הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כל גווני הטרור המקומי - מתומך של דאע"ש למעריצה של דילן רוף
שני מעצרים נפרדים באזור טולדו שבאוהיו מוכיחים שאיום הטרור האיסלאמי ממש לא נעלם - ושהאיסלאם הקיצוני הוא ממש לא המקור היחיד לשנאה רצחנית ותוכניות מפורטות להוצאתה לפועל

הבולשת הפדרלית (FBI) הודיעה היום (שני) על מעצרם של שני בני אדם מאזור טולדו שבאוהיו בחשד לתכנון פיגועים נפרדים על אדמת ארה"ב. פיגוע מתוכנן אחד כוון נגד יהודים על רקע ג'יהאדי, ואילו הפיגוע האחר תוכנן בידי אישה שהתכוונה לבצע פיגוע בבר על רקע בליל אידיאולוגי של נאציזם, אנארכיזם וקנאות-יתר לשמירת הסביבה. שני העצורים הם ילידי ארה"ב ולא ממשפחות מהגרים. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תוך חודשים הפך מ"ג'יהאדיסט כורסא" למהנדס על סף ביצוע רצח המוני. דיימון ג'וזף (צילום: Shutterstock / הבולשת הפדרלית)

 

דיימון ג'וזף, בן 21 מהולנד שבאוהיו תכנן על פי החשד לבצע פיגועים נגד בתי כנסת בטולדו. הוא תואר על ידי אנשי הבולשת הפדרלית כתומך דאע"ש שהקליט סרטונים ברשת באמצעותם ניסה לגייס אחרים למטרתו. "האיש הזה בילה חודשים בתכנון מתקפת טרור אלימה בשם דאע"ש כאן בארצות הברית, ובסופו של דבר שם לו למטרה בית כנסת יהודי באזור טולדו", אמר ג'סטין הרדמן, התובע הפדרלי לנפה הצפונית של אוהיו.

"האישומים מתארים אדם מחושב, המונע מאידיאולוגיה של שנאה ונחוש בדעתו לרצוח בני אדם תמימים וחפים מפשע. ה-FBI, כוחות המשטרה ועובדי משרד המשפטים ראויים להערכה על שפעלו לעצור את הנאשם בטרם הספיק להוציא את זממו אל הפועל", אמר.

לאחר חודשים של חקירה, נוכחו חוקרי ה-FBI לדעת כי ג'וזף אינו רק איסלאמיסט, אלא שבמהלך הזמן עבר רדיקליזציה והפך לתומך דאע"ש מוצהר, והחל לעבור מרמת "פעיל מקלדת" לסיכון ממשי בחיים שמחוץ למחשב. הוא טען בפני סוכנים סמויים של ה-FBI כי "היהודים מרושעים ומגיע להם מה שיקבלו", והביע הערצה למבצע הטבח בבית הכנסת עץ חיים בפיטסבורג לפני חודשיים, בו נרצחו 11 מתפללים יהודים.

"תוך מספר חודשים, דיימון ג'וזף התקדם מרדיקל וירטואלי למתכנן פיגוע. בסופו של דבר הוא בחר כמטרות שני בתי כנסת באזור טולדו לביצוע פיגוע המוני בשם דאע"ש. כעת יעמוד ג'וזף לדין בבית משפט על כך שביקש לבצע מעשה טרור אלים נגד עמיתינו האזרחים בבית התפילה המועדף עליהם", אמר הסוכן המיוחד הממונה על החקירה, ג'ף פורטונאטו.

 

"האישומים מתארים אדם מחושב, המונע מאידיאולוגיה של שנאה ונחוש בדעתו לרצוח בני אדם תמימים וחפים מפשע". התובע הפדרלי ג'סטין הרדמן (צילום: AP)

 

ג'וזף בחר שני בתי כנסת כיעדים לפיגוע, והביע רצון מיוחד להרוג את הרב בכל אחד מהם. אלא שאחד העוזרים שגייס ג'וזף לתוכניתו היה מודיע חשאי של הבולשת. על ה"שותף" הזה הטיל ג'וזף את רכישת כלי הנשק לביצוע ה"ג'יהאד הפיזי" שלו.

ג'וזף משך לראשונה את תשומת לבה של ה-FBI בתחילת 2018, כאשר העלה לחשבונותיו ברשתות החברתיות תמונות של סכינים וכלי ירי, כמו גם צילום שמקורו באגף המדיה של דאע"ש. דבר זה הוביל למגעים מרובים בין סוכני FBI לג'וזף. במהלך מגעיו עם הסוכנים הצהיר ג'וזף על תמיכתו בדאע"ש, שלח לאחד הסוכנים סרטוני וידאו שהכין בתקווה שישמשו לגיוס פעילים לארגון הרצחני, והתלונן על כך שהאימאם במסגד המקומי שלו ביקורתי כלפי דאע"ש. הוא הביע שנאה כלפי אמריקאים באופן כללי, וכלפי יהודים, גאים, וקתולים במיוחד. 

ג'וזף הצהיר כי יהיה מוכן להשתתף בהתקפות ומבצעים אלימים. כך למשל הביע ב-21 באוקטובר תמיכה ב"מבצעי שהידים" והצהיר: "מה שחייב להיעשות, חייב להיעשות" ו"תמיד יהיו קורבנות במלחמה". בשניים בדצמבר כבר העביר לבני שיחו מסמך המפרט את תוכניותיו למתקפה, תוך שהוא מכנה את עצמו "עבדאללה אבו יוסוף". במייל זה הוא מתאר תוכניות לתקוף במקום בו מרוכזים אנשים רבים ככל האפשר, לגרום לאבידות המוניות בנפש ולוודא שאיש לא יימלט.

ג'וזף ציין כי אינו רואה בכך בהכרח מבצע התאבדות, שכן תוכניתו כללה נתיב מילוט והביאה בחשבון עימות אלים עם רשויות החוק. בארבעה בדצמבר הודיע ג'וזף כי הוא מנסה להכריע בין שני בתי כנסת, על סמך "באיזה יהיו יותר אנשים, באיזו שעה ובאיזה יום. לך על גדול או לך הביתה".

 

בית הכנסת "עץ חיים" בטולדו שבאוהיו. היתה זו אירוניה מזוויעה אילו שוב היה נפגע בית כנסת בשם זה - או כל בית כנסת

 

למחרת נפגש ג'וזף עם סוכן FBI סמוי ודן בביצוע ירי המוני בבית כנסת. ג'וזף חשף בפני הסוכן את שני בתי הכנסת באזור טולדו רבתי ביניהם התלבט, ודן בסוגי הנשק שלדעתו יסייעו לגרום לאבידות המוניות בנפש. ג'וזף רשם את דגמי הנשק שרצה ומסר את הפתק לסוכן. ברשימת הקניות: רובי AR-15 וקלצ'ניקוב (AK-47), אקדחי גלוק ותחמושת.

בשישה בדצמבר נפגש ג'וזף עם סוכן חשאי באזור טולדו והסביר שעל אף שיהיה אידיאלי לתקוף שני בתי כנסת במקביל, כנראה שיהיה מציאותי יותר להסתפק באחד. ג'וזף גם ציין שהוא רוצה במיוחד להרוג את הרב בבית הכנסת. באותו יום רשם ג'וזף את כתובת בית הכנסת בו בחר כיעד. הוא ציין שבדק מתי חלה השבת כדי שיותר אנשים יהיו נוכחים. ג'וזף הציג תצלומים של פנים בית הכנסת ואמר כי ברצונו לפתוח בטבח באולם התפילה. ג'וזף אמר לסוכן הסמוי כי יחביא שניים מרובי ה-AR-15 בביתו לאחר שהסוכן ירכוש אותם.

מאוחר יותר הודיע הסוכן לג'וזף כי רכש את הרובים למתקפה. השניים נפגשו למחרת וג'וזף לקח מן הסוכן קיטבג ובו שני רובי ה-AR-15. באותו ערב נעצר ג'וזף. ה-FBI הודיע כי לא היה לג'וזף שותף לקשר (מלבד כמובן הסוכנים הסמויים שלכדו אותו) וכי הציבור אינו נמצא בסכנה. ג'וזף צפוי להופיע בפני שופט פדרלי ביום שישי בשעה אחת אחר הצהריים.

במקביל וללא קשר הוכרז על מעצרה של אליזבת' לקרון בת ה-23 מטולדו, באשמת רכישה והעברה של חומרים בהם התכוונה להשתמש לביצוע מתקפת טרור בעיר מגוריה. "האישה הזו קנתה אבק שריפה שחור ומאות ברגים מהם ציפתה להכין פצצה", הודיע התובע הפדרלי הרדמן. "במלותיה ובמעשיה היא הוכיחה שהיא נחושה לגרום למוות והרס על מנת לקדם את השנאה. מקרה זה מוכיח שהטרור פנים רבות לו ואנחנו נמשיך לעמוד על המשמר כדי להגן על כל תושבי אמריקה".

 

עלתה לרגל לקולומביין והתכתבה עם הרוצח מהכנסייה בצ'רלסטון. אליזבת' לקרון (צילום: FBI)

 

לקרון היתה פעילה ברשתות החברתיות והרבתה להלל רוצחים המוניים כמו שני הנערים שירו למוות ב-15 איש בבית הספר קולומביין בקולורדו לפני כ-20 שנה, וכמו דילן רוף, שירה למוות בתשעה בני אדם בשם העליונות הלבנה במהלך שיעור תנ"ך בכנסייה שחורה בדרום קרוליינה.

לקרון ביקרה בבית הספר קולומביין במעין "עלייה לרגל" והיתה אחת מארבעה בני אדם בלבד שהתכתבו עם דילן רוף לאחר מעצרו, וניסתה לשלוח לו תעמולה נאצית. עמית לעבודה של לקרון סיפר לחוקרים כי היא הביעה רצון לבצע מתקפה אלימה נגד בר בטולדו.

לאחר שחשבון הטאמבלר שלה נסגר בשל תוכן פוגעני, לקרון פתחה חשבון חדש תחת השם "נסכנסייתצ'רלסטון" שם המשיכה להעלות תמונות והערות בנוגע לאירועים רבי-נפגעים. באוגוסט יצרו סוכנים סמויים ומודיעים של ה-FBI קשר עם לקרון, והיא סיפרה כי היא וקושר\ת נוספים (שזוהו בכתב האישום כ"Associate 1") ניסחו תוכנית לביצוא "רצח המוני יוקרתי" בבר בטולדו. היא ציינה כי לבר רק שתי כניסות\יציאות, וכי הדבר עשוי להוות יתרון טקטי כשהמשטרה תגיע.

מאוחר יותר אמרה שברצונה לפגוש "אנארכיסטים אחרים" כדי להקים צוות. היא טענה שברצונה לחבל בחוות גידול בעלי חיים למאכל בכדי לשחרר אותם לחופשי. בהתכתבות אחרת אישרה שתהיה מוכנה לעשות כל דבר כדי לחבל בפגיעה בסביבה. בסוף אוגוסט חזרה על רצונה לפגוע בחוות בקר או חזירים, אולם למחרת טענה לקרון שלא הצליחה למצוא חווה כזו (באוהיו? טענה תמוהה) ולכן תתמקד בדבר-מה אחר. ייתכן שרק העמידה פנים של פעילה סביבתית קיצונית כדי לגייס פעילים אמיתיים כאלה למטרתה.

 

לא מצאה חוות חזירים באוהיו? זה כמו לא למצוא עץ תמרים ביריחו

 

בספטמבר נפגשה לקרון עם סוכני FBI וסיפרה להם שהיא ושותפ\ה החלו ליצור מטען צינור. היא אמרה שהיא "בהחלט רוצה להעביר פה מסר" ואמרה כי המקום בו היא עובדת עשוי להוות מטרה טובה משום שלדעתה הם מזהמים את הנהר שמאחורי המפעל. כשנשאלה מה בנוגע לפגיעה באנשים חפים מפשע, השיבה שהם "בטח גם חלק מהבעיה".

בארבעה בדצמבר ניהלה לקרון דיונים עם סוכן חשאי בנוגע להנחת מטען צינור והתנדבה לקנות את אבק השריפה הדרוש לייצור הפצצה. שלשום (שבת) נפגשה לקרון עם מודיע של הבולשת בחנות מוצרי ספורט. היא נכנסה לחנות לבדה וקנתה שני פאונד של אבק שריפה נטען-קנה. לאחר מכן הלכה לחנות גדולה יותר ורכשה 665 ברגים בגדלים שונים, חלקם באורך שלושה אינץ'.

"אז אני מניחה שאפגוש אותך אחרי שזה ייעשה", אמרה לקרון למקור. "אני מאד מתרגשת. תן להם בראש, בנאדם. שמור על עצמך". היא נעצרה היום ללא תקרית. בביתה נמצאו רובה קלצ'ניקוב, רובה ציד, אקדחים וקליעים בהם ניתן להשתמש לייצור מטען צינור, אשר על פי החשד נועדו לשמש לפיגוע שתכננה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE