הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ נחוש להשבית את הממשל לקראת חג המולד
לאחר שריכך את הטון בימים האחרונים, שב הנשיא על איומו שלא לחתום על חוק ההקצאה עד מחר, ובכך לסגור את הברז לרבע מהממשל. אלפי עובדים לא יקבלו משכורות לקראת חג המולד

הנשיא טראמפ מוכן ומזומן להחזיק את הממשל בן-ערובה במהלך החגים. לאחר שריכך את נימת דבריו במהלך הימים האחרונים, חזר הנשיא ואישר כי יניח תקציבן של מספר סוכנויות לאזול בכוונה, בדיוק בזמן לחג המולד, אם לא יסכימו הדמוקרטים בסנאט להשתמש בכספי משלם המסים כדי לבנות את חומת הגבול עם מקסיקו, עליה הבטיח לבוחריו כי השכנה מדרום תשלם. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"יו.אס.איי מנצחת!" (צילום: ברנדן סמיאלובסקי, AFP)

 

בעוזבו פגישה בדלתיים סגורות עם טראמפ, אמר יו"ר בית הנבחרים פול ריאן (רפובליקני מוויסקונסין) לכתבים כי הנשיא הודיע לו ולמנהיגי המפלגה האחרים כי לא יחתום על העסקה הזמנית שהועברה בסנאט, אשר תממן את פעילות הממשל ברמה הנוכחית עד סוף פברואר. "מה שאנחנו הולכים לעשות זה לחזור לבית הנבחרים ולעבוד עם חברי המפלגה שלנו", אמר ריאן.

זמן קצר לאחר מכן העביר בית הנבחרים הצעת חוק להוסיף להצעת התקציב שכבר עברה עוד חמישה מיליארד דולר למען החומה. ההצעה עברה בקו מפלגתי של 221-179. כעת צריך הבית להצביע על התקציב החדש בכללותו. אם ההצבעה תצליח כצפוי, יעבור החוק לסנאט, שם אין לו כמעט שמץ של סיכוי לעבור, שכן הצעות תקציב צריכות אישור של 60 מחברי הסנאט, והרפובליקנים מחזיקים רק ב-53 מושבים.

מוקדם יותר שיגר טראמפ שורה של ציוצים בהם איים להטיל וטו על כל חוק הקצאה שלא יעמוד בתנאי שלו להקציב חמישה מיליארד דולר לחומה - דרישה שלא צפויה להיענות לאור ההתנגדות הדמוקרטית. תוך כדי כך, ניסה הנשיא כינוי חיבה לחומה שלו, וכינה אותה "לוחות פלדה" בציוץ בו האשים את הדמוקרטים, ש"יודעים" לדבריו שהחומה נחוצה לאבטחת הגבול, מעדיפים פוליטיקה על ביטחון לאומי.

 

אקורד סיום צורם לתקופתו כיו"ר הבית התחתון. פול ריאן (צילום: CNN)

 

"יו.אס.איי. מנצחת!" חתם את הנשיא את הציוץ שלו, אולם לרבים - גם ממפלגתו - קשה לראות את הניצחון בהשבתת רבע מכלל פעילות הממשל אם לא יועבר חוק וייחתם על ידי הנשיא עד מחר (שישי). אלפי עובדים במשרדי ביטחון המולדת, המסחר, הפנים, החקלאות, הדיור והפיתוח העירוני, המשפטים והתחבורה לא יקבלו משכורות כתוצאה מהשבתה כזו - בדיוק בזמן לחג המולד. כך גם בכל הנוגע לאלפי ספקים של המשרדים הללו, שלא יוכלו לקבל תשלום משום שלא יהיה מי שיחתום על המחאות ויבצע העברות.

הדמוקרטים מסרבים להקצות את הסכומים שטראמפ דורש לבניית חומה, מפני שמדובר בבזבוז כסף והתעקשותו של טראמפ לבנות אותה נטועה בגזענות ולא בביטחון לאומי. הדמוקרטים הסכימו להקצות סכום נמוך יותר - בין 1.3-1.6 מיליארד דולר -לביטחון גבולות כללי ותיקוני גדרות לאורך הקו בן אלפי המייל המפריד בין ארה"ב למקסיקו.

מחוקקים רפובליקנים רבים הביעו הפתעה ואכזבה מן הידיעה. הסנאטורית סוזן קולינס כמעט שמטה את תיקה מרוב הפתעה כשהתבשרה על ידי כתבים כי הנשיא נחוש להשבית את הממשל. "אוח, אתם רוצים להרוס לי את החיים?" אמרה. מחוקקים אחרים ציינו כי גם אילו אפשר היה, מבחינה פוליטית גרידא להשיג הסכם חדש שיכלול את הקצאת החומה של הנשיא עד מחר, הרי שבמבחינה לוגיסטית וושינגטון היא "עיר רפאים" כרגע, אבל גם מבחינה פוליטית אין כמעט סיכוי שהסנאט, בו דרושים 60 תומכים מתוך 100 כדי להעביר הצעות תקציב ולרפובליקנים רק 53 מושבים, יאשר את ההוצאה.

 

"אתם רוצים להרוס לי את החיים?" סוזן קולינס (צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס)

 

לדברי דמוקרטים המעורבים בדיוני התקציב, רפובליקאים לא מעטים מודים כי בניית חומה אינה באמת נחוצה - או אפילו בת היתכנות. "זה פעם עבד בתור סיסמת בחירות אבל זה לא עובד בקונגרס", אמר מקור אחד לניו יורק דיילי ניוז, בהתייחסו להתעקשות של טראמפ על החומה.

טראמפ כבר התקפל מאיומי השבתה במהלך שתי שנות נשיאותו. הפעם האחרונה היתה בספטמבר, אז חתם על חוק הקצאה עצום בהיקפו אותו כינה "מגוחך", משום שלא כלל תקציב לחומה שלו. "אני חושב שהוא יחתום ויאשים את ההנהגה בקונגרס", אמר המקור לדיילי ניוז.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE