הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"מסכן שכמוני", צייץ טראמפ, ובגבעת הקפיטול מתחילים להשלים עם שבועות של השבתה
טכנית ייתכן שהעניין ייפתר בחמישי הקרוב, אבל אם לא זה כבר לא יקרה ב-2018, ובתחילת החודש משביעים את הקונגרס... בקיצור, אם ההשבתה עלולה להשפיע עליכם, זה הזמן להתכונן ברצינות

נתח נכבד מן הממשל הפדרלי מושבת - וכך גם המו"מ על פתיחתו מחדש. העימות בין הנשיא דונלד טראמפ למנהיגי הדמוקרטים בקונגרס בנוגע למימון חומת הגבול נמשכה זה היום השלישי היום (שני), ללא שמץ תקווה באף אחד מן הצדדים כי יושג הסכם לפני כניסת חג המולד - מה שאכן לא קרה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לבד, מצייץ, שבתות וחגים (צילום: Shutterstock.com)

 

48 שעות עברו מאז שיחתם הרצינית האחרונה של מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר (ניו יורק) וסגן הנשיא מייק פנס. בגבעת הקפיטול גוברת התחושה כי ההשבתה עלולה להימשך עד אמצע ינואר. הנשיא בילה את היום שלפני חג המולד, קצת כמו אבא של ג'ורג' בפרק ההוא של סיינפלד, במתן ביטוי לטרוניותיו באמצעי התקשורת החביב עליו.

גבעת הקפיטול היתה כמעט שוממת היום, למעט ישיבה קצרה ודלילה וסנאטור בודד, פאט רוברטס (רפובליקני מקנזס), שייעץ לכל מי שרצה לשמוע להתכונן להשבתה ארוכה. "זו ההשבתה החמישית שלי. אני כבר מעבר למתוסכל. לפעמים צריך, כמו שהנשיא לינדון ג'ונסון אמר פעם, להוריד את הראש כמו חמור בסופת ברד ופשוט לסבול בשקט, וזה המצב שלנו כרגע", אמר הסנאטור לכתבים. "אף אחת מן ההשבתות שהייתי מעורב בהן לא עבדה, והן עבדו לתועלת האנשים בצד השני". כל חמש ההשבתות שרוברטס מתייחס אליהן נכפו על ידי מחוקקים או נשיא רפובליקנים.

בעוד שטראמפ הודיע בשיחות פרטיות למקורביו (שהעבירו זאת הלאה) כי הוא מוכן לרדת מדרישתו הראשונית לחמישה מיליארד דולר למימון תחילת העבודות על החומה שלו, הדמוקרטים עומדים על הסכום של 1.3 מיליארד לצורך תיקוני גדרות וכיו"ב, סכום התואם את רמות ההוצאה הנוכחיות ואת מה שהמערכת הביטחונית סבורה בגדול שנחוץ.

 

 

 

בשבת הציע פנס לשומר לפתוח את התקציב כך שיוקצבו 2.1 מיליארד דולר לגידור הגבול ועוד 400 מיליון לעדיפויות ההגירה האחרות של טראמפ. הדמוקרטים אמרו בתגובה שאם כבר פותחים את התקציב, מה בדבר אותם 1.3 מיליארד לגדרות בגבול ועוד סיוע לפורטו ריקו שעדיין נאבקת להתאושש מהוריקן מריה, לדוגמא? ושם העניין עומד, כרגע. הדמוקרטים גם טוענים שנציגים שונים של הממשל שמדברים איתם סותרים זה את זה, כך שבכלל לא ניתן לדעת מהי עמדת הבית הלבן בכל רגע נתון.

עמדה אחת שבה נקט הבית הלבן, בדמות הנשיא ה-45, היא שהוא חש בודד ומסכן. "אני לגמרי לבדי (מסכן שכמוני) בבית הלבן, מחכה שהדמוקרטים יחזרו ויעשו עסקה על אבטחת גבולות הדרושה נואשות". טראמפ טען בציוץ אחר כי הדמוקרטים הם צבועים משום שבעבר הם תמכו ב"גידור ואבטחת גבולות" ורק כשהוא פתח בקמפיין לנשיאות, הם החלו להתנגד לכך.

העובדות:
א) כפי שמוזכר לעיל, הדמוקרטים אינם מתנגדים ל"גידור ואבטחת גבולות" ושמחים להקצות לכך את הסכום הדרוש. מה שהם מתנגדים לו הוא "חומה" מסיבית שתעלה עשרות מיליארדים להקים ועוד הון לתחזק, תגרום לדברי כל המומחים נזק סביבתי אדיר, תסבך את הממשל בסיוט משפטי רחב-ממדים בנוגע לכל האדמות שיצטרכו להפקיע לטובת החומה, ולא באמת תקטין לטענתם (ולטענת רוב מכריע של המומחים) את תופעת ההגירה הלא-חוקית, שברובה מתרחשת באמצעות כניסה חוקית ושהייה מעבר למותר. לא שאין כאלה שמתגנבים מעבר לגבול, אבל הם המיעוט.

 

הוצעו לטראמפ 25 מיליארד בשביל החומה תמורת הסדרת מעמדם. הוא סירב (צילום: רובין בק, AFP)


ב) למרות כל ההתנגדות הזו, הדמוקרטים כבר הסכימו להקצות לחומה שהנשיא הבטיח לבוחריו סכום עתק של 25 מיליארד דולר במסגרת "פשרה גדולה". כל מה שהנשיא היה צריך לתת בתמורה היה הסדרת מעמדם של "ילדי החלום", שהובאו לארה"ב בעודם קטינים ואין להם חיים בשום מקום אחר. הנשיא סירב לאותה עסקה.
ג) לפני שבועיים בלבד נדר הנשיא, בשידור חי קבל אומה ועולם, שלא להאשים את הדמוקרטים בהשבתה. 

הרפובליקנים טוענים כי מה שמונע מהדמוקרטים להתפשר הוא שננסי פלוסי טרם נבחרה רשמית ליו"ר בית הנבחרים, וכל עוד זה לא קורה היא לא יכולה להרגיז את חברי הסיעה, רבים מהם חדשים ונחרצים בהתנגדותם לפשרות עם טראמפ בנושא החומה. לאחר שהקונגרס החדש יושבע והנהגת שני בתיו תיקבע רשמית, יכין בית הנבחרים הדמוקרטי הצעת תקציב לאישור הסנאט, שעודנו בידי מפלגתו של הנשיא. כרגע המועד הקרוב ביותר עליו מדברים כאפשרי לסיום המשבר הוא יום חמישי, אולם כאמור, רבים מתחילים להתרגל לרעיון שזה לא יקרה לפני שימלאו שבועיים לפחות ל-2019.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE