הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לאחר ההודעה על נסיגה: צבא סוריה מרכז כוחות בסמוך לעיירה סורית שבידי המיליציה הכורדית
האם ארדואן מקווה לנצל את הפער שתיצור וושינגטון כדי להילחם בכורדים? על פי תנועת כלי הרכב הצבאיים, נראה שכן. בלי ארה"ב, הכורדים נותרים בלי גיבוי. הנשיא הטורקי התחייב להילחם במיליציה הכורדית בטענה שהיא מסייעת למורדים הכורדים בשטח טורקיה

הצבא הטורקי מתגבר את כוחותיו סמוך לעיירה בצפון סוריה שנמצאת בשליטה הכורדים שמקבלים תמיכה מארצות הברית. כך עולה מדיווחים שפורסמו היום (ראשון) בתקשורת באנקרה ושל ארגוני זכויות בסוריה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שיירה של חיילים טורקים עושים את דרכם לסוריה

טורקיה הודיעה כי היא דוחה מתקפה מתוכננת בעקבות הודעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להסיג את הכוחות האמריקניים החמושים מסוריה.

הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן התחייב להילחם במורדים הכורדים בסוריה, שלטענת אנקרה פועלים בשיתוף פעולה עם המחתרת הכורדית בטורקיה. ארצות הברית חברה למיליציות הכורדיות בסוריה כדי להילחם בדאעש.

ארגון סורי לזכויות אדם הודיע כי התגבור נשלח לקו החזית עם העיר מנביג', שם נמצאים הכוחות האמריקנים. סוכנות הידיעות הטורקית IHA דיווחה כי שיירה של חיילים טורקיים נשלחה לתוך סוריה במהלך הלילה.

הנשיא טראמפ הודיע על הנסיגה מסוריה במהלך מפתיע, שלא תואם עם גורמי הביטחון בוושינגטון, ובהם גם שר ההגנה ג'יימס מאטיס. השר בחר להגיש את התפטרותו לאחר הודעתו של טראמפ על הנסיגה מסוריה, שהתקבלה ככל הנראה לאחר שיחה אחת עם נשיא טורקיה.

המחלוקת הסורית הייתה כנראה הקש ששבר את גב הגמל ביחסים בין טראמפ למאטיס. עם זאת, לא ברור אם הוא החליט לפרוש מרצון או שהבית הלבן דחף אותו לעבר החלטה זו. במכתב ההתפטרות שכתב, מאטיס לא חסך בביקורת על טראמפ ואמר כי "על ארה"ב להתייחס אל בנות הברית שלנו בכבוד".

לאחר התפטרותו של שר ההגנה, גם ברט מקגורק, השליח האמריקני לקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, הודיע כי יעזוב את תפקידו כחודשיים לפני שאמור היה לסיים אותו.

 

כוחות אמריקניים בסוריה. ישאירו חלל שלא יישאר ריק לאורך זמן

הנשיא כמובן מנסה לשדר עסקים כרגיל, ולגמד את הזעזועים בוושינגטון בימים האחרונים. כדי לעשות זאת, הנשיא מפחית עד כמה שהוא יכול בהודעת הפרישה של מקגורק. "אני לא מכיר אותו. הוא מונה על ידי הנשיא אובמה בשנת 2015. הוא אמור היה לעזוב את תפקידו בפברואר, אבל הוא התפטר לפני כן. הפייק ניוז עושים עניין מהלא-אירוע הזה".

לפני כשבועיים הופיע מקגורק בתדרוך במשרד החוץ ואמר שם שיהיה זה "פזיז" לחשוב שדאע"ש הובסה, וכי לכן לא יהיה זה מן החוכמה להחזיר את כוחות ארה"ב הביתה. הוא תיכנן בכל מקרה לפרוש באמצע פברואר, לאחר פגישה של שרי החוץ של חברות הקואליציה שתיערך בארה"ב, אולם החלטת הנשיא ופרישת מאטיס גרמו לו להחליט שאינו יכול עוד. התפטרותו תיכנס לתוקף בסוף החודש.

במכתב הפרישה שלו ציין מקגורק כי לוחמי דאע"ש נמצאים במנוסה אולם הם טרם הובסו, וכי הסגתם הנמהרת של הכוחות האמריקאים מסוריה ייצרו שוב את התנאים שמתוכם צמחה דאע"ש מלכתחילה. מקגורק ציין במכתבו את ההישגים האחרונים במאבק נגד ישות הטרור, אולם הדגיש כי המלאכה טרם הושלמה.

ארגון ה-SDF הכורדי, בעל הברית הצבאי הממשי היחיד של ארה"ב בסוריה, הודיע בעקבות הודעת טראמפ כי "המלחמה נגד המדינה האיסלאמית לא הסתיימה והארגון לא הובס". הארגון הכורדי נושא בעיקר הנטל בחזית המאבק נגד ארגון הטרור הקיצוני. נסיגת ארה"ב, אמרו הכורדים, ישאיר את האזרחים הסורים "בין טפרי כוחות אויב".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE