הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אין אקדח מעשן" לאשמתו של הנסיך הסעודי ברצח חשוג'י - "יש מסור מעשן"
כך אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, מבכירי תומכיו של הנשיא, לאחר תדרוך של ראש ה-CIA בנושא. ראש ועדת החוץ, בוב קורקר: "חבר מושבעים היה מרשיע אותו תוך 30 דקות"

בכירי הרפובליקנים בסנאט עזבו היום את תדרוך ה-CIA בו השתתפו ללא שמץ של ספק במוחם כי נסיך הכתר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמן, הוא שהורה על רציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוג'י. עמדתם המוצהרת של בכירי מפלגת הרוב בבית העליון של הקונגרס סותרת לחלוטין את עמדתו של הנשיא דונלד טראמפ והיא עשויה להוביל לשינוי משמעותי ביחסיה של ארצות הברית עם מולדת האיסלאם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יש מסור מעשן בחקירת הירצחו. ג'מאל חשוג'י (צילום: AP)

לאחר התדרוך החשאי התבטאו בכירי הרפובליקנים בחריפות, כולל כמה מבעלי בריתו המובהקים ביותר של טראמפ בסנאט. "אין אקדח מעשן, יש מסור מעשן", אמר לכתבים לינדזי גראהם מדרום קרוליינה, בהתייחסו לראיות שהוצגו בתדרוך שנערך בדלתיים סגורות על ידי ראש ה-CIA ג'ינה האספל. היתה זו כמובן התייחסות צינית למסור העצמות ששימש, על פי הדיווחים, לביתור גופתו של חשוג'י, תושב קבע בארצות הברית ובעל טור בוושינגטון פוסט.

"אתה צריך להיות עיוור מרצון כדי לא להגיע למסקנה שזה תוזמר ואורגן בידי אנשים תחת פיקודו של בן סלמן וכי הוא היה מעורב בפרוטרוט במותו של מר חשוג'י", הוסיף גראהם וסיכם: "יש אפס סיכוי - אפס - שזה קרה באורח כה מאורגן ללא נסיך הכתר".

הסנאטור בוב קורקר מטנסי, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, הסכים ואמר כי אילו היה בן סלמן מועמד למשפט, היו נדרשות לחבר המושבעים "30 דקות" להרשיע אותו פה אחד. "אין כל שאלה שהיא", אמר הסנאטור. הסנאט עומד להצביע על החלטה שתבטל מכירות נשק לערב הסעודית ואת תמיכת ארצות הברית במלחמה הסעודית העקובה מדם בתימן - וגראהם אותת היום כי ההחלטה צפויה לעבור. "אני לא יכול לתמוך במכירת נשק לערב הסעודית כל עוד הוא מנהל את העניינים", אמר הסנאטור על נסיך הכתר.

 

לא יכול לתמוך במכירת נשק לערב הסעודית. הסנאטור לינדזי גרהאם (צילום: רויטרס)

הסנאטורים לא חשפו את פרטי התדרוך בשל שיקולי ביטחון, אולם מקורות בקונגרס צופים כי יתגברו כעת הקריאות לתדרוך של כל חברי הסנאט בנושא. התדרוך היום היה מוגבל לקורקר, גראהם, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל מקנטאקי, מנהיג המיעוט הדמוקרטי צ'אק שומר מניו יורק, וקומץ ראשי ועדות רלוונטיות.

התפתחות זו היום מגבירה את הלחץ על הנשיא טראמפ, שעורר ביקורת רבה בחודש שעבר כשצידד בהכחשותיו של בן סלמן על פני מסקנותיה החד-משמעיות של קהילת המודיעין שלו. לפי מסקנות אלה, הורה נסיך הכתר על הרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול בשניים באוקטובר. טראמפ מצדו הודיע ש "אולי הוא עשה את זה ואולי לא" ובכל מקרה, הקשרים הכלכליים עם ערב הסעודית חשובים מכדי לפגוע בהם אפילו אם כן. "אם ננטוש את ערב הסעודית, זו תהיה טעות נוראית", אמר טראמפ לכתבים. "אנחנו עם ערב הסעודית. אנחנו נשארים עם ערב הסעודית".

 

"אנחנו נשארים עם ערב הסעודית". טראמפ ובן סלמן בפגישתם במרץ אשתקד (צילום: GettyImages)

 

הבית הלבן מנע בשבוע שעבר מהאספל לתדרך את הסנאטורים בנוגע לרצח חשוג'י יחד עם שר ההגנה ג'ים מאטיס ושר החוץ מייק פומפאו. התדרוך שנתנה ראש ה-CIA הורשה להתקיים רק בעקבות לחץ מצד הקונגרס. פומפאו ומאטיס טענו כי אין "דיווח ישיר" הקושר את הנסיך הסעודי לרצח חשוג'י. הסנאטור גראהם ביטל את דבריהם בנפנוף יד. "אני מניח שהם פשוט מתנהגים כמו חיילים טובים", אמר. "באמת שהייתי מפקפק בשיקול דעתו של מי שלא היה מסוגל להבין מה קרה כאן. אני חושב שהסיבה שהם לא מסיקים את המסקנה הזו היא כי הממשל לא רוצה ללכת לשם, לא בגלל שאין ראיות".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE