הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חוקי המדינות נגד חרם על ישראל קרובים להיבחן בבית המשפט
טקסס, בה פוטרה השנה קלינאית תקשורת לאחר תשע שנות עבודה עבור נפת החינוך משום שסירבה לחתום על התחייבות שאינה מחרימה את ישראל ולא תעשה זאת, היא אחת מ-26 מדינות עם חוקים דומים

קלינאית תקשורת לילדים שעבדה בתשע השנים האחרונות עם ילדים בגיל בית הספר היסודי הסובלים מנכויות, אוטיזם ולקויות דיבור באוסטין שבטקסס התבשרה כי לא תוכל עוד לעבוד עם נפת החינוך הציבורי לאחר שסירבה לחתום על התחייבות בה התבקשה להישבע כי אינה מעורבת בחרם על ישראל או נוקטת בכל פעולה המיועדת לגרום נזק כלכלי לישראל, וכי לא תעשה זאת בעתיד.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לעשרות ילדים באמריקה לא תהיה קלינאית תקשורת שדוברת את שפתם כי... ישראל (צילום: The Intercept, YouTube)

 

תביעה הוגשה מטעמה לבית המשפט הפדרלי בנפה המערבית של טקסס בטענה כי הפיטורין מהווים הפרה של זכותה לחופש הדיבור על פי התיקון הראשון לחוקה. הידיעה פורסמה היום (שני) באתר The Intercept. 

באהיה עמאווי היא אזרחית ארה"ב ילידת אוסטריה, בעלת תואר שני בקלינאות תקשורת, המתמחה בהערכת ילדים בעלי לקויות דיבור. עמאווי דוברת אנגלית, ערבית וגרמנית באופן שוטף, ויש לה ארבעה ילדים שהם אזרחי ארה"ב מלידה.

עמאווי החלה לעבוד על בסיס חוזה עם נפת החינוך העצמאית פפלוגרביל, הכוללת את בירת המדינה אוסטין באספקת הערכות ותמיכה לילדי בית ספר מקרב קהילת המהגרים דוברת הערבית, ההולכת וגדלה בנפה. הילדים עמם עבדה נעים בגילם מ-3 עד 11. מאז החלה עובדתה עבור נפת החינוך ב-2009, החוזה שלה חודש מדי שנה ללא כל בעיה או מחלוקת.

 

רבים מן הפליטים הסורים הזוכים למקלט באמריקה משתקעים בטקסס (צילום: טיים מגזין)

 

אולם השנה הכל השתנה. ב-13 באוגוסט הציעה נפת החינוך שוב להאריך את החוזה של עמאווי ושלחה לה חוזה זהה כמעט לגמרי ורשימת אישורים שקיבלה ועליהם חתמה בסוף כל שנת לימודים מאז 2009. היא עמדה לחתום גם על החוזה הזה, עד שהבחינה בתוספת חדשה וחשובה: אישור שהתבקשה לחתום עליו בו היא מתחייבת כי "אינה מחרימה כרגע את ישראל" וכי "לא תחרים את ישראל עד תום החוזה" וכי תימנע מכל פעולה ש"מיועדת להעניש, להטיל נזק כלכלי או להגביל יחסים מסחריים עם ישראל או כל אזור שבשליטת ישראל". זו היתה ההתחייבות היחידה שנגעה לעמדות פוליטיות בנספחים לחוזה שקיבלה.

היות שעמאווי, למיטב ידיעתה, היא קלינאית התקשורת דוברת הערבית המורשית היחידה בנפת החינוך, פירוש ההחלטה שלא לחדש את החוזה שלה תשאיר עשרות ילדים בעלי לקויות דיבור ללא חוות דעת מומחה להעריך את מצבם וצרכיהם.

ההתחייבות שנכללה בחוזה של עמאווי הוכנסה בשל חוק שעבר בטקסס בשניים במאי 2017 בבית המחוקקים של טקסס ונחתם יומיים לאחר מכן בידי המושל גרג אבוט. החוק עבר בבית התחתון של המדינה 131-0 ובסנאט המדינה 25-4. במעמד חתימת החוק במרכז הקהילתי היהודי באוסטין, הצהיר אבוט: "כל מדיניות אנטי-ישראלית היא מדיניות אנטי-טקסנית".

 

"מדיניות אנטי-ישראלית היא מדיניות אנטי-טקסנית". מושל טקסס, גרג אבוט (צילום: KCBD)

 

לשון החוק היתה כה גורפת עד שלכמה קורבנות של הוריקן הארווי, שהחריב את דרום-מערב טקסס בסתיו 2017, נאמר כי יוכלו לקבל סיוע לקורבנות אסון מטעם המדינה רק אם יחתמו קודם על התחייבות לעולם לא להחרים את ישראל. הקורבנות, שהיו נואשים לסיוע, חשו בלבול מובן נוכח התהייה מה לעובדה שאיבדו את כל רכושם לדעותיהם בנושא ארץ הקודש והפוליטיקה שלה.

טקסס היא אחת מ-26 מדינות שהעבירו חוקים ברוח זו, כולל מדינות "כחולות" הנשלטות בידי דמוקרטים, כגון ניו יורק, קליפורניה וניו ג'רזי. חוקים דומים נמצאים בתהליכי חקיקה ב-13 מדינות נוספות. פירושו של דבר הוא שרובם המכריע של האמריקאים מנועים על פי חוק מלתמוך בחרם על ישראל. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, שהיה אחד הראשונים להוביל העברת חוק שכזה, לא מצא סתירה בכך שהוביל חרם על צפון קרוליינה, בשל חוק שהעבירה האוסר על טרנסג'נדרים להשתמש בשירותים של המין אליו לא סווגו בלידתם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE