הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
השריף החדש הוריד לכולם את הדרגות מהמדים - כולל עצמו
"המתכת שעל הצוואר היא לא מה שעושה אתכם למנהיגים" אומר אלכס וייאנואבה, ומטלטל את משרד השריף של המחוז המאוכלס בארה"ב. יש החוששים ש"יאבד" את המשרד עוד בטרם החל

נדמה היה שאלכס וייאנואבה, שכבש בניגוד לכל הסיכויים את משרת השריף של מחוז לוס אנג'לס, פתח את כהונתו בסערה כשהדיח מתפקידם 18 בכירים במשרד השריף, הוכיח שזו היתה רק ההתחלה, כשהודיע ל-500 אחרים בדרגות פיקוד שגם משרותיהם עוברות הערכה מחודשת. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בלי מקטורן, עם כוכבים בעיגול במקום בשורה - וגם אותם הוא מיהר להוריד יחד עם כולם. אלכס וייאנובה מושבע כשריף ה-33 בתולדות לוס אנג'לס (צילום: ל.א. טיימס)

 

וייאנואבה הודיע כי כל בעלי דרגת הליוטננט, קפטן וקומנדר (מקביל בערך לטווח שבין מפקח לסגן ניצב במשטרת ישראל) התבקשו למסור טפסים המפרטים את שנות ניסיונם. קורות החיים הללו ישמשו להחליט אם אותם קצינים יישארו בתפקידיהם או ישובצו מחדש, כולל לדרגי שירות נמוכים יותר לתקופה קצובה. 

אולם וייאנואבה לא הסתפק בכך ועשה עוד צעד שיש המגדירים כלא פחות ממזעזע: הוא הורה לכל בעלי דרגות הקצונה להסיר ממדיהם באופן זמני את אותות הדרגה המוזהבים, שחלקם עמלו עשרות שנים להשיגם. לדברי השריף החדש, מטרת המהלך היא לנער את החשיבה המקובלת בקרב הדרגים הבכירים. 

הסקירה אדירת ההיקף עליה הורה היא חלק מ"ניקוי האורוות" שהבטיח במהלך הקמפיין, בו תיאר את עצמו כרפורמטור שהתקדמותו נחסמה משום שסירב להשתייך לקליקות הנכונות ו"לשחק את המשחק". הוא נדר להיפטר מקצינים ומנהלים מושחתים ומכאלה שקודמו בזכות קשרים ולא בזכות היכולות שהפגינו כשומרי החוק והסדר. 

אולם הסרת הדרגות היא צעד שיש במשרד השריף מי שמכנים אותו לא רק קטלני למורל, אלא מסוכן בפוטנציה. "אם תהיה לנו התפרעות... יהיה תוהו. לא תהיה מנהיגות. יהיה בלבול בנוגע למי מפקד על מי", אמר ליוטננט בריאן מוריג'וצי', נשיא "התאחדות שומרי הסדר המקצועיים" (Professional Peace Officers Association), איגוד המייצג קצינים בדרג הביניים ואנשי ניהול במשרד השריף. איגוד זה התנגד למועמדותו של וייאנואבה. 

 

"יהיה פה תוהו ובוהו... לא כולם בשטח מכירים את כולם". בריאן מוריג'וצ'י, סמל ונשיא איגוד שהתנגד לבחירתו של וייאנואבה (צילום: YouTube)

 

לטענת מוריגוצ'י, במצבי חירום הדרגות הן אמצעי זיהוי מהיר בנוגע לסמכות לחלק פקודות ולמי מדווחים כשיש בעיה. מדובר בארגון עצום המרבה לשתף פעולה בזירות פשע עם סוכנויות רבות אחרות, ולא כל מי שיימצאו בשטח במצב נתון יכירו זה את זה. 

בעלי דרגת ליוטננט במשרד השריף עונדים פס מלבני על צוארון חולצתם. קפטנים עונדים שני פסים. קומנדרים עונדים כוכב בודד, צ'יפים שני כוכבים, עוזרי שריף שלושה, תת השריף ארבעה והשריף עצמו חמישה. וייאנואבה ענד את חמשת הכוכבים שלו בטקס השבעתו בשני האחרון, אולם הודיע שהסיר גם הוא את דרגותיו וכי הוא וסגלו האישי ישאירו את הדרגות בכיס עד יום ראשון (מחר) כחלק מהתרגיל. 

"אנשים צריכים להסתמך לא על המתכת שעל צווארם כדי להיות מנהיגים משפיעים, אלא לדעת שהמעשים שלהם הם מה שקובע", אמר. "האובססיה הזו עם דרגות והתנהגות אגוצנטרית היא מה שסיבך אותנו בצרות במהלך שני העשורים האחרונים. קצינים במשרד התנהגו לפקודיהם כמו זבל, וזה נחשב מקובל". וייאנואבה הכיר בכך שדרגות עשויות להיות חשובות ביותר במצב משבר רציני, והזכיר שהוא יכול באותה קלות לבטל את הוראתו אם תידרש פרישת כוחות רחבה. 

גישתו של וייאנואבה למדים וסממניהם מהווה ניגוד חריף לזו של קודמו, ג'ים מקדואל, שזכה לקיתונות של לעג לאחר שהוציא אלפי דולרים כדי להחליף את אבזמי החגורות של סגני השריפים (השוטרים הפשוטים של המשרד) מצבע כסף לזהב. מקדואל, שהקפיד בכל הזדמנות ללבוש את מקטורן מדי א', זכה לכינוי "מקבאקלס" ("מקאבזמים") על התמקדותו היתרה בפריט הלבוש המסוים הזה. וייאנואבה, שבחר לא ללבוש את מקטורן מדי הא' שלו בהשבעתו, בחר גם בסיכה בה עוצבו חמשת כוכבי השריף בעיגול, במקום בשורה כפי שהיה נהוג עד כה. הוא אמר שהכוכבים בשורה נראו "הירארכיים" לטעמו ו"כמו משהו ששליט ברפובליקת בננות יענוד". 

 

הקפיד על מקטורן מדי א' ועיצב אבזמים בזמנו הפנוי. השריף הקודם, ג'ים מקדונל (צילום: Our Weekly) 

 

בקרב המומחים לניהול משטרתי - ובקרב משרד השריף - הדעות בנוגע למהלך של וייאנואבה חלוקות. יש הסבורים שהצעד עלול לגרום לשריף הטרי, שגם כך אין לו בסיס תמיכה משמעותי בקרב הקצונה הגבוהה, "לאבד" את המחלקה. "זה יוצר שיבוש ופחד בקרב הקצינים בנוגע לעתיד הקריירה שלהם, ואלה בסופו של דבר האנשים שאתה צריך שינהלו את הפעילות היומיומית שלך", אומר השריף גריידי ג'אד ממחוז פולק בפלורידה, המשמש גם כנשיא איגוד השריפים של המחוזות הגדולים באמריקה. 

סטיבן נאסטה, לשעבר קצין ותיק במשטרת ניו יורק המלמד ניהול משטרתי במכללת ג'ון ג'יי למשפט פלילי בברוקלין, אומר שמעולם לא שמע על צעד דומה. לדבריו, שינויים מהירים מדי עלולים לגרום לדמורליזציה, דבר שיפגע בתפוקה מבחינת מספר המעצרים ואיכותם. ישנם במחלקה גם קצינים, המסרבים להזדהות בשמם, הסבורים שצעדו של וייאנואבה מונע מנקמנות. 

אולם קפטן דארן האריס, שמושפע אף הוא מן הסקירה עליה הורה השריף, קידם את הצעד (הזמני, כזכור) בברכה. "זה יותר צעד סמלי שבא לומר שאנחנו לא באמת צריכים את סימני הדרגות כדי להנהיג נכון". וייאנואבה אמר שברור לו שלצעד יהיו מתנגדים ומבקרים, אולם עמד על כך שרוב כוח השיטור של משרד השריף דווקא מתלהב. 

הצעד אינו משפיע על הדרגים הנמוכים, שאיגודם, התאחדות סגני השריף של לוס אנג'לס, תמך בקמפיין של השריף החדש. אולם האיגוד של בעלי הדרגים הנפגעים, ה-PPOA הנזכר לעיל, הוציא בשבוע שעבר מכתב לחבריו המתריע כי צעדיו של וייאנואבה מתקרבים להפרת חוקי עבודה שונים, האוסרים על הורדה בדרגה ללא הצדקה. וייאנואבה השיב לכך כי כל הצבה בתפקיד נמוך-דרג יותר יהיה זמני ובגדר אמצעי לסייע לקצינים הרלוונטיים לרכוש ניסיון מעשי שחסר להם, ולא ילווה בפגיעה בשכר ובהטבות הנלוות לדרגה הבכירה יותר. לדבריו, כל הורדה קבועה בדרגה תלווה בתיעוד שיוכיח כי אותו אדם אינו כשיר לבצע את התפקיד המתלווה לדרגה הנשללת.

40% לא
60% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE