הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כולם נהנים ממהפכת הקנאביס - חוץ מהקהילה המדעית
בעולם שבו רוב תושבי ארה"ב יכולים, או יוכלו בעתיד הקרוב, להיכנס לחנות ולקנות מריחואנה ברמה עולמית, מדענים כבולים להליך ממושך שבסופו מקבלים חומר ירוד שרחוק שנות אור מהעולם האמיתי

תושבי ארה"ב כבר יכולים לקנות מריחואנה באיכות גבוהה מאד באופן חוקי ברוב המדינות עם מרשם, ובמספר הולך וגדל של מדינות עם הוכחת גיל בלבד, אבל כשמדענים רוצים לחקור את החומר המרתק במעבדה, רובם נאלצים להסתפק בחומר בררה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


העלים בחוות המחקר הפדרלית היחידה אולי ירוקים, אבל הפרחים שלהם מניבים "זבל חום ועכור" (צילום: Shutterstock.com)

 

בכל ארץ האפשרויות יש רק מקום אחד שמורשה לגדל ולבדוק מריחואנה לצרכי מחקר רפואי - מכון מחקר קטן באוניברסיטת מיסיסיפי. המחקרים הללו, שיכולים להניב מרפא והקלה למיליוני חולים במחלות שונות, מתעכבים בשל תהליך איטי של אישור מדענים, היעדר תקציבי מחקר ולא פחות חשוב - מוצר נחות מזה שאפשר להשיג בחנויות הקנאביס בשנים האחרונות.

"זה זבל חום ועכור", אומר פיטר גרינספון, רופא וחבר מועצת "רופאים למען הסדרת קנאביס", על החומר שמספק המכון במסיסיפי. בינתיים, 33 מדינות מתירות כעת שימוש במריחואנה עם מרשם רופא, וביניהן 10 מדינות, וכן מחוז קולומביה, שביטלו את הפללת המשתמשים בצמח לצרכי הנאה. אולם בחוק הפדרלי, הקנאביס עדיין אסור כמו הרואין וקוקאין.

לנתק העצום הזה שבין האיסור הפדרלי על הקנאביס ופריחתו של שוק צרכנים ער למוצרי קנאביס ברמת המדינות יש תוצאות ממשיות. לא רק שמחקר רפואי לגיטימי על ההשפעה האפשרית של הקנאביס על כל דבר, מחרדות למחלת פרקינסון מואט, אלא שלחוקרים אין מוצר שתואם את זה שבעולם האמיתי.

הסוכנות הפדרלית לאכיפת חוקי הסמים (DEA) טוענת כי היא תומכת במחקר רפואי במריחואנה, אולם היא מסרבת לשנות את הגדרת הצמח בחוק כך שלא יהיה משויך יחד עם סמים ממכרים כמו הרואין או אקסטזי. כשראשי הסוכנות נקטו ב-2016 בצעדים להרחיב את האספקה למדענים, שר המשפטים דאז ג'ף סשנס מנע זאת. מספר הצעות חוק בעלות תמיכה משתי המפלגות הוצגו בקונגרס במטרה להרחיב את הגישה לצרכי מחקר, אולם עד כה לא עברה אף אחת מהן.

 

גם כשה-DEA ניסה להרחיב את האספקה, שר המשפטים לשעבר ג'ף סשנס מנע זאת (צילום: ABC)

 

חוק החוות העצום שהועבר השנה ונחתם על ידי הנשיא טראמפ ביום חמישי האחרון מבטל את האיסור החוקי על ייצור קנאביס תעשייתי ועמו את מכירתו של שמן הקנאבידיול (CBD), שאין לו השפעה פסיכואקטיבית. עשויות להיות לו השפעות אנטי-דלקתיות ומרגיעות, אולם נדרש מחקר כדי לאשר זאת.

מחקרים ראשוניים מראים כי CBD, בנוסף לחומר הפסיכואקטיבי THC, עשויים לסייע בהקלת תסמיני מחלות רבות, מטרשת נפוצה ומחלת קרוהן עד חרדות והפרעה פוסט-טראומתית. כמו כן יש תקווה ליצירת תחליף לאופיואידים בטיפול בכאב, טיפולים לילדים אוטיסטים ואפילו טיפולים לסרטן. הראיות המדעיות עדיין קלושות, אולם חולים רבים במחלות אלה נשבעים שהצמח מקל מאד את סבלם.

אולם כאמור, כל זה מוגבל לרמת האספקה שה-DEA מאפשר מחווה אחת במיסיסיפי. ב-2010 צלחו רק שמונה חוקרים את מסלול האישור המפרך וקיבלו אישור לחקור את הצמח. אשתקד צמח המספר ל-20, אבל זו כמובן טיפה בים.

חלק ממתנגדי הלגליזציה, החשים שעמדתם - לפחות בכל הנוגע למחקר רפואי - הולכת ונעשית בלתי ניתנת להגנה, מציעים כעת להחריג את הצמח מתקנות Schedule 1 לצרכי מחקר רפואי. "הם מנסים לקנות זמן", אומר מייקל קולינס, מנכ"ל "הברית למדיניות סמים", התומכת בביטול ההפללה. "המומנטום נמצא מאחורי התנועה שלנו ואני חושב שהם מנסים להיאחז בכל קרש הצלה שיוכלו לפני שהגל יטביע אותם".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE