הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אפשר להגיד שלום לשיחות הסחר? מחכים לתגובה הסינית על מעצר מנג וואנז'או
מעצר סמנכ"לית הכספים של ענקית התקשורת וואוויי - שהיא גם בת המייסד הצפויה לרשת אותו - הוא הישג במאבק נגד הזלזול בחוק של חברות סיניות, אבל עלול לסכן את המו"מ על יחסי הסחר

באותה שעה ממש בה ניהל הנשיא טראמפ מו"מ על הפסקת אש במלחמת הסחר אגב ארוחת ערב חגיגית, לצד עמיתו הסיני שי גי'נפינג בוועידת ה-G-20 בבואנוס איירס במוצאי שבת, תיאם ממשלו את מעצרה של מנהלת הייטק בכירה שמטוסה עצר לחניית ביניים בקנדה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


זה שמשמאל בוודאות לא ידע. זה שמימין כנראה גם לא (צילום: ABC)

 

בכירים בבית הלבן, כולל ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי שנכח בארוחת הערב עם טראמפ ושי, ידעו על המעצר העומד להיערך. כך ידעו גם בכיר רפובליקאי אחד ודמוקרטי אחד בסנאט. אולם בשעה זו לא ברור אם טראמפ עצמו ידע על כך, ושי לא קיבל את הידיעה במהלך ארוחת הערב.

המעצר הוא ניצחון למאמצי הממשל הנוכחי וקודמיו להגביל את התפשטותה העולמית של טכנולוגיה סינית, ובמיוחד ציוד תקשורת בעל סיכונים ביטחוניים, ולאכוף את הסנקציות על איראן. אולם המהלך מאיים לטרפד את המגעים הרגישים ליישוב מלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

מעצרה של מנג וואנז'או, סמנכ"לית הכספים של וואוויי ובתו של מייסד החברה, המיליארדר רן ז'נגפיי, היתה שיאה של חקירה בת חודשים רבים אותה ניהל המשרד הברוקליני של משרד המשפטים, בשאלה האם ספינת הדגל של תעשיית הטלקום הסינית הפרה את הסנקציות על איראן. היא נעצרה במהלך חניית ביניים בוואנקובר לבקשת ארה"ב, המבקשת כעת להסגירה.

 

"לא מיידעים את הנשיא על כל מעצר". היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון (צילום: CBS)

 

מנג נחשבת כמי שתירש בבוא היום את שליטתו של אביה בחברה, שהיא היהלום שבכתר תוכנית "תוצרת סין 2025" המכוונת להפוך את המדינה המאוכלסת בעולם למובילה בשורה של תחומי טכנולוגיה אסטרטגיים. במונחים אמריקאיים, ניתן לדמיין את תאילנד או וייטנאם עוצרות קרוב מדרגה ראשונה של מייסד מיקרוסופט או גוגל. 

בולטון סיפר היום בראיון לתחנת הרדיו הציבורי NPR כי ידע מראש על מעצרה של מנג. לדבריו, התרעות כאלה מצד משרד המשפטים מגיעות "בתכיפות רבה למדי" ו"בוודאי שאיננו מעדכנים את הנשיא על כל אחת ואחת מהן".

משרד המשפטים לרוב מעדכנים את הבית הלבן לקראת מעצרים הצפויים לעורר תשומת לב לאומית או להשפיע על האינטרס הציבורי. לדברי "בכיר בממשל" שדיבר עם הניו יורק טיימס (ככל הנראה הכוונה לבולטון), משרד המשפטים יידע במקרה זה את משרד הייעוץ המשפטי של הבית הלבן. משרד המשפטים יידע גם את יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, הרפובליקני ריצ'ארד בור מצפון קרוליינה, ואת הדמוקרט הבכיר בוועדה, הסנאטור מארק וורנר מווירג'יניה.

 

תארו לכם שסין עוצרת את היורשת המיועדת של השליטה במיקרוסופט. מנג וואנז'או, סמנ"כלית כספים, ויורשת העצר, של אימפריית וואוויי (צילום: CNN)

 

שי, כאמור, לא קיבל כל הודעה במהלך ארוחת הערב על מעצרה הקרב של מנג, והצעד הגיע בהפתעה לממשל הסיני - הקורא לשחרורה המיידי ומאשים את ארצות הברית ואת קנדה בהפרת זכויות האדם שלה. "לעצור אדם מבלי לתת לספק סיבה ברורה זו הפרה ברורה של זכויות אדם" אמר גנג שואנג, דובר משרד החוץ הסיני, במסיבת עיתונאים היום.

סין, הרוכשת הגדולה בעולם של נפט איראני, הביעה את התנגדותה לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין בין המעצמות (בכללן סין) לאיראן. ארה"ב חושדת זה מכבר שוואוויי, כמו מתחרתה המקומית ZTE שכבר נענשה קשות על הפרת הסנקציות נגד איראן, מקורבת מדי לשלטון ולצבא בסין. לדברי גורמים המעורים בנושא, המעצר מעיד שיש למשרד המשפטים ראיות לא רק לכך שוואוויי עושה עסקים באיראן, אלא שהיא מכרה לאיראן טכנולוגיה שמקורה בארה"ב.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE