הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הפעילויות האלה לא הופסקו: הרוסים ממשיכים לנסות לפלג את החברה האמריקנית עד היום
כך עולה ממחקר חדש, ששופך עוד אור על הפעילות העצומה של הרוסים לקראת הבחירות. בעוד שהחצי הביקורת הופנו אל פייסבוק, אף אחד לא דיבר על הזירה האמיתית שבה פועלת מכונת התעמולה המשומנת - באינסטגרם

הגורמים הרוסים, שניסו להשפיע על דעת הקהל לקראת הבחירות לנשיאות לפני כשנתיים, ממשיכים לפעול כדי להשפיע על הציבור האמריקני גם בימים אלה. כך עולה ממחקר שפורסם אתמול על ידי סוכנות הרשת New Knowledge. המחקר הזה מצטרף אל מחקר של אוניברסיטת אוקספורד ולפיו הרוסים ניצלו את כל הרשתות החברתיות הפופולריות כדי להגיע אל המצביעים ברחבי ארצות הברית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בכל הזמן הזה, הקרב הגדול היה באינסטגרם (צילום: Shutterstock)

על פי המחקר, ברשתות החברתיות עדיין יש חשבונות פעילים המקושרים ל"סוכנות המחקר לאינטרנט" - הגוף הרוסי שעלה בכתבי האישום שהוגשו בעקבות החקירה המיוחדת שמנהל רוברט מולר. אותה סוכנות שימשה כדי להשפיע על הבוחרים במהלך המירוץ לבית הלבן.

כמה מהחשבונות האלה פעילים דווקא ברשתות החברתיות הפחות מוכרות. אותן רשתות לא עמדו לביקורת ציבורית כמו פייסבוק, ולא פעלו מספיק כדי למחוק את החשבונות שנוצלו לתעמולה.

"לאור ההצלחות שהרוסים השיגו, והמחיר הנמוך שהם שילמו עליהם מבחינה דיפלומטית, כנראה ארצות הברית תמשיך להתמודד עם מעורבות רוסית בעתיד הנראה לעין", כתבו החוקרים.

עורכי המחקר ציינו כי אף חברה שמפעילה רשת חברתית גדולה העבירה את כל המידע שיש בידיה לקונגרס, וייתכן אף כי כמה מנציגי החברות "לא הציגו את כל העובדות" בעדותם על המעורבות הרוסית, בכך שהם לא חשפו את רוחבה האמיתי של הבעיה.

הסנאט בוחן את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות במשך קרוב לשנתיים. יו"ר ועדת המודיעין ריצ'רד בלר אמר כי המידע חושף עד כמה התאמצה רוסיה כדי לפלג את האמריקנים על בסיס גזע, דת ואידאולוגיה, וזרעה חוסר אמון במוסדות". בלר הוסיף כי "הכי מטרידה העובדה שהמחקרים מראים שכמה מהפעילויות האלה לא הופסקו".

המחקר מגלה כי בניגוד למה שחשבנו עד כה, רוב האינטרקציה של הגורמים הרוסים עם הקהל האמריקני היה דווקא באינסטגרם. ברשת הזו היו 187 מיליון אינטראקציות עם גולשים אמריקניים לעומת 77 מיליון ברשת פייסבוק - שמחזיקה בבעלות אינסטגרם.

 

לא חשף את עומק הבעיה. יו"ר פייסבוק מארק צוקרברג

"אינסטגרם היה חלק משמעותי במבצע של הרוסים, משהו שבכירי פייסבוק נמנעו מלהבהיר במהלך השימועים בקונגרס", נכתב בדוח המחקר, "על פי ההערכה שלנו, אינסטגרם צפויה להפוך לזירת קרבות על בסיס קבוע".

אתמול פרסם הסנאט את הדוח של אוניברסיטת אוקספורד וחברת ניתוח הרשתות החברתיות Graphika, שחושף כי רוסיה הייתה מעורבת בכל הרשתות החברתיות כדי לתמוך במירוץ לנשיאות של דונלד טראמפ בשנת 2016, ואף המשיכה לתמוך בו לאחר שנבחר.

על פי הדוח, הרוסים השתמשו בטקסט, בסרטונים, ב"ממים" ובתמונות כדי לחזק את טראמפ ברגעים החשובים בקמפיין שלו, כגון במהלך דיבייטים ובמהלך ועידות. הפוסטים פורסמו ברשתות השונות במשך כמה שנים, עד אמצע 2017. עם זאת, הדוח לא בחן חומרים מאוחרים יותר.

"הדבר הברור הוא שכל המסרים נועדו לשרת את המפלגה הרפובליקנית, ובעיקר את דונלד טראמפ", קובע הדוח. "טראמפ מוזכר כמעט בכל הקמפיינים שהופנו אל גולשים שמרנים ואל מצביעי ימין, והמסר קרא להם לתמוך בקמפיין שלו. המסרים שהתמקדו במי שלא תכנן להצביע לטראמפ נועדו לגרום לבלבול כדי למנוע מהם לבחור כלל".

על פי הדוח, הקמפיין הרוסי נעזר במגוון רשתות חברתיות כולל פייסבוק, טוויטר, טמבלר, אינסטגרם, יוטיוב, פינטרסט ואפילו גוגל+. הפוסטים השונים הופנו כמעט אל כל קבוצה דמוגרפית שאפשר לדמיין, והם גם יצרו בלבול בנוגע לדרכים להצביע.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE