הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הליגה נגד השמצה מאמינה שחקיקה נגד BDS תסכן את הקהילות היהודיות בארצות הברית - אך ממשיכה לקדמה במרץ
מסמכים פנימיים של הארגון מראים כי עמדת הדרג המקצועי בו מנוגדת לחלוטין לרטוריקה של ההנהלה, שמקדמת חקיקה פדרלית נגד חרם על ישראל או תמיכה בו. גורמים שונים מעריכים כי מדובר בחשש מאובדן תורמים מקרב הימין

מסמכים פנימיים של הליגה נגד השמצה חושפים: הארגון לא מאמין בחקיקה נגד ה-BDS. כתבה מקיפה בעיתון Forward הפונה לאוכלוסיה היהודית בארצות הברית מראה כי אף שהליגה נאבקת בשנים האחרונות בחקיקה שמקדמת או תומכת בחרם על ישראל, בתוך הארגון לא מאמינים שיש בכך תועלת. למעשה, בארגון חשבו כי מאבק חקיקתי ב-BDS עלול לפגוע ביהודים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תומך או מתנגד? מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט (צילום: RawStory)

במזכר פנימי שהופץ בליגה בקיץ 2016 כתב אחד העובדים: "אם לומר בפשטות, הליגה נגד השמצה לא מאמינה שחקיקה נגד BDS היא דרך אסטרטגית נכונה להלחם בתנועת החרם או להגן על ישראל, ובסופו של דבר תהיה מסוכנת לקהילה היהודית". המזכר הגדיר את החקיקה "לא יעילה, בלתי ישימה, בלתי חוקתית ורעה עבור הקהילה היהודית". למרות זאת, בשנתיים שחלפו מאז, הליגה תומכת באדיקות בחקיקה נגד BDS ברחבי ארצות הברית, כולל הצעה מרכזית אחד שנידונה בימים אלו בקונגרס.

ארגוני זכויות אדם ואזרח אמריקאיים ובראשם האגודה לזכויות האזרח הגדירו את ההצעה, המכונה "החוק נגד החרמת ישראל", כלא חוקתית וסותרת את חופש הביטוי. הליגה נגד השמצה קוראת באתר האינטרנט שלה לתומכיה לקדם ולתמוך בחקיקה, שנהנית מתמיכת ההנהלה ומועצת המנהלים של הארגון, אף שכאמור מהמסכים עולה שהדרג המקצועי בתוך הארגון לא מאמין בה. ג'ושוע שיינס, מרצה ליהדות בקולג' בצ'רלסטון, אמר בהתייחסו לתמיכת הליגה בחקיקה נגד BDS כי "הרושם שלי הוא שזה נועד לחזק את התמיכה בהם בקרב הימין היהודי. אני מניח שזה שילוב של חשש מאובדן תורמים עם קצת סימפתיה".

 

חשש מאובדן תורמים בימין? שלדון אדלסון (צילום: AP)

ההצעה שמקודמת בימים אלו בקונגרס קרובה לעבור אישורים סופיים ומזכירה חקיקה דומה שנפסלה בכמה מדינות בעקבות עתירות שהגישה האגודה לזכויות האזרח, שעתרה השבוע נגד ניסיון לחוקק חוק דומה בטקסס. עיקריה הם עדכון לחקיקה דומה משנות השבעים, שיאה של המלחמה הקרה. ההצעה החדשה תאסור על חברות אמריקאיות מלהשתתף בחרם שמקודם על ידי ארגונים בין-לאומיים. היא מיועדת להתמקד במאמצים של מועצת זכויות האדם של האו"ם להחרים חברות שפועלות בגדה המערבית.

תומכי החוק, שהוגש לראשונה לפני יותר משנה, מנסים להביאו לאישור סופי עד סוף השנה הנוכחית וטרם כניסת הקונגרס בהרכבו החדש לפעילות. היא מקודמת באינטנסיביות על ידי ועדת יחסי ישראל-ארצות הברית (AIPAC), הליגה נגד השמצה וארגונים יהודיים נוספים, כמו גם מתמיכה גורפת של ממשלת ישראל, כולל של גורמים בה שמרבים להטיף נגד התערבות ממשלות זרות בענייניה. חקיקה נגד BDS בהיקף כזה או אחר כבר אושרה ב-26 מדינות, ובגדול מונעת מהממשלים המקומיים מלעשות עסקים עם חברות שתומכות בחרם על ישראל.

 

אז להיאבק או לא? הפגנה של תנועת ה-BDS (צילום: רויטרס)

מהליגה נגד השמצה נמסר בתגובה לחשיפת המסמכים: "כמו רוב הארגונים היהודיים, הליגה מקיימת דיונים פנימיים אינטנסיביים בנוגע לעמדתה בנושאי מדיניות שונים. בנוגע להתנגדות ל-BDS, עמדתנו הובהרה היטב והיא בראש סדר העדיפויות שלנו".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE