם עצמם המשיכו לצוץ בשנה וחצי האחרונות. אמנם הפעילות שלהם הצטמצמה, אך במידה מועטה. בשוק יש יותר מאלפיים מטבעות שרק מנסים לפתות את המשקיעים.

"הסיבה העיקרית לכך שהרבה חסרי ניסיון בוחרים להשקיע במטבעות קריפטו כושלים היא משום שהם מקשיבים לעצות של מומחים מטעם עצמם", אומר לארי סרמק, אנליסט ראשי באתר האינטרנט "הבלוק" למחקרי קריפטו ולחדשות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE