הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ממשל טראמפ חילץ ממקסיקו פיתרון יצירתי - שיצטרך לעבור בבתי המשפט
השכנה מדרום הסכימה, "באופן זמני ומסיבות הומניטריות", להתיר למבקשי הגירה לשהות בתחומה בזמן שבקשתם מתבררת במערכת המשפט האמריקאית. המבקרים: הם אינם בטוחים שם, נעתור לצו מניעה

ממשל טראמפ יחייב את רוב מבקשי המקלט וההגירה המגיעים לגבול להישאר במקסיקו למשך תהליך שימועי ההגירה שלהם. כך הודיעה היום (חמישי) השרה לביטחון המולדת, קירסטן נילסן. נילסן אמרה בהודעה שפורסמה לתקשורת כי כל המגיעים לגבול "שלא כחוק או ללא המסמכים המתאימים" עשויים להיות מוחזרים למקסיקו למשך הליכי ההגירה שלהם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יצטרכו לחכות במקסיקו לבירור בקשת המקלט. אם היה בטוח להם במקסיקו, ניתן היה לדרוש שייקלטו שם (צילום: AP)

 

משרד החוץ המקסיקאי פירסם היום באתר האינטרנט שלו כי ממשלת מקסיקו תרשה באופן זמני ומסיבות הומניטריות, בכפוף לאמנות בינלאומית, לכל המהגרים שקיבלו זימון להופיע בפני בית משפט להגירה בארה"ב, לשהות במקסיקו עד הדיון. עם זאת, בכיר בשגרירות מקסיקו בוושינגטון כי על ארה"ב להחזיר מבקשי הגירה שבקשתם נדחתה לארצות המוצא שלהם, לא למקסיקו. "אל לנו לשחק עם המהגרים בפינג-פונג", אמר.

"זרים המנסים לתמרן את המערכת כדי להיכנס לארצנו באופן לא חוקי כבר לא יוכלו להיעלם לתוך ארצות הברית, שם רבים מהם אינם מתייצבים לדיונים", נאמר בהודעת השרה נילסן. "במקום זאת, הם ימתינו להחלטת בית המשפט להגירה בעודם במקסיקו".

ההודעה באה מעט לפני שהשרה עמדה להעיד בפני דיון פיקוח של ועדת המשפט של בית הנבחרים. חברי הוועדה הדמוקרטים הפנו שאלות נוקבות לעבר נילסן בנוגע למותה של ילדה בת שבע בזמן שהיתה בחזקת משמר הגבול בשבוע שעבר. "ג'קי לא היתה צריכה למות", אמרה חברת בית הנבחרים ברברה לי (דמוקרטית, אוהיו). נילסן מצידה חזרה ועמדה על כך שאנשי משמר הגבול עשו כל שביכולתם מרגע שתשומת לבם הופנתה למצבה של הילדה. 

 

עומדת על כך שלא נפל פגם בטיפול בג'קלין קאאל ז"ל, שמתה ממכת חום והתייבשות בעודה בחזקת משמר הגבול (צילום: CNN)

 

עוד צל כבד על השימוע של השרה הוא השבתת הממשל הצפויה החל ממחר בחצות, אלא אם יתקפל הנשיא טראמפ ויחתום על הארכת התקציב עד פברואר שכבר עברה בשני בתי הקונגרס. הנשיא דורש חמישה מיליארד דולר ל"לוחות הפלדה" של חומת הגבול שלו. הצעת הארכת התקציב מקצה "רק" כמיליארד וחצי דולר לתיקוני גדרות ואבטחת גבולות.

ארה"ב הודיעה כי תשקיע 5.8 מיליארד דולר בפיתוח כלכלי וחברתי בהונדורס, גואטמלה ואל-סלבדור - מרחק רב מן ה-20 מיליארד שדורשת ממשלת השמאל הנכנסת של אנדרס מנואל לופס אוברדור כי ארה"ב תשקיע בשורשי היסוד של ההגירה הנואשת ממרכז-אמריקה לארץ האפשרויות.

מומחים הבהירו כי הפיתרון הזה הוא בעייתי מאותה סיבה שלמהגרים יש תשובה טובה לשאלה מדוע אינם מוצאים מקלט במקסיקו - מפני שעבור רבים מהם, מקסיקו אינה בטוחה דיה. "זוהי הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. אין לטעות: מקסיקו אינה מקום בטוח לרבים מן המהגרים הללו", נמסר מאמנסטי אינטרנשיונל, וארגונים רבים העוסקים בזכויות מהגרים הבהירו כי בכוונתם לערער על ההחלטה.

עוד חשש בנוגע לפיתרון הזמני וההומניטרי הוא שמהגרים ינצלו את שימוע ההגירה הראשון שלהם כדי להגיש עתירה בנוגע להחזקתם במקסיקו, ועתירה שכזו תגרור צו מניעה שתאסור להחזירם למקסיקו. ייתכן שאם היה הממשל משקיע כסף ומשאבים, במקום בשיגור חיילים לגבול בהפגנת כוחניות, במשלוח תוספת שופטי הגירה ובמתקני שהייה, גם הצורך בפיתרון היצירתי הזה היה נמנע.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE