הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המסעדות הכשרות נכנעו ללחץ ועד הרבנים - והסתבכו עם מועצת זכויות האדם
לאה פורסטר היא קומיקאית חרדית שרצתה להופיע במסעדה האהובה עליה בברוקלין. בגלל שהיא לסבית - ולמרות שהיא לא מדברת על זה בהופעות - הרבנים איימו לשלול את הכשרות וההופעה בוטלה

מקרה קלאסי של כשר אבל מסריח? הופעתה של קומיקאית יהודייה פופולרית בוטלה לאחרונה פעמיים, בשתי מסעדות כשרות שונות בברוקלין, לאחר שהגוף המעניק את חותמת הכשרות שלהן איים לשלול מהן את ההכשר אם יאפשרו ללאה פורסטר להופיע במקום בערב השנה האזרחית החדשה. הסיבה? פורסטר, שמתבדחת בהופעתה על העולם החרדי בו גדלה, היא לסבית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"הפ פועלים כמו מאפיה". לאה פורסטר, שהרבה יותר יהודים כשרים יודעים כעת על נטייתה מאשר אם זה היה תלוי רק בה 

 

פורסטר אינה נוהגת לדון בנטייתה המינית או בחייה כלסבית יהודייה בניו יורק בהופעותיה, אולם ועד הרבנים של פלטבוש החליט למרות זאת שהופעתה במקום תהפוך את המזון המוגש במקום ללא-כשר. כעת המסעדות צפויות לבעיות מכיוון אחר. מועצת זכויות האדם של העירייה הודיעה לפורסטר כי היא עשויה לחקור את האפליה כנגדה.

פורסטר, כוכבת אינסטגרם עם קרוב ל-23 אלף עוקבים (לעומת כמאה נעקבים בלבד), סגרה תחילה על הופעה בערב ראש השנה האזרחית במסעדת "גארדן אוף איט-אין" (Garden of Eat-In) בשדרות פלטבוש ברובע הדרומי של ניו יורק. היא מכרה עשרות כרטיסים ב-80 דולר האחד בחודש שעבר, והתרגשה להופיע באחת המסעדות האהובות עליה.

אולם יומיים לאחר שפרסמה את ההופעה ברשת, התקשר אליה חיים קירשנר, הבעלים של ה"גארדן אוף איט-אין", ואמר לה כי ועד הרבנים של פלטבוש כופה עליו לסגת מן ההסכם ביניהם. "הרב אמר שאת לסבית, ושאת מייצגת את זה, ושאנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות", אמר קירשנר לפורסטר בשיחה שהקומיקאית הקליטה והשמיעה לכתבי הניו יורק דיילי ניוז קתרינה ג'יאוינו וראובן בלאו.

קירשנר אמר כי אין לו דבר נגד קהילת הלהטב"ק וכי אישית, לא אכפת לו כלל מי מארח אירועים במסעדה שלו - אבל לאבד את הכשרות יהיה מכת מוות לעסק. "הם פועלים כמו המאפיה", אמרה פורסטר "אם הם שוללים לך את ההכשר, אתה נדפק כי הם גם אומרים לארגונים האחרים לא לתת לך הכשר".

 

מסעדת גן האוכל. הבעלים לא רצה להיות כזה - אבל לאבד את הכשרות יהיה מכת מוות עבורו (צילום: WhereYouEat.com)

 

קירשנר כבר היתה מוכנה לוותר ולהסתפק בהופעות במקומות חילוניים, בהם נטייתה המינית אינה מהווה בעיה. אולם חברה, שאמה היא הבעלים של מסעדת "אורכידיאה" בשכונת בורו פארק, אמרה שהם ישמחו לארח את הופעת הניו יירז שלה.

"קיבלתי תחושת ביטחון חדשה", אמרה פורסטר, שמכרה תוך זמן קצר את 60 הכרטיסים שהמקום מכיל. אולם ה"כושר קונקשן" גילה אותה שוב, הפעם באמצעות עצומה ברשת שקראה לאנשי הקהילה החסידית ברובע להתקשר לאורכידיאה ולמחות על קיום האירוע.

"אחת המופיעות היא לסבית מוצהרת" נאמר בעצומה, שהופצה בשלל קבוצות ווצאפ. "כל חלק מן האירוע הזה מנוגד לתורה ולמרקם המוסרי של קהילתנו", נאמר בעצומה, שלא ברור מי הפיץ. גם ארגון רבני אחר, בנוסף לוועד הרבנים של פלטבוש, הפעיל לחץ על המסעדה לבטל את האירוע. הבעלים, מזל ורצברגר, נכנעה באי-רצון.

"אני מרגישה ממש רע. באמת רציתי שזה יסתדר", אמרה ורצברגר אתמול (ראשון), וציינה שהוצפה ב"מאות שיחות טלפון ביום". והוסיפה כי "אני צריכה את האישור של הרב. אם אין לי את זה, אין לי כלום". פורסטר הגישה תלונה רשמית במועצת זכויות האדם של העיר ביום שישי האחרון.

 

גם כשהמסעדה שייכת לאמא של חברה, הכוח של ממסד הכשרות מאיים מדי. מסעדת אורכידיאה בברוקלין (צילום: אתר המסעדה)

 

"מפשיטים ממני את זכויות היסוד האזרחיות והאנושיות שלי בגלל הנטייה המינית שלי והאמונה הדתית שלי או היעדרה", אמרה. החוק בניו יורק אוסר על מעסיקים להפלות לרעה עובדים בהווה או בפוטנציה על בסיס נטייה מינית. במקרה זה תיחשב פורסטר ל"קבלן עצמאי" - קטגוריה שגם זכויותיה מוגנות על פי אותו חוק. לדבריה, עורכת דין מטעם המועצה כבר יצרה איתה קשר. "ניהלנו שיחה ארוכה", אמרה. ועד הרבנים לא הגיב לבקשות הדיילי ניוז לתגובה, ומועצת זכויות האדם מסרה כי אינה מאשרת או מכחישה כל חקירות שהיא עורכת.

פורסטר מדגישה כי אינה מדברת על נטייתה המינית בהופעותיה, "מתוך תערובת של כבוד וחשש" כלפי הקהילה שלה. "אני לא רוצה לדחוף לאנשים שום דבר לפנים", אמרה. "אני לא רוצה שיזכרו אותי בתור כזו שעושה צרות. אני רוצה שיזכרו אותי בתור מישהי שגורמת לאנשים לצחוק".

בעלי מסעדות בברוקלין כבר התנגחו בעבר עם "משטרת הכשרות", כפי שמכונים ארגוני ההכשר השונים- במיוחד בנוגע לספורטס ברים, שבמשך שנים ניסו הרבנים לאסור עליהם להחזיק טלוויזיה במקום (מה שדי מעקר מתוכן את כל הרעיון של ספורטס בר...).

 

"תאר לך שמחלקת הבריאות תיתן ציון נמוך למסעדה כי השף גיי". עדינה מיילס, flatbush_girl@ בשבילכם (צילום: קינגס קאונטי פוליטיקס)

 

את ההופעה של פורסטר בערב השנה החדשה היתה אמורה להנחות עדינה מיילס, המכונה "פלטבוש גירל", אם חרדית וכוכבת ברשתות החרדיות שהתפרסמה בביקורתה כלפי התקשורת היהודית הדתית על טשטוש פניהן של נשים בתמונות.

"זה לא בגלל המסעדות", אמרה מיילס. "זה האופי המאפיונרי של ממסד הכשרות שחורגים מסמכותם ומנסים לשלוט בשיח הקהילתי ובבעלי המסעדות. אתה יכול לתאר לעצמך", הוסיפה, "שמחלקת הבריאות תיתן למסעדה ציון נמוך בגלל שהשף גיי? זה מה שקורה פה".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE