הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אלת האהבה: השחקנית, הרקדנית והזמרת, ריטה הייוורת', שבה לחיים במחזמר שיצרה שחקנית ישראלית ויעלה באוף ברודווי
מהצגת יחיד למחזמר רב משתתפים: בשנה הבאה יעלה באוף ברודווי המחזמר, Love Goddess: The Rita Hayworth Musical. בינתיים, תוכלו ליהנות מסיפור חייה המרתק בהצגת יחיד שכתבה השחקנית הישראלית, אלמוג פעיל

השיער האדמוני, הריקוד התוסס, האלגנטיות, שמחת החיים, הרצון להיות נאהבת והקסם המיוחד שעטף אותה, הפכו את השחקנית, הרקדנית והזמרת, ריטה הייוורת', לאלת האהבה של שנות הארבעים. עם השנים היא הפכה לזיכרון רחוק ונדחקה הצידה. בקרוב, יעלה סיפור חייה במחזמר רב משתתפים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



Love Goddess, The Rita Hayworth Musical, צילום: דיוויד ווייט

"זה התחיל במשהו לכאורה רנדומלי מאוד והחיבור הגיע אחר כך", מספרת השחקנית והיוצרת הישראלית, אלמוג פעיל, שבשנים האחרונות השיבה את דמותה של הייוורת' לחיים. החיבור המיוחד בין פעיל לבין אלת האהבה הייוורת' התחיל לפני כעשר שנים. פעיל גדלה בהוד השרון ולמדה תיאטרון באוניברסיטת תל-אביב. עבודתה הסטודנטיאלית כללה דיבוב דמויות שונות בסרטים ובסדרות מצוירות, כגון נדב ידי זהב, סרטים של דיסני ועוד. כבר במהלך לימודיה לוהקה לשתי עונות של סדרת הדרמה המצליחה, "רביעיית רן". ההצלחה בעולם המשחק הישראלי היתה סלולה בפניה. אך אז הגיעה הצעה לא רגילה ממקום בלתי צפוי. 

"המנהל האמנותי של פסטיבל במלטה אמר שהוא מעוניין שאכתוב על ריטה הייוורת', כי זה הסתדר להם עם הצגה אחרת שמישהו אחר מעלה". ההצעה שהגיעה בשנת 2009 מפסטיבל התיאטרון השנתי, שמתקיים מדי חודש אוקטובר במלטה, היתה עבור פעיל קפיצה מוצלחת לנהר הקסם שנקרא ריטה הייוורת'. "תמיד ראיתי בעצמי שחקנית ויוצרת. זה היה קו מנחה במהלך הלימודים: איך להיות שחקן שהוא גם יוצר. התייחסתי לזה כהזדמנות לכתוב הצגה באנגלית". פעיל עזבה את הקריירה המבטיחה בישראל, קפצה על ההזדמנות הנדירה שהוצגה בפניה ועברה למלטה. "חשבתי לעבור לכמה חודשי ניסיון. מפה לשם, מה שהתחיל כחודשיים-שלושה הפך לשנתיים. דבר הוביל לדבר. עשיתי את ההצגה פעם אחת והרגשתי שמעניין לי ושאני יכולה להפיק את ההצגה שוב, בתנאים שלי. שכרתי במאי וספונסר, והעלתי את ההצגה שוב, באופן עצמאי – Me Myself and Rita. רוב ההצגה הוקדש למנולוג ששולב בווידאו ומעט מוסיקה. זה תפס ממש טוב במלטה".

 


מתוך: Me Myself and Rita. צילום: susielangphoto.com. צילום: דיוויד ווייט

ככל שחקרה, התעמקה והמשיכה לשפר את הצגת היחיד, התהדק הקשר בינה ובין כוכבת העבר. "בהתחלה ידעתי עליה מעט מאוד. גיליתי כל מיני דברים מעניינים על החיים שלה. היא היתה סקס אייקון. היא היתה מרילין מונרו לפני שהיתה מרילין מונרו. הדבר הכי מעניין שגיליתי עליה הוא, שהיא נפטרה בעקבות מחלת האלצהיימר, כשבאותה תקופה לא היתה מודעות למחלה. היא סבלה מאוד מחוסר המודעות. עיתוני הרכילות האשימו אותה בכך שהיא שיכורה ומטורפת. היא סיימה את הקריירה שלה באופן די מזוויע".

הייוורת' חלתה באלצהיימר בגיל מוקדם. היא היתה בשנות הארבעים לחייה, בשיא פריחת הקריירה שלה. "רק מאוחר יותר, כמה שנים לפני שנפטרה הכירו במחלה באופן רשמי, והיא בעצם הפכה לדמות הציבורית הראשונה הידועה בארצות הברית שהוכרה כחולה במחלה. באותה תקופה בה עבדתי על הדמות, סבא שלי גם סבל מאלצהיימר". פעיל מספרת על הסבא מישראל שהיה איש צבא וחבר כנסת. החיבור בין שתי דמויות ציבוריות יצר בפעיל קשר נפשי עמוק. אך זה לא האופן בו פעיל מפיחה חיים בדמותה של הייוורת'. "ההצגה היא לא על האלצהיימר. זה רק מנוע, זה שם, זה נוכח, זה חלק מהעניין, והיה חשוב לי להעביר את זה. יש כל כך הרבה דברים מרתקים בחיים שלה, כמו חיי האהבה שלה שהיא אף פעם לא הצליחה לפתור באמת. היא התחתנה והתגרשה חמש פעמים ואף פעם לא מצאה אהבה אמיתית, למרות שהיא תמיד חיפשה. היא גם סבלה מהיות אישה בעולם של גברים, בתקופה ההיא, כשבהוליווד מכתיבים לה איך היא צריכה להיות ומה את צריכה לעשות".

 


ריטה הייוורת'

שנת 2019 בפתח ואיתה ממשיכות להתגבר מחאות נשים רבות, כגון MeToo, נגד הטרדות מיניות ואלימות מינית, ומחאות נוספות שמטרתן להעצים נשים. בהמשך לכך, הופכת היוורת' לסמל נשי חזק. פעיל מתארת את חייה הטרגיים של היוורת', שנשלטה בידי גברים. "זה לא השתנה המון מאז. לראות איך הכל התחיל עוד בתקופה ההיא זה מרתק. מאוד מעניין אותי גם איך היא התחילה כמישהי עם זהות ותדמית אחרות לחלוטין. סיפור אמריקאי קלאסי. תערובת של אבא ספרדי-צועני, שהגיע מדרום ספרד, ואמא ממוצא אירי, מוושינגטון. תווי הפנים שלה היו מאוד לטיניים, שיער שחור וגבות עבות. כל חייה היא גדלה להיות רקדנית פלמנקו. אבא שלה חיתן אותה עם גבר מקושר בהוליווד שהיה בגיל שלו, על מנת שייקח עליה חסות. הגבר הזה העביר אותה כל מיני שינויים קוסמטיים כדי לשנות את המראה שלה, כך שלא תיראה ספרדיה-צועניה; כך שתראה אמריקן בייב. צבעו לה את השיער לאדום. שינו לה את השם ממרגריטה כרמן. החליפו את השם המשפחה שלה לשם המשפחה של אמה מלפני הנישואין. מדובר בסוג של התבוללות אתנית, שזה סיפור אמריקאי ידוע. אני מאוד מתחברת להתמודדות שלה בעולם הגברי הזה. מתחברת לרצון שלה למצוא פשטות בקשרים שלה בחיים, עם כמה שהדבר הזה לא פשוט. לעתים, מרוב שאת רוצה למצוא משהו פשוט את עושה בחירות לא פשוטות, שמרחיקות אותך ממה שאת רוצה. החיים והקריירות שלנו שונים מאוד, אך אני חושבת שאני מתחברת לריטה בתוך עולם שמכתיב לה מה ואיך היא צריכה להיות. כל הנושאים האלו עניינו אותי".



ריטה הייוורת'. צילום: Cordon Press

שנתיים מאוחר יותר החליטה פעיל שהגיע הזמן לתת להיוורת' מעט מנוחה לטובת הזדמנות לנסות ולממש את החלום שלה: לגור בניו יורק. "בסופו של דבר, מלטה זו מדינה מדהימה ואני רוכשת לה המון כבוד והערכה. אני גם רוצה לחזור לשם מתישהו, אך זה הרגיש לי קטן. תמיד חלמתי להגיע לניו יורק ואפילו התקבלתי ללימודים כאן. בגיל 25 אמרתי לעצמי, שאם אחכה יהיה לי יותר קשה לעבור, אז עברתי ממלטה לניו יורק. בשנים הראשונות לא עסקתי בהצגה בכוונה, כי רציתי לראות מה יחסי הכוחות כאן. התנסיתי בהמון דברים אחרים, כגון קבוצות תיאטרון, משחק מול מצלמה, פיצ'רים וסרטים עצמאיים. כך העשרתי את הרזומה".


השחקנית והיוצרת, אלמוג פעיל. צילום: דיוויד ווייט

הרזומה אכן התמלא, אך האהבה להייוורת' לא דעכה. חמש שנים מאוחר יותר, החליטה פעיל שהגיע הזמן לתת במה להיוורת' גם בארצות הברית. "אני מביאה את ההצגה לכאן, כי הנושא שלה קשור באופן ישיר לתרבות האמריקאית. שחקנית אמריקאית שגדלה ממש כאן, בברוקלין, ניו יורק. זה המקום הראשון שראוי להעלות אותו, ארצות הברית. אחרי שצברתי ניסיון, אזרתי את האומץ להפיק את זה כאן. התחלתי מפסטיבל גדול של הצגות יחיד בניו יורק, United Solo, הגשתי את ההצגה ומיד התקבלתי. גייסתי את הבמאי, ג'יי סטרן, איתו אני עובדת עד היום. הוא התחבר לנושא ואלי. זה הרגיש לי טבעי. היה לי את הניסיון הקודם במלטה, אחרי שקיבלתי ביקורות טובות, וזה נתן לי ביטחון. אך נדרשו כמה שנים עד שיכולתי להעיז ולעשות את זה".

אך הסיפור לא מסתיים ב"זבנג וגמרנו". מאז הפסטיבל בניו יורק, פעיל המשיכה להופיע עם הצגת היחיד שלה, Me Myself and Rita, ברחבי העיר ואפילו בלונדון, בריטניה. "בהצגת יחיד אני משחקת את כולם. תזמורת של אדם אחד. זה מרתק, משום שזה להציג את ריטה בעולם דמיוני, כשניתנת לה ההזדמנות לספר את הסיפור שלה מול קהל. תוך כדי שהיא נאבקת עם מחלת האלצהיימר והזיכרון, בזמן שהיא רוצה לספר את הסיפור שלה. מן תהליך של קתרזיס שהדמות שלה עוברת".

לאחרונה הרגישה פעיל שמשהו חסר, שהסיפור של הייוורת' צריך לגדול ולמצוא במה שתכיל את חייה של אלת האהבה. "הרגשתי שההצגה רוצה ללכת לכיוון המוזיקלי ושזה יותר חזק ממני. מדובר בשחקנית שזה היה העניין שלה; היא פעלה בתקופה בה שחקנים שרו, רקדו ושיחקו. אי אפשר גם להתעלם מהעובדה שאנחנו בניו יורק, עם ברודווי, ארץ המיוזיקלס (מחזות הזמר). במהלך דיאלוג עם הבמאי שלי החלטתי להפוך את זה למחזמר".

יחד הם חברו למוזיקאי, לוגן מדלנד, שבין היתר ניצח על התזמורת במחזמר קאטס (Cats) במשך 11 שנה, עבד בשיקגו ובהמון מחזות זמר בברודווי. מפיקת התיאטרון, לורה לנדי, מ'בלו פנתר פרודקשיין', לקחה את ההצגה תחת חסותה. המחזאי, סטיבן גרווי, החל לעבוד על השבת הדמויות לחיים ועיבוד הסיפור למחזמר. כך הפך הצוות את הצגת היחיד, שהחלה את דרכה לפני כעשר שנים במלטה, למחזמר רב משתתפים כמיטב המסורת של ברודווי. הפרויקט החל להתגבש. מהצגת היחיד Me myself and Rita נולד המחזמר: Love Goddess, The Rita Hayworth Musical, עם קאסט של שבעה שחקנים ומוזיקה מקורית.

 


אלמוג פעיל וצוות המחזמר. צילום: דיוויד ווייט


"אני רואה את הפרויקט הזה מוצג בשלט ענק מעל לאחד התיאטראות הגדולים בברודווי. יש רגעים שאני לא מאמינה שכל האנשים שעובדים איתי עכשיו משקיעים זמן ואנרגיות ורוצים שזה יצליח. איך זה קרה לי ולמה? אני מאמינה שיש משהו ברעיון ובאופן שאני מציגה לאנשים שגורם להם לרצות להיות חלק מזה. נדרשו שנים עד שיכולתי לגייס את האנשים המסוימים שמתחברים כל כך טוב אחד לשני. פתאום זה הפך להיות צוות של 15 איש ואני כבר לא לבד. זה הפך להיות חלום אנשים אחרים. אף פעם לא חשבתי שזה יהפוך להיות מחזמר רב משתתפים. אף פעם לא חשבתי שהחלום של ברודווי יכול להיות בהישג יד, ובטח שלא חלמתי שהצגה תעלה כששמי יופיע כיוצרת ולא רק כשחקנית. מחשבה מוזרה. כמישהי שהיגרה מישראל, זה לא מובן מאליו שיצרתי תעסוקה עבור אנשים בתחום. הדמות של ריטה הייוורת' היא חלק ממני, חלק מהגנום שלי. אני רואה את עצמי ממשיכה לגלם אותה ולהציג את הסיפור המיוחד והמדהים שלה".

בימים אלה, נמצאת פעיל במגעים מתקדמים לקראת צעד נוסף קדימה עם הפרויקט המדובר ולהעלות את המחזמר על הייוורת', אלת האהבה, בשנה הבאה על הבמה של אחד מבתי התיאטרון באוף ברודוויי. בינתיים, היא ממשיכה בהגשמת החלום האמריקאי האישי שלה, ובחודש הבא תצטלם בלואיזיאנה לסדרת אקשן-מדע בדיוני עם שחקן ידוע. ההזדמנות שידעה לתפוס אותה בידיים נחושות לפני עשור, התעוזה, ההתאהבות בדמות מיוחדת וההתמדה, נושאים פירות ומפיחים חיים במושג הוותיק "החלום אמריקאי".

 


אלמוג פעיל. צילום: דיוויד ווייט

 

לעמוד הפייסבוק של המחזמר: www.facebook.com/LoveGoddessTheMusical

לאתר האינטרנט של הצגת היחיד: www.memyselfrita.co

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE