הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הממשל אשם בכישלון מנהיגותי ועוול שלטוני... ניו יורק תוביל את הדרך למעלה"
מושל ניו יורק הושבע על רקע פסל החירות ובילה את רוב נאומו בתקיפת הנשיא וממשלו - והבטיחה כי סדר היום שיוביל במדינת האימפריה יהווה תשובה לעוולות "השפל החברתי" שהממשל מנצל לצורך פילוג, לדבריו

כשאי המהגרים אליס ופסל החירות משמשים לו רקע, נשא מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, את נאום ההשבעה השלישי שלו ונדר כי ניו יורק תוביל את המאבק נגד "השפל החברתי הגדול" אליו נפלה אמריקה. את מרבית 29 דקות הנאום בילה קואומו בתיאור חולייה של אמריקה של הנשיא טראמפ, והבטיח כי המדינה בראשה הוא עומד תעמוד בחזית תיקון המצב באמצעות סדר יום חברתי מתקדם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"ניו ירק תוביל את אמריקה" (ואני מוביל את ניו יורק, אז...) (צילום: ריצ'ארד דרו, AP)

 

"ניו יורק תמיד התעלתה מעל לשנאה", אמר קואומו בנאום ההשבעה, לאחר ההשבעה עצמה שערכה נשיאת בית המשפט העליון של המדינה, ג'נט דיפיורה. "כשגזענות או סקסיזם מרימים את ראשם המכוער אנחנו מתאחדים, כולנו כאחד, להתנגד לפילוג. כשהם מביאים אגרופים של פחד ושנאה, אנחנו מביאים חיבוק של אהבה ותקווה. אנחנו יודעים שכשאנחנו מתאחדים, שעותינו הקודרות ביותר יכולות לפנות דרך למיטב ימינו".

המיקום ונושא הנאום עוררו ספוקלציות ערות על כוונה של המושל לרוץ לנשיאות בשנת 2020, למרות שקואומו חזר וטען בחודשים האחרונים כי ישרת קדנציה מלאה של ארבע שנים בבית המושל. מקור המקורב לקואומו טען שמיקום הנאום ותוכנו נועדו להראות למפלגה הדמוקרטית דרך "חלופית" לגשת לקמפיין של 2020.

"כפי שהאומה שלנו התמודדה פעם עם שפל כלכלי גדול, אנו מתמודדים כיום מול שפל חברתי גדול", אמר קואומו בנאומו. "תסכולם של אנשים הופך לפחד ופחד הופך לכעס וכעס הופך לפילוג. אי אפשר להפריז עד כמה מסוכן וממאיר המצב הזה. זהו סרטן המתפשט בחברה שלנו".

 

"אני נשבע..." לכהן קדנציה מלאה - לא נכלל בנוסח שבועת התפקיד (צילום: וול סטריט ג'ורנל)

 

קואומו, ששייט לניצחון ולכהונה שלישית המשתווה לזו של אביו האגדי, מאריו, לא נקב בשמו של טראמפ בנאומו, אבל הוא הבהיר שלדעתו הנשיא והממשל הפדרלי משחקים בציניות על הפחדים של אמריקאים רבים, והופכים מצב לא טוב לגרוע בהרבה.

"אולי זה יפתיע אתכם, אבל אני לא מאשים את הממשל הפדרלי שלנו בגרימת הפחד והתסכול שביסוד המצב", אמר. "אבל אני מאשים אותם בדבר חמור בהרבה - בכישלון מנהיגותו ועוול שלטוני. בתמרון ושימוש בפחד והעמקת הפילוג למטרתם הפוליטית".

המושל הטרי-ותיק המשיך במשלים: "כמו בוזזים בזמן הפסקת חשמל. הם לא גרמו לחושך אבל הם מנצלים אותו. הממשל הפדרלי הזה ביקש לעשות דמוניזציה לחילוקי הדעות שלנו ולהפוך את הגיוון האנושי לחולשה הגדולה ביותר שלנו, במקום למקור עוצמתנו האדיר מכל".

 

"כמו בוזזים בזמן הפסקת חשמל". לא הזכיר אותו בשמו. לא היה צריך (צילום: CNN)

 

עוד הפליג קואומו בנימה דרמטית והמשיך את מוטיב "השפל הגדול" כשאמר "כשם ש-FDR הפך את התסכול נוכח השפל הכלכלי הגדול לתנועה להעברת הניו דיל, ניו יורק תשתמש בתסכול נוכח השפל החברתי כדי להעביר סדר יום חדש של צדק - לקדם צדק חברתי, גזעי וכלכלי - אשר יתמודד עם הסוגיות האמיתיות מאד שלנו באמצעות מצע פרוגרסיבי, לא רגרסיבי, שיניע אותנו למעלה, קדימה ומאוחדים, לא למטה, אחורה ומפולגים".

במנוד ראש מפורש למיקום הנאום, שער הכניסה ההיסטורי דרכו הגשימו עשרות מיליונים את החלום האמריקאי, ציין קואומו כי קרובי משפחתם של הנשיא, של סגנו מייק פנס, שר החוץ לשעבר קולין פאוול, השופטת העליונה רות באדר גינסבורג ועוד רבים היו מהגרים שהגיעו דרך אליס איילנד.

ובנגיעה נוספת של שבח-עצמי, על החלטתו להמשיך לממן את הפעלת פסל החירות והאי אליס למרות ההשבתה, הוסיף המושל-בשלישית: "וניו יורק אומרת שהממשל הפדרלי יכול לסגור את עצמו אבל הוא לעולם לא יכבה את אש פסל החירות ולא ימחק את מלות השיר שלה. הם לעולם לא יסגרו את הנמל שלנו. הם לעולם לא יסגרו את הלבבות שלנו, והם לעולם לא יסגרו את היכל החולמים הזה ולא יבזו את המורשת שהם הותירו. זוהי חובתה, זהו יעודה, זוהי מורשתה של ניו יורק שוב להביא את האור שיוביל את הדרך מבעד לאפל, להראות לאומה את הדרך קדימה ולמעלה, וכך נעשה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE