הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ: "אנחנו מוכנים להשבתה ממושכת", שומר: "ההשבתה הזאת היא עליך". השבתת הממשל החלה, יותר מ-420 אלף עובדים ימשיכו לעבוד אך לא יקבלו את משכורתם בזמן
הסנאט והקונגרס התפזרו סמוך לשעה תשע בערב (שעון מזרח) והמצליף הרפובליקני ג'ון קורנין הבהיר שלא תתקיים הצבעה על הצעת חוק התקציב למימון הסוכנויות הפדרליות, הכוללת יותר מחמישה מיליארד דולרים למימון החומה בגבול מקסיקו

לא עזרו כל המאמצים: בפעם השלישית תוך שנה הממשל הפדרלי נכנס להשבתה חלקית בהיעדר כסף למימון פעילותו. הפער הגדל בין הכנסות הממשל המתכווצות בעקבות רפורמת המס של דונלד טראמפ, וההוצאות שלא קטנו בהתאם, השאיר גופים רבים ללא תקציב לעבודתם השוטפת. על כן נדרשה חקיקה מיוחדת כדי למצוא מקורות מימון לגופים שונים שלא נמצא להם מימון בחקיקת החירום מספטמבר האחרון, בין אם על ידי הסטת תקציבים ממקומות אחרים ובין אם באמצעות העמקת הגרעון ולמעשה הקרבת העתיד לטובת ההווה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לא מצאו פתרון. צ'אק שומר (מימין) ומיץ' מקונל (צילום: AP)

סמוך לשעה שש בערב (שעון מזרח) ביום שישי אישר הסנאט להעלות להצבעה את הצעת חוק מימון הסוכנויות הפדרליות שתמנע את השבתת הממשל. ההצעה כבר אושרה בקונגרס אולם חייבה רוב מיוחד של 60 חברים כדי לעבור גם את הסנאט ולהיחתם על ידי הנשיא, מה שלא צפוי לקרות. ראשי הסיעות בסנאט מיץ' מקונל הרפובליקני וצאק שומר הדמוקרט קיוו להודיע על פתרון שימנע את השבתת הממשל, שעות ספורות נותרו לפני פקיעת תוקף ההסדר הזמני שאושר בספטמבר, אך לא נמצא פתרון.

למנהיג הרוב מקונל הייתה אפשרות להעביר את ההצבעה לרוב רגיל, אולם שינוי זה מחייב הצבעה כשלעצמו וגם למהלך זה אין רוב, כשאפילו מקונל מתנגד לו. סנאטורים רבים, דמוקרטים ורפובליקנים, נאמו הערב נגד האפשרות לעשות זאת, בטענה שמדובר בשבירה של החוקים מצד הגוף המחוקק עצמו.

במהלך היום התקיימו דיונים קדחתניים למציאת פתרון, כשגורמים משתי המפלגות החליפו האשמות באשר לאחריות למשבר, בראשם טראמפ עצמו שמסרב להתפשר ועומד על אישור מימון החומה – או השבתת הממשל. בדיונים השתתפו סגן הנשיא מייק פנס, ראש מטה הבית הלבן בפועל מיק מלווני ויועצו המיוחד של טראמפ, ג'ארד קושנר, אולם ללא התקדמות משמעותית.

 

אפקטיבית? אולי. יפה? פחות. איור החומה שצייץ טראמפ (צילום מסך מטוויטר)

טראמפ לא מתרגש מהשבתת הממשל הפדרלי, ימים ספורים לפני חג המולד וראש השנה האזרחית. בציוץ מהשעה חמש בערב (שעון מזרח), הדגיש טראמפ את רצונו לחומה שתהיה "אפקטיבית ויפה בו זמנית". מוקדם יותר היום אמר טראמפ, לאחר פגישה עם סנאטורים רפובליקניים שהבהירו לו שאין רוב להצעת המימון שכוללת את התקציב לחומה בזמן שהגרעון מעמיק עם כל יום שעובר: "זה תלוי בדמוקרטים אם תהיה לנו השבתה הלילה או לא. אני מקווה שלא, אבל אנחנו לגמרי מוכנים להשבתה ממושכת".

הגופים שיושבתו ופעילותם תצטמצם משמעותית עקב היעדר מימון כוללים, בין היתר, את המחלקה לבטחון המולדת, משרד המשפטים, משרד הפנים, מחלקת המדינה והמחלקה לדיור ופיתוח עירוני. למעלה מ-420 אלף עובדי ממשל שמשתייכים לגופים אלה ימשיכו לבצע את עבודתם, בפועל, אך לא יקבלו תשלום רגיל עבור שעות עבודתם בתקופת ההשבתה - אלא תשלום דחוי. עובדים אלה כוללים סוכני FBI, הסוכנות לאכיפת סמים, משמר החופים, שומרי יערות בפארקים הלאומיים, מחלקת התחבורה ואפילו עובדי סוכנות החלל נאס"א.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE