הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דה בלאסיו ממשיך במאמץ לחסל את "אתרי הצביר" הזמניים לחסרי הבית ולהסב אותם למגורי קבע
ראש העירייה מכריז היום על הסבת מאות דירות בהן משתמשת העיר לשכן חסרי בית באופן זמני לדיור קבע. העוסקים בתחום מברכים, אבל מזהירים מפני סיבוכים אפשריים

נוכח שיעורי חסרי בית שעודם קרובים לרמות שיא, ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו, יכריז היום (שלישי) על עסקה, סגורהכמעט לחלוטין, להפוך 468 יחידות מקלט זמניות לדירות קבע בנות-השגה עבור חסרי הבית. היחידות, המכונות "דירות אתר-צביר" ("Cluster-site"), מפוזרות בין 17 בניינים בבעלות פרטית בברוקלין ובברונקס, והן צפויות לספק קורת גג ליותר מאלף חסרי בית בעיר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מנסה לחסל את תוכנית הצבירים לטובת דיור קבע. ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו (צילום: Shutterstock.com)

 

"במשך עשרות שנים שוכנו משפחות חסרות בית באופן אקראי במתקנים ארעיים שלעתים קרובות מדי אינם מתוחזקים כיאות ומנותקים משירותים", אמר דה בלאסיו אתמול. "אנחנו מסבים את הביניים לדיור בר-השגה ברמה גבוהה יותר עבור ניו יורקרים חסרי-בית לשעבר שמשנים את החיים שלהם".

פקידי העירייה עדיין נמצאים במשא ומתן עם בעלי הבניינים ושתי עמותות להשלים את העיסקה, הכוללת סך של 729 יחידות, מתוכן משמשות כיום 468 לשיכון חסרי בית. בכיר בעירייה מסר כי רכישת הנכסים תיעשה במחירי השוק, אולם לא פסל שימוש בהחרמה לטובת הכלל ("Eminent domain") לשלבים הבאים בתוכניתו השאפתנית של ראש העירייה לסגור את כל "אתרי הצביר" עד 2021.

כריסטין קווין, נשיאת עמותת WIN לסיוע לנשים ומשפחות חסרות בית, אמרה כי השאיפה להפוך את דירות המקלט לדיור קבע בר-השגה הוא "100% במקומו" אבל הוסיפה כי "השטן נמצא בפרטים הקטנים" והוסיפה כי השימוש העתידי בהחרמה לטובת הכלל עלולה להוות מכשול משמעותי. "החרמה לעתים קרובות גוררת תביעות", אמרה קווין, לשעבר יו"ר מועצת העיר. "זה עלול לגרום לעיכובים, ועיכובים הם לא דבר טוב".

על פי התוכנית, עליה מפקח המשרד העירוני לשימור ופיתוח דיור, משפחות חסרות בית יהיו "זכאיות לסיוע בשכר דירה ולהכנה לדיור קבע" ויחיו ב-468 היחידות המשופצות. שאר 261 היחידות מיועדות לדיירים שאינם חסרי בית, אולם זכאים לחוזי שכירות בגובה מוגבל. נציב השירותים החברתיים בעירייה, סטיבן בנקס, אמר כי אף אדם המתגורר כיום בדירות מקלט השייכות לעירייה לא יתבקש לעזוב על פי התוכנית.

 

משנים את המגמה? (צילום: Picture The Homeless)

 

חיסול אתרי הצביר והסבתם ליחידות דיור-קבע נותנת מענה לשתי מטרות חשובות של הממשל של ראש העיר דה בלאסיו: הפחתת שיעור חסרי הבית והגדלת היצע הדיור בר-ההשגה עבור אנשים החיים בעוני. על פי נתוני העירייה מספר יחידות הצביר צומצם ביותר ממחצית מאז ינואר 2016, אז היו בשימוש 3,650 יחידות.

השימוש בצבירים ספג ביקורת בשל עלותו ותנאי המחיה הירודים לעתים. דו"ח של מחלקת החקירות בעירייה משנת 2015 מצא כי יחידת צביר עולה לעיר כ-2,451 דולר לחודש. השימוש בצבירים מצא עצמו תחת אש לפני שנתיים לאחר שרדיאטור התפוצץ והביא למותם של שני תינוקות בדירת צביר בברונקס.

השימוש באתרי הצביר החל תחת ממשלו של ראש העיר לשעבר רודי ג'וליאני בשנת 2000. שלא כמו מרכזי מקלט לחסרי בית, העירייה אינה מחויבת להודיע לקהילה הסובבת על שימוש בדירה לדיור לחסרי בית. 468 הדירות בהן ישתמשו בשלב הראשון של התוכנית ממוקמות במספר שכונות בברונקס - כולל לונגווד, מאונט אידן ובלמונט - ובברוקלין, בשכונות פרוספקט הייטס, בראונסוויל ופרוספקט הייטס.

על פי התוכנית, העירייה תממן את רכישת היחידות באמצעות שתי עמותות, נייבורהוד ריסטור וג'ונטי אונרשיפ אנטיטי NYC, שבתורן יעבדו עם עמותות מקומיות אחרות לצורך ניהול הבניינים ותיאום שירותים חברתיים כמו טיפול רפואי והפניה לתעסוקה. בין העמותות האלה נכללות בננה קלי, ועדת השדרה החמישית והקרן לדיור ויישוב.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE