הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארצות הברית בוחנת החמרת הקריטריונים למבקשי אשרת סטודנט מסין
סטודנטים זרים על הכוונת: על רקע החשש הגובר מריגול תעשייתי בתחומים הנוגעים לבטחון לאומי, מחלקת המדינה עשויה להעמיק את בדיקות הרקע למבקשים ולבחון קשרים עם הממשל

על רקע מלחמת הסחר בין המדינות והחמרת החשש לריגול עסקי, הממשל הפדרלי שוקל להחמיר את הקריטריונים לקבלת אשרת סטודנט עבור סטודנטים מסין. רשת רויטרס דיווחה היום (חמישי) כי גורמים בקונגרס ומקורות נוספים טוענים שהממשל בוחן בדיקות רקע חדשות ומגבלות נוספות על המבקשים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בעלי קשרים עם הממשל? סטודנטים סיניים (צילום: SCMP)

ביוני האחרון מחלקת המדינה האמריקאית קיצרה את משך תקופת האשרה שניתנת לסטודנטים סיניים לתארים מתקדמים בתחומי התעופה, רובוטיקה וייצור מתקדים לשנה אחת במקום חמש שנים. גורמים רשמיים הסבירו אז שהמטרה היא לצמצם את הסיכון לריגול וגניבה של קניין רוחני בתחומים הנוגעים לביטחון הלאומי. עתה שוקל ממשל טראמפ להטיל מגבלות נוספות, עוד לפני ההגעה לארצות הברית ולימודים במוסדות שונים בה.

בין היתר, שוקלים בממשל לכלול בבדיקות הרקע הנערכות למבקשי אשרת סטודנט גם בדיקת רישומי השיחות בטלפונים של המבקשים וסריקת הפרופילים ברשתות החברתיות, סיניות ובין-לאומיות בחיפוש אחר כל מידע מעורר חשד בנוגע לכוונות המבקשים, כולל השתייכויות לארגונים ממשלתיים. בסין הקומוניסטית בה שולטת מפלגה אחת, חלק גדול מהארגונים הפועלים במדינה הם ארגונים ממשלתיים בהגדרה, והשתייכות לאחד מהם לא בהכרח מעידה על היות האדם סוכן ממשלתי. בנוסף, רשויות האכיפה האמריקאיות עתידות להכשיר גורמים באקדמיה לאתר ולזהות ריגול וגניבת קניין רוחני.

פקיד ממשלתי בכיר אמר לרויטרס כי "כל סטודנט שסין שולחת לכאן חייב לעבור תהליך אישור מפלגתי וממשלתי. אולי אתה לא מגיע לכאן בשביל ריגול 'מסורתי', אבל אין סטודנט סיני שמגיע לפה שמשוחרר מכבלי המדינה שלו". בבית הלבן סירבו להגיב לידיעה אך גורם רשמי במחלקת המדינה מסר שהמחלקה עוזרת להבטיח שאלו שמקבלים אשרה לארצות הברית ראויים לכך ולא מהווים סיכון לאינטרסים הלאומיים". בממשל הסיני שבים וטוענים כי וושינגטון מנפחת את בעיית הריגול התעשייתי מסיבות פוליטיות. שגריר סין בארצות הברית, קוי טיאנאקי, אמר לרויטרס שההאשמות חסרות בסיס ומאוד לא הוגנות. לדבריו, "למה שמישהו יאשים אותם (את הסטודנטים הסיניים) שהם מרגלים? אני חושב שזה מאוד לא הוגן עבורם".

 

"מאוד לא הוגן עבורם". השגריר הסיני קוי טיאנאקי (צילום: CNBC)

דונלד טראמפ ומקבילו הסיני ז'י ג'ינפינג צפויים להפגש בשבוע הבא בועידת המדינות המתועשות שתתקיים בארגנטינה. הגברת הפיקוח על סטודנטים מסין היא חלק ממאמץ רחב יותר להתעמת עם סין עקב מה שלדעת גורמי ממשל אמריקאיים הוא שיטות לא לגיטימיות להשיג התקדמות טכנולוגית מהירה שהוגדרה בסין כעדיפות לאומית. זאת על רקע מלחמת הסחר המאמירה בין השתיים שכללה הגבלות יהוא הדדיות והטלת מכסים בהיקף של מיליארדי דולרים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE