הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סקר חדש חושף: בערות, בלבול ומגמות מדאיגות בנוגע ליהודים והשואה באירופה
על פי סקר רחב היקף, שליש מתושבי אירופה יודעים "מעט" או "כלל לא" על השואה. רבע מן הנשאלים חושבים שליהודים השפעה מדי, ורוב הנשאלים חושבים שיש הרבה יותר יהודים בעולם ובארצם

דעות קדומות נגד יהודים ממשיכות לשגשג באירופה, ואילו זכר השואה מתחיל להתפוגג. כך עולה מסקר מקיף של CNN. למעלה מרבע האירופאים מאמינים כי ליהודים יש יותר מדי השפעה בעסקים ועולם ההון. כמעט אחד מארבעה אמרו שליהודים השפעה רבה בסכסוכים ומלחמות ברחבי העולם. אחד מחמישה אמר שיש להם (לנו, לכם) יותר מדי השפעה על התקשורת ומספר דומה אמרו שיש ליהודים יותר מדי השפעה בפוליטיקה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המדינות שנסקרו. בערות, בלבול, ותמונה מדאיגה (מפה: CNN. אילוסטרציה: בן קרול, היברוניוז)

 

במקביל, שליש מהאירופאים בסקר אמרו שהם יודעים מעט או לא יודעים דבר על השואה, בה הושמדו שישה מיליון יהודים בידי המשטר הנאצי של אדולף היטלר. אלה כמה ממצאי המפתח של סקר שבוצע בידי חברת קומרֶס עבור CNN. בסקר רואיינו למעלה משבעת אלפים בני אדם, כולל יותר מאלף נשאלים מכל אחת מהמדינות הבאות: אוסטריה, צרפת, גרמניה, בריטניה, הונגריה, פולין ושבדיה.

הסקר הוזמן ובוצע בטרם רציחתם של 11 מתפללים בבית כנסת בפיטסבורג, במה שהיה האירוע האנטישמי הקטלני בהיסטוריה האמריקאית. הסקר חשף עמדות מורכבות, סותרות ולעתים מטרדיות ביותר בנוגע לעם היהודי, וכן מידה לא מבוטלת של בערות מדהימה.

כאחד מכל 20 אירופאים שנסקרו לא שמע מעודו על השואה, על אף שחלפו פחות מ-75 שנה מאז סוף מלחמת העולם השנייה, ורבבות ניצולי שואה עודם חיים - לא מעט מהם באירופה עצמה. בערות בנוגע לשואה בולטת במיוחד בצרפת, שם אחד מכל חמישה צעירים בין הגילאים 18-34 אמרו שלא שמעו עליה מעולם. שליש מן האירופאים סבורים כי יהודים משתמשים בשואה לקידום עמדותיהם או מטרותיהם.

באוסטריה - מולדתו של הצורר היטלר - 12% מן הצעירים אמרו שמעולם לא שמעו על השואה. באוסטריה גם היה השיעור הגדול ביותר של אלה שאמרו שהם יודעים "רק מעט" על השואה - תשובה שנתנו 4 מכל 10 אוסטרים בוגרים. באירופה כולה אמרו כמחצית מן הנשאלים שהם יודעים "די הרבה" על השואה, ואילו אחד מכל חמישה אמרו שהם יודעים "הרבה" על הנושא.

 

היטלר מתעצבן? אפילו במולדתו, הבערות בנוגע לפשעיו חוגגת

 

זה לא שבארה"ב המצב טוב משמעותית. סקר שערכה ועדת התביעות מוקדם יותר השנה מצאה כי 10% מכלל הבוגרים בארה"ב אינם בטוחים אם שמעו על השואה, ובקרב דור המיליניאלס המספר הוא אחד מכל חמישה. מחצית מכל המיליניאלס ו-45% מכלל הבוגרים האמריקאים שנשאלו לא הצליחו לנקוב בשמו של מחנה ריכוז אחד.

עם זאת, רוב מכריע של האירופאים מאמינים שחשוב להנציח את זכר השואה. שני שלישים מן הנשאלים השיבו כי הנצחת השואה מסייעת לוודא שזוועות שכאלה לא יחזרו על עצמן. מספר זה עולה ל-80% בפולין, שם מיקמו הנאצים את רוב מחנות הריכוז וההשמדה, כולל כמובן אושוויץ.

מחצית מן הנשאלים אמרו שהנצחת השואה מסייעת להיאבק באנטישמיות כיום, אולם בו בזמן אמרו שליש מן הנשאלים כי יהודים משתמשים בשואה לקידום עמדות ואינטרסים. מספר דומה חלק על קביעה זו, ושליש נוסף השיבו שאינם יודעים.

רוב קטן - 54% - אמרו כי לישראל זכות להתקיים כמדינה יהודית. המספר עלה לשני שלישים בפולין. שליש מן הנשאלים מאמינים כי ביקורת נגד ישראל נוטה לנבוע מאנטישמיות, לעומת רק אחד מכל חמישה שחלקו על קביעה זו.

 

54% מרשים לנו, בטובם, מדינה יהודית. מזל שלא שאלנו אותם

 

כמעט אחד מכל חמישה אמרו כי האנטישמיות בארצותיהם היא תגובה להתנהגות היומיומית של אנשים יהודים. שליש מן הנשאלים אמרו כי ישראל משתמשת בשואה להצדקת מעשיה, והנתון עלה למחצית בפולין. רק אחד מכל חמישה חלקו על קביעה זו. שליש מן האירופאים אמרו כי תומכי ישראל משתמשים בטענות של אנטישמיות כדי להשתיק ביקורת על ישראל. רק אחד מכל עשרה אמרו שזה לא נכון.

שליש מכלל הנשאלים אמרו שהנצחת השואה מסיחה את הדעת מזוועות אחרות המתרחשות כיום, והנתון היה גבוה מכך בגרמניה, אוסטריה, פולין והונגריה. 40% מן הנשאלים אמרו כי יהודים נמצאים בסכנת אלימות בארצותיהם, ומחצית אמרו שעל ממשלותיהם לעשות יותר להיאבק בשנאת יהודים.

אולם בו בזמן, מיעוט ניכר מן הנשאלים האשימו את היהודים או ישראל באנטישמיות. יותר מרבע מכלל הנשאלים (28%) אמרו כי רוב האנטישמיות בארצם היא תגובה לפעולות של מדינת ישראל. 18% אמרו כי האנטישמיות בארצותיהם היא תגובה להתנהגות של יהודים בחיי היומיום.

 

צרת רבים היא נחמת טיפשים, אבל חשוב להבין - כל מי ששונה חוטף שנאה המבוססת על בערות. כך למשל הזוג הגאה המוסלמי הזה (צילום: נייג'ל דיקינסון, פוטושלטר)

 

כל הנתונים הללו נראים מוזרים עוד יותר כשנוכחים לדעת שלרוב האנשים אין מושג כמה מעטים אנחנו. שני שליש מהנשאלים הגזימו בשיעור היהודים החיים לדעתם בעולם ובארצותיהם. רבע מההונגרים וחמישית מהבריטים והפולנים חשבו שאנחנו 20% מהעולם. 40% חשבו שיהודים הם 3-10% מאוכלוסיית ארצם. המדינה היחידה בעולם שבה יהודים הם יותר משני אחוזים מן האוכלוסייה היא מדינת ישראל. ולסיום, קצת חדשות... לא טובות, אבל כאלה שישימו את המצב בפרופורציה:

- "רק" 10% מן הנשאלים השיבו שיש להם דעה שלילית על יהודים. הבולטים לרעה בעניין זה - פולין עם 15% והונגריה עם 19%.
- בכל מדינה למעט הונגריה, שיעורם של אלה המחזיקים בדעה חיובית על יהודים גבוה במידה מוחצת מן המחזיקים בדעות אנטישמיות. החריגה היחידה לרעה? שוב הונגריה, שם 21% חושבים עלינו טובות ו-19% מחזיקים בדעות שליליות כלפי בני ישראל.
- לסיום, צרת רבים היא אולי נחמת טיפשים, אבל חשוב להבין ששנאה היא נחלתם של כל ה"שונים", ויש "שונים" שמצבם חמור בהרבה בדעת הקהל: לעומת 10% מכלל המשיבים שהם אנטישמים, 16% רואים בשלילה את בנות ובני קהילת הלהט"ב (16%), 37% הם איסלאמופובים ו-39% הביעו דעות רוויות שנאה כלפי מי שחלקו איתנו את המחנות ותאי הגזים תחת חוקי הגזע הנאציים - בני העם הרומאני (צוענים).

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE