הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ראשי עשר השלוחות של אוניברסיטת קליפורניה: "חרם על ישראל הוא פגיעה בחופש האקדמי"
מסן פרנסיסקו, דרך ברקלי ועד סן דייגו, ראשי האוניברסיטה מתנגדים לחרם על מוסדות וחוקרים ישראלים מתוך חשש לשלום החופש האקדמי וחילופי הרעיונות בקמפוס

כל עשרת ראשי השלוחות של אוניברסיטת קליפורניה חתמו על גילוי דעת שמגנה את החרם על ישראל ומגדיר אותו כ "איום על החופש האקדמי". בהצהרה משותפת שפורסמה ביום שלישי האחרון כתבו ראשי האוניברסיטאות כי "מחויבותם לעבודה ושותפות עם אוניברסיטאות, מכללות ועמיתיהם הישראלים והפלסטינים יציבה". על המכתב חתמו קרול כרייסט מברקלי, ג'ין בלוק מלוס אנג'לס, פראדיפ חוסלה מסן דייגו, ג'ורג' בלומנתל מסנטה קרוז, גארי מאי מדיוויס, דורותי לילנד ממרסיד, סאם הוגוד מסן פרנסיסקו, הווארד גילמן מאירווין, קים ווילקוקס מריברסייד והנרי יאנג מסנטה ברברה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אוניברסיטת קליפורניה בדייויס על רקע המכתב שנשלח (צילום: רויטרס / AP)

 

בהצהרתם כתבו החותמים כי הם רואים בחרם על אקדמאים ישראלים, שמקודם על ידי תנועת ה-BDS שקוראת להחרמה של ישראל, מוצריה ומוסדותיה, "איום רציני וישיר על החופש האקדמי של הסטודנטים וחברי הסגל שלנו", כמו גם על חילופי הרעיונות ונקודות המבט בקמפוסים. ההצהרה פורסמה בתגובה לפנייה משותפת של למעלה ממאה ארגונים שנשלחה מוקדם יותר החודש בהובלת ארגון "עמך" (AMCHA), עמותה למאבק באנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית.

 

המכתב המדובר שנחתם ע"י ראשי האוניברסטאות (צילום: רויטרס)

 

תמי רוסמן-בנימין, מייסדת ומנהלת "עמך", מסרה בהצהרה: "בזמן שהקמפיין הפלסטיני לחרם תרבותי ואקדמי על ישראל מוכר מזה זמן רב כמאמץ שממוקד בישראל, באוניברסיטאות ובחוקרים הישראליים, זהו רק חלק מהתמונה. אוניברסיטת קליפורניה זיהתה נכון: חרם תרבותי, אם יוחל, יפר באופן ישיר את זכויתיהם – ובסוף יפגע בהם – של סטודנטים וחברי סגל בקמפוסים ברחבי ארצות הברית, רבים מהם יהודיים. אם היה מדובר רק בישראל, לא היינו מתערבים, שכן 'עמך' אינו ארגון שמייצג את ישראל. אולם, הסוגיה היא הגנה על החופש האקדמי והזכות להשכלה של סטודנטים יהודיים, שיפגעו מחרם אקדמי".

פניית הארגונים נשלחה ל-250 אוניברסיטאות ומכללות ועד כה אוניברסיטת קליפורניה על שלוחותיה היא היחידה שפרסמה לה תגובה. פניית הארגונים נשלחה בעקבות שלושה אירועים בחודשים האחרונים. בשני מקרים נפרדים, מרצים באוניברסיטת מישיגן סירבו לחתום על מכתבי המלצה לסטודנטים שביקשו ללמוד באוניברסיטת תל אביב. במקרה שלישי, חברי הסגל בקולג' פיצר שבקלרמונט, קליפורניה הצביעו על הקפאת תכנית חילופי סטודנטים עם אוניברסיטת חיפה. בשלושת המקרים בכירי האוניברסיטאות המעורבות גינו את ההחלטות, כשנשיא פיצר אף הגדיר את ההחלטה כצביעות, שכן האוניברסיטה ממשיכה לקיים יחסים ען מדינות אחרות שמואשמות בהפרת זכויות אדם ואזרח, בראשן סין.

 

אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, או UCLA (צילום: Shutterstock)

 

בוגר של אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ששני ילדיו לומדים במערכת של אוניברסיטת קליפורניה, הסביר את החלטתו לקרוא לראשי האוניברסיטאות להביע התנגדות פומבית לחרם על ישראל. לדבריו, הוא פנה עקב ייאוש מ "כמות ועוצמת הפעילות האנטי-ישראלית/אנטישמית בקמפוס של ברקלי. לתחושתי, הרבה מהפעילות הזו נובעת בהיעדר מגוון אינטלקטואלי ומגוון דעות בקרב הסגל וגוף הסטודנטים. אלה שאוחזים בדעות פרו-ישראליות מפחדים לדבר או להתייצב נגד ה 'אמונה הנכונה' השלטת".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE