הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חדשות טובות למייקל פלין - ורעות לטראמפ - מולר מאשר שפלין שיתף פעולה היטב ו"סייע במידה מהותית" לחקירה
בנספח בן שישה עמודים - יותר ממחציתם מצונזרים - פירט התובע המיוחד בפני בית המשפט עד כמה ממושך ומועיל היה שיתוף הפעולה של היועץ לשעבר לביטחון לאומי, ולכן מומלץ לוותר על מאסר בפועל

בתום יום של ציפיה ממושכת, התובע המיוחד רוברט מולר הגיש אמש (שלישי) בשעות הערב המאוחרות "נספח למזכר גזר הדין של הממשלה" בעניינו של מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של דונלד טראמפ. פלין הורשע על פי הודאתו במתן עדות שקר בעניין פגישות שקיים עם שגריר רוסיה בארצות הברית לשעבר סרגיי קיסליאק, טרם בחירות 2016. במזכר מאשר מולר רשמית בפני בית המשפט כי פלין סיפק "סיוע מהותי" לחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות ולכן ממליץ התובע שלא להשית עליו עונש של מאסר בפועל, אלא להסתפק "בטווח הענישה הנמוך".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פעם הוביל את הקהל בקריאות "זרקו אותה לכלא". עכשיו הוא מבקש "אל תזרקו אותי לכלא" - ומולר מסכים. מה בדיוק הוא נתן בתמורה? זה מצונזר. בינתיים (צילום: Shutterstock.com)

 

על פי הנספח שהוגש היום ישב פלין ל-19 חקירות עם התובע המיוחד וזרועות אחרות במשרד המשפטים, ושיתוף הפעולה המוקדם שלו העניק לחוקרים "מפת דרכים" לבדיקת ההתערבות הרוסית, וייתכן שאף עודדה גם אחרים לשתף פעולה עם הרשויות.

ה "אקדח המעשן" - או יותר מאחד - אם ישנם כאלה במזכר, נמצאים ככל הנראה ביותר ממחצית ששת עמודיו שהושחרו וצונזרו לפרסום, אך תוכנם גלוי לעיני השופט. אולם גם בלי לדעת בדיוק מה נתן פלין למולר, עצם העובדה שמולר משבח את שיתוף הפעולה שלו ומעניק לו את ההמלצה המיוחלת שלא להושיבו מאחורי סורג ובריח, תגביר את הלחץ על הנשיא טראמפ, אשר חוזר ותוקף מזה שנה וחצי את חקירתו של מולר ומכנה אותה "ציד מכשפות".

בשבוע שעבר הודה עורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, במתן עדות שקר בפני הקונגרס בנוגע לעבודתו על פרויקט שלא הושלם להקים "מגדל טראמפ" במוסקבה במהלך מערכת הבחירות ב-2016. קודם לכן, בחודש שעבר האשימו התובעים הפדרליים את מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנאפורט, במסירת עדות שקר לתובע המיוחד גם לאחר שחתם על עיסקת טיעון בה התחייב לשיתוף פעולה גורף. עורך דינו של מנאפורט מואשם כי עדכן את הבית הלבן בנוגע לעדות שמסר לקוחו למולר.

 

הפשע לא משתלם. למי שכבר פשע, משתלם לשתף פעולה עם האיש הזה. התובע המיוחד רוברט מולר (צילום: CNN)

 

בנספח מצוינים לפחות שלוש חקירות פעילות שמנהל משרד המשפטים. פרטיהן של שתיים מושחרות במסמך שפורסם לציבור. במסמך מציין משרדו של מולר כי פלין שיתף פעולה עם החקירה בנוגע לקשרים או תיאום בין ממשלת רוסיה לחברי צוותו של טראמפ.

על פי המסמך, פלין סייע לחוקריו "בשורה של נושאים, כולל מגעים בין אנשים בצוות המעבר הנשיאותי לרוסיה". שארית המשפט על הסיוע שהגיש פלין לחקירת ההתערבות הרוסית מושחרת. על פי המסמך, פלין מסייע לחוקרים זה זמן רב יותר ובמספר חקירות רב יותר מכפי שהיה ידוע עד כה. עצם העובדה שכמעט מחצית הנספח מושחרת מעידה כי בניגוד להערכות שרווחו לאחרונה, חקירותיו של מולר, הן המקורית והן חקירות חדשות בהן פלין סייע, עודן נמשכות.

פלין החל לשתף פעולה עם החקירה הרוסית "זמן קצר" לאחר שצוותו של מולר פנה אליו, ושיתוף הפעולה המוקדם הזה שיפר את הבנת המתרחש בזמן הקמפיין. פלין הודה במתן עדות שקר לחוקרים פדרליים באחד בדצמבר 2017, ובכך הפך ליועץ הבכיר הראשון של הנשיא שהסכים רשמית לשתף פעולה עם חקירת התובע המיוחד.

"שיתוף הפעולה המוקדם שלו היה רב-ערך במיוחד מפני שהוא היה אחד הראשונים עם תובנה ארוכת-טווח ומכלי ראשון בנוגע לאירועים ולסוגיות הנחקרים", נכתב בנספח. "בנוסף, החלטתו של הנאשם להודות ולשתף פעולה סביר שהשפיעה על החלטתם של עדים אחרים מכלי ראשון לנהוג בגילוי לב כלפי משרד התובע המיוחד ולשתף פעולה", כתבו החוקרים.

 

לא נותר לו אלא לתהות מה בדיוק סיפר יועצו לשעבר (צילום: CNN)

 

פלין שימש כיועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ למשך פחות מחודש בתחילת 2017, עד שהתובעת הכללית בפועל דאז, סאלי ייטס, הודיעה לבכירי הבית הלבן כי פלין שיקר לסגן הנשיא מייק פנס בנוגע לשיחותיו בנושא הסנקציות על רוסיה עם השגריר הרוסי. בזמנו חששה קהילת המודיעין מהאפשרות שהרוסים ישתמשו במידע לסחוט את פלין, שלפני הבחירות היה יועץ קרוב למועמד-דאז טראמפ והוביל קריאות של "זרקו אותה לכלא" (Lock her up) בהתייחסות ליריבה בבחירות, הילארי קלינטון.

בנוסף לשקרים בנוגע לשיחות על סנקציות עם קיסליאק, נספח מזכר גזר הדין של מולר קובע כי פלין שיקר בנוגע לשיחות עם הרוסים בנושא החלטת האו"ם נגד ההתנחלויות הישראליות בשטחים. בנוסף לשני אלה, השמיט פלין מידע מהותי מטופס בנושא עבודת שתדלנות בעבור גורמים זרים שמילא כתנאי למינויו ליועץ לביטחון לאומי. בטופס זה לא חשף פלין כנדרש את העובדה שקיבל שכר מן הממשלה הטורקית בעת שכתב מאמר דעה שקרא לגרש מארצות הברית את פתחוללה גולן, איש הדת הטורקי המתנגד לשלטון של רג'יפ טאיפ ארדואן.

למרות המלצת הענישה הקלה, קובע משרדו של מולר כי שירותו הממושך של פלין בצבא ובזרועות הממשל היו צריכות לגרום לו להיות "מודע במיוחד" לנזק שבמסירת עדות שקר לממשלה. על פי המזכר, "מנהיגי ממשל בכירים צריכים לעמוד באמות המידה הגבוהות ביותר". גזר דינו של פלין יינתן ב-18 בדצמבר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE