הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הבורסה בניו יורק: 2018 הסתיימה בצורה רעה, אך לאן נושבות הרוחות ב-2019?
שלושת המדדים החשובים רשמו את השנה הרעה ביותר מאז המשבר הכלכלי שפקד את המדינה לפני כעשור. ככל שהשנה התקדמה, המדדים המשיכו בצניחתם. מומחים מסבירים איזה מניות יכריעו כיצד תיראה 2019

אחרי שביום שני האחרון ננעל המסחר לשנת 2018, היום כבר ניתן לומר בוודאות כי זו הייתה השנה הגרועה ביותר של המדדים החשובים מאז המשבר הכלכלי הגדול שפקד את ארצות הברית לפני כעשור.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הבורסה בניו יורק (צילום: Shutterstock)

 

השנה הקשה של המדדים

מדד ה-S&P500 ירד ב-6.2% במהלך השנה ואילו מדד הדאו ג'ונס איבד 5.6% מערכו. מדובר בירידות הגדולות ביותר שנרשמו במהלך שנה אחת מאז 2008, אז איבדו 38.5% ו-33.8% בהתאמה. מדד חשוב נוסף, הנאסד"ק, איבד 3.9% במהלך השנה האחרונה, הביצוע הגרוע ביותר שלו מאז 2008 אז איבד 40% מערכו. בעבור ה-S&P500 והדאו ג'ונס, מדובר בשנה השלישית הראשונה מזה שלוש שנים. הנאסד"ק, לעומת זאת, סיים רצף של 6 שנים חיוביות. 

אם מסתכלים רק על הרבעון האחרון של 2018, ניתן לראות שהירידות הגדולות הגיעו בתקופה זו. ה-S&P500 איבד 13.97% מערכו ,הנאסד"ק השיל 17.5% מערכו ואילו הדאו ג'ונס איבד 12% מערכו. חודש דצמבר היה קריטי בעבור המדדים, ובאופן ממוצע השלושה איבדו קרוב ל-9% מערכם. בעבור הדאו וה-S&P500, מדובר בדצמבר הגרוע ביותר מאז השפל הגדול בשנת 1931.

 

פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל, או "FAANG" (צילום: Shutterstock / Flickr)

 

מבט לעבר השנה החדשה

בקרב החברות, כלכלנים בכירים מסבירים כי הביצועים של FAANG, קיצור שניתן לחמש חברות הטכנולוגיה המובילות בבורסה, הם אלה שיכריעו כיצד תיראה שנת 2019:

פייסבוק איבדה לא פחות מרבע מערך המנייה שלה במהלך השנה האחרונה, דבר שהוביל לשנת המסחר הגרועה ביותר של ענקית הרשתות החברתיות מאז ההנפקה הראשונה לציבור בשנת 2012. על רקע פרשת קיימברידג' אנליטיקה ובעיות פרטיות נוספות, החברה איבדה נתח נכבד משווי השוק שלה. אם תצליח החברה לשמר את המשתמשים שלה, היא צפויה להתאושש במהלך השנה הקרובה. אם לא, מסבירים מומחים, המנייה עלולה לחוות שנה קשה נוספת.

אמזון רשמה שנה מצוינת והמנייה עלתה ב-28% במהלך 2018, וזאת על רקע הכניסה של החברה לתעשיות נוספות כגון בריאות ותקשורת. במהלך השנה האחרונה, אמזון פתחה מספר סניפים של חנות הנוחות שלה ולמעשה הגדילה את הנוכחות הפיזית שלה. דווקא בחודשים האחרונים של השנה, המנייה ירדה באופן משמעותי. מחודש ספטמבר, המנייה איבדה 20% מערכה וזאת על רקע פספוס תחזית המכירות של עונת החגים. בדומה לפייסבוק, גם מול אמזון ניצבים אתגרים ממשלתיים רבים. אם תצליח לעבור את המשוכות, המנייה צפויה להמשיך לטפס. 

למרות שאפל רשמה ירידה של 7% במהלך השנה האחרונה, החברה רשמה הישג היסטורי והפכה לחברה הציבורית הראשונה שחוצה את רף טריליון הדולר מבחינת שווי השוק. מאז הספיקה מיקרוסופט לעבור אותה, והשווי של אפל צנח. מבחינת המנייה, מדובר בשנת המסחר הגרועה מאז 2008. האתגר הגדול של אפל הוא בקצב המכירות, שכן מוקדם יותר השנה הודיעה שלא תחשוף את כמות המכירות המדויקת. אגב, הודעה זו הובילה ליום הגרוע ביותר של המנייה בשנה האחרונה. 

נטפליקס, ענקית הסטרימינג, רשמה את העלייה הגדולה ביותר בערך המנייה שלה בשנה האחרונה - 40%. למרות העובדה שישנם יותר מתחרים מאי פעם (הולו, אמזון, HBO ובקרוב דיסני תשיק שירות סטרימינג מתחרה), נטפליקס הצליחה להפיק יותר תוכניות מקור ולהגיע ליותר מדינות במהלך השנה האחרונה. עם זאת, החברה ממשיכה "לשרוף" מזומנים, דבר שבהחלט יכול להשפיע על המנייה ב-2019.

אלפבית, חברת האם של גוגל, סיימה את השנה עם ירידה של קצת פחות מאחוז בודד. בדומה לפייסבוק, שאלות רבות בנושא הפרטיות הועלו בפני גוגל. למרות כל הבעיות של החברה, ביניהן קנס כספי בגובה מיליארדי דולר מהאיחוד האירופי, הרווח מפרסום רק הולך וגדל. אם לא תהיה חקיקה בלתי צפויה, 2019 אמורה להיות שנה מצוינת בעבור המחזיקים במנייה זו.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE