הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ וה-NRA הפרו באופן בוטה את חוקי מימון הבחירות - ולא סביר שייענשו כלל
החוק קובע שלעמותה מותר להוציא כמה שהיא רוצה על פרסומות תמיכה במועמד - אבל לא לתאם איתו שום מידע שקשור למאמץ. אז מה, אמרו קמפיין טראמפ וארגון הרובים הלאומי

ארגון הרובים הלאומים (NRA) הוציא ב-2016 30 מיליון דולר על סיוע לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות - יותר מכל ארגון שמרני עצמאי אחר. עד כאן לגיטימי. רוב הכסף הזה הוצא על תשדירי טלוויזיה. גם עד כאן לגיטימי. מכאן, על פי תחקיר מכה גלים של כתב העת "Mother Jones", זה מתחיל להיות בעייתי יותר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סימביוזה קצת מוגזמת? (צילום: ABC)

 

תעמולה פוליטית מאבדת מכוחה כשהיא אינה מגיעה לאנשים הנכונים, ברגע הנכון. לצורך המשימה המורכבת והקריטית של הצבת התשדירים בשווקי מפתח ברחבי האומה, פנה ארגון ה-NRA לחברת אסטרטגיות מדיה בשם רד איגל מדיה.

כך למשל רכשה רד איגל עבור ה-NRA 52 משבצות שידור לתשדירים בתחנת WVEC, שלוחת רשת ABC באזור נורפוק, וירג'יניה, בסוף אוקטובר 2016 (דהיינו, ממש על סף הבחירות). התשדירים כוונו למבוגרים בגיאלי 35 עד 64 ושודרו במהלך מהדורות חדשות מקומיות ותוכניות סינדיקציה של שעות האחה"צ-ערב, כגון Jeopardy וגלגל המזל. בדיווחים לועדת הבחירות הפדרלית, תיארה רד איגל את התשדירים כ"אנטי-הילארי" ו"פרו-טראמפ".

במקביל נקט קמפיין טראמפ באסטרטגיית פרסום דומה להפתיע. ימים אחדים לאחר הרכישה של רד איגל, ממש ערב הבחירות, קנה קמפיין טראמפ 33 משבצות שידור באותה תחנה, לשידור באותו שבוע. זמן השידור, שנרכש באמצעות חברה בשם אמריקן מדיה אנד אדבוקסי גרופ (AMAG), כוון לאותה קבוצה דמוגרפית בדיוק כמו התשדירים של ה-NRA, ורוב התשדירים של הקמפיין שודרו במהלך אותן תוכניות כמו אלה של ארגון הנשק.

 

"ראיה חזקה מאד, אם לא הוכחה ממש, לתיאום לא-חוקי". לארי נובל, לשעבר (טרם היציאה לפנסיה ולספארי) היועמ"ש של ועדת הבחירות הפדרלית (צילום: טוויטר)

 

כך "הפציצו" שני הארגונים, שאסור להם על פי חוק לתאם ביניהם פעילות בצורה כזו, את תושבי נורפוק והסביבה במסרים מחזקים-הדדית. "אני לא חושבת שראיתי מצב שבו תיאום לא-חוקי נראה כה מובן מאליו", אומרת יו"ר לשעבר של ועדת הבחירות הפדרלית.

שתי הרכישות יכולות להיראות מקריות במבט ראשון. נדמה שרד איגל ו-AMAG הן חברות נפרדות. אולם שתיהן קשורות באופן הדוק לחברת ייעוץ תקשורת שמרנית מרכזית בשם National Media Research, Planning and Placement. למעשה, שלושת החברות האלה כה קשורות זו לזו עד שרכישות המדיה של קמפיין טראמפ ושל ה-NRA בוצעו בפועל בידי אותו אדם עצמו: סמנכ"ל הכספים של "נשיונל מדיה", ג'ון פרל (Jon Ferrell).

"זוהי ראיה חזקה מאד, אם לא הוכחה ממש, לתיאום לא-חוקי", אומר לארי נובל, לשעבר היועץ המשפטי לוועדת הבחירות הפדרלית, לכתב 'מאת'ר ג'ונס' מייק ספייס. "זה ממש בישורת הסיום של הבחירות הכלליות, ואותו אדם משמש סוכן ל-NRA ולקמפיין טראמפ".

 

סכומים דומים, אותן תוכניות - ב-120 תחנות ברחבי ארה"ב (מקור: חוזה קמפיין טראמפ, חוזה ה-NRA, דניאל נאס)

 

תחקיר של הארגון TheTrace, גוף עיתונאי ללא כוונת רווח העוסק בדיווחי עומק על מגיפת אלימות הנשק, בשיתוף עם מאת'ר ג'ונס, בנושא הפעילות הפוליטית של ה-NRA, מראה כי ה-NRA וקמפיין טראמפ הפעילו את אותה תוכנית, לעתים באמצעות אותם אנשים ממש, לנסח ולהוציא לפועל את אסטרטגיית הפרסום שלהם לבחירות 2016.

התחקיר, במסגרתו נסקרו למעלה מאלף עמודי דו"חות ועדת הבחירות וועדת התקשורת הפדרליות, מצא מקרים מרובים בהם נשיונל מדיה, באמצעות שלוחותיה רד איגל ו-AMAG, ביצעו רכישות מדיה עבור קמפיין טראמפ וה-NRA שנראו מתואמים למטרת חיזוק הדדי של המסר. עובדים של נשיונל מדיה ושל החברות המקושרות לה חתמו או הוזכרו במסמכי ועדת התקשורת הפדרלית, באופן המוכיח כי ידעו על תוכניות הפרסום של קמפיין טראמפ ושל ה-NRA במקביל. כל המומחים שנשאלו מסכימים כי על פניו, מדובר בהפרה ברורה של חוקי מימון הבחירות.

 

"כל-כך בוטה שזה אפילו לא נראה מרושל. המעורבים כנראה חושבים שלא יהיו השלכות". אן ראבל, לשעבר יו"ר ועדת הבחירות (צילום: FEC.gov)

 

"אני לא חושבת שראיתי מצב שבו תיאום לא-חוקי נראה כה מובן מאליו", אומרת אן ראבל, יו"ר ועדת הבחירות במהלך 2015, שעברה על המסמכים. "זה כל-כך בוטה שזה אפילו לא נראה מרושל. כל המעורבים כנראה פשוט חושבים שלא יהיו שום השלכות".

מסמכי ועדת הבחירות, ועדת התקשורת והרישום התאגידי מוכיחים בעליל כי הן רד איגל והן AMAG אינן אלא "ארגוני חזית" של נשיונל מדיה. AMAG תוארה כ"שלוחה" של נשיונל מדיה הן בדיילי ביסט והן ברשות השידור הציבורית מבלי שמי מן הישויות הנדונות הגישו תלונה או תביעה על כך. רד איגל מתוארת כ"שם מושאל או פיקטיבי" עבור נשיונל מדיה במסמכיה התאגידיים שלה. כל שלוש החברות יושבות בבניין מחובר בעל כתובת כפולה (815 ו-817 סלייטרס ליין באלכסנדריה ההיסטורית). קמפיין טראמפ שילם ל-AMAG 74 מיליון דולר בחודשים ספטמבר ואוקטובר עבור "הצבת מדיה".

 

כך זה עבד (צילום: The Trace, Mother Jones, דניאל נאס)

 

באתר האינטרנט של נשיונל מדיה, היושבת באלכסנדריה שבווירג'יניה, מתוארת החברה כ"מובילה מוכרת במחקר, תכנון והצבה של מדיה לקידום נושאים, שתדלנות תאגידית וקמפיינים פוליטיים", ומטרתה המוצהרת היא "למקסם כל דולר שהלקוחות שלנו מוציאים על מדיה". בין הלקוחות הללו - הוועדה הרפובליקנית הלאומית וכן ועדות הבחירות של המפלגה לבית הנבחרים ולסנאט.

ה-NRA היה חופשי על פי החוק להוציא כל סכום שיבחר בתמיכה במועמדותו של טראמפ. אולם על פי חוקי הבחירות, אם ארגון עצמאי וקמפיין המועמד חולקים מידע הקשור לבחירות, הוצאות הארגון אינן נחשבות עוד עצמאיות והן כפופות למגבלות התרומה הרגילה - חמשת אלפים דולר.

 

החברה שמאחורי הקומבינה. מותר לעבוד בשביל שני סוגי הלקוחות במקביל, ומותר אפילו לעשות את זה תחת חברות אחות-בת-קש, אבל צריך "חומת אש". פה לא היה אפילו מסך עשן

 

כשארגון חיצוני והמועמד עצמו משתמשים באותו ספק, אנשי הצוותים העובדים עבור הלקוחות השונים מנועים על פי חוק מלחלוק במידע. ספקים שמוצאים עצמם במצב זה נוהגים להחתים את העובדים על מדיניות "חומת-אש" של החברה, המשמשת כהתחייבות שלא לתאם זה עם זה וכהכרה בכך שמעשה כזה יגרור עונשים אזרחיים ופליליים. על פי חוק, עובדי נשיונל מדיה שעבדו עבור ה-NRA היו אמורים להיות מבודדים מאלה שעבדו עבור טראמפ. במקום זאת מעידים הממצאים על מאמץ מסונכרן.

רשימת התחנות בהן ביצעו שתי החברות, רד איגל ו-AMAG, את הריקוד המתואם הזה, מגיעה ל-120. בין אם שודרו במהדורות חדשות מקומיות, בשעשועוני ידע ומלים, ב"גוד מורנינג אמריקה" או במשחק פוטבול מכללות, התשדירים של קמפיין המועמד ושל הארגון העצמאי והבלתי תלוי כביכול נקנו לאותם שידורים במקביל. גם כמויות הרכש תואמות ובמקרים רבים גם הסכומים, והיכן שלא זה משום שהגוף המשדר מחויב להציע למועמדים (אך לא לארגונים עצמאיים) את "מחיר השוק הנמוך ביותר", המניב הנחה ניכרת.

אם זה לא מספיק ניכרו גם תבניות בתוך הרכישות. כך בתוכנית בה שודרו שני תשדירים של ה-NRA, היה אחד של קמפיין טראמפ מופיע, ולהיפך. התחקיר של The Trace ושל Mother Jones העלו ארבע דמויות שחתמו במקביל כאחראים על התשדירים של קמפיין טראמפ וה-NRA: סמנכ"ל הכספים של נשיונל מדיה ג'ון פרל ושלושה קנייני ויועצי מדיה בכירים בחברה: כריסטין קובאץ', בן אנגל וקרוליין קוואלסקי. יום אחד הם היו חותמים במיאמי, לדוגמא, כאחראים בפני הרשויות הפדרליות לתשדירים של ה-NRA, ויומיים לאחר מכן חותמים בפילדלפיה כאחראים מטעם קמפיין טראמפ, וכך שוב ושוב לאורך הארץ ולרוחבה.

לוועדת הבחירות הפדרלית יש סמכות לפתוח בחקירה ולתבוע עונשים אזרחיים, אולם לא סביר בשלב זה שקמפיין טראמפ או ה-NRA יסבלו מצעדים רשמיים, שכן ארבעת חברי הוועדה (אמורים להיות שישה) מפולגים זה מספר שנים על פי מפתח פוליטי, והסיכוי שתושג הצבעה פה-אחד הדרושה לחקירות בעלות השלכות כבדות - זעום עד אפסי. גם למשרד המשפטים סמכות לחקור ולבקש ענישה פלילית, אולם תביעות פליליות תחת חוק מערכת הבחירות הפדרלי נדירות מאד. אם ייפתח הליך כזה ואם יורשעו הנאשמים, הם יהיו צפויים לקנסות כבדים ומאסר של עד חמש שנים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE