הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחדל הרתעה ב-LAX: עשרות נתפסו עם נשק חם, מעטים נענשים בחומרה
תחקיר מצא כי 50 מקרים נרשמו במהלך השנים האחרונות שבהם נוסעים ניסו לעבור באבטחה של הנמל עם אקדח. רובם נדרשים לשלם קנס כספי זעיר ואולי, במקרים מסוימים, תקופת מבחן. כעת דורשים אנשי רשויות החוק להחמיר את הענישה: "העמדה שלנו היא כזו: למה שאדם יצטרך אקדח בשדה התעופה?"

דיויד הנרי הוא שחקן טלוויזיה וקולנוע שבוודאי מוכר לרבים בתור אחד הילדים של הדמות המרכזית בסדרה "איך פגשתי את אמא", אך בחודש ספטמבר האחרון הוא עלה לכותרות לאחר שנעצר בנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס, "LAX", וזאת בעקבות ניסיון שלו להעביר אקדח 9 מ"מ טעון דרך האבטחה. מסתבר שישנם לא מעט מקרים של נוסעים שמנסים לעבור באבטחה עם אקדחים או כלי נשק אחרים, רובם בטעות, אך בדיקה מעלה שהעונש שניתן לעבירות מסוג זה לרוב אינו משמעותי, בטח ביחס לעבירה החמורה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נוסעים עוברים בבידוק הביטחוני ב-LAX (צילום: Shutterstock)

 

כבר שנים ארוכות שתושבי לוס אנג'לס טוענים שידוענים זוכים ליחס טוב מרשויות החוק והמשפט, ורבים סברו שהנרי כלל לא ייענש. זמן קצר לאחר שנעצר, משרד התובע המחוזי של לוס אנג'לס הגיש נגדו כתב אישום עם שלוש עבירות מסוג עוון, לרבות נשיאת כלי נשק סמוי ואחזקה של חומר אסור בשטח נמל תעופה. חודשיים לאחר מכן הוא הודה באשמה ונגזרו עליו לבצע עבודות שירות במשך 20 ימים, וזאת בנוסף לנוכחות חובה בשיעורי בטיחות בכלי נשק ותקופת מבחן של שנתיים. כאמור, אפשר לטעון שמדובר ביחס מועדף שאותם מקבלים ידוענים, אך במבט על שאר המקרים הדומים ניתן לראות דפוס ענישה כמעט קבוע.

תחקיר של העיתון "לוס אנג'לס טיימס" בחן תקופה של 33 חודשים בין ינואר 2016 לבין סוף סטפמבר 2018 ומצא שרוב הנוסעים אשר ברשותם נתפסו כלי נשק נידונו, בדומה להנרי, לעונשים קלים בהרבה ממה שהחוק מתיר, שישה חודשי מאסר בפועל ואלף דולר קנס. אגב, מנהל הביטחון התעבורתי (TSA) יכול בעצמו להטיל קנס כספי (עד סכום של 13,333 דולר), אך בפועל המנהל בקושי משתמש בכלי זה. כעת, נציגים של רשויות החוק פועלים ביחד עם מחוקקים כדי לראות כיצד ניתן להחמיר את הענישה.

 

נמה"ת LAX בו נרשמו 50 מקרים של חמושים שניסו לעבור באבטחה במהלך תקופה של 33 חודשים (צילום: Shutterstock)

 

בתחקיר נמצאו 50 מקרים שבהם נוסעים חמושים ניסו לעבור את מערך האבטחה של ה-TSA בלוס אנג'לס. אחוז ההרשעה עומד על 70%, וביתר המקרים התיק נסגר ע"י משרד התובע המחוזי. מתוך אלה שכן הורשעו, יותר ממחציתם נידונו לתקופת מבחן של 12 חודשים או יותר. העונש השכיח ביותר בעבור עבירה חמורה זו הוא קנס כספי בגובה 500 דולר, למרות שאחדים נדרשו לשלם 250 דולר בלבד. את העונש הקשה ביותר קיבל תושב מדינת מיזורי שנידון למאסר בן 20 ימים ותקופת מבחן של שלוש שנים לאחר שניסה לעלות על טיסה עם רובה אוויר.

בשלושה מתוך 50 המקרים, הנאשם נאלץ לעבור "תוכנית צדק שכונתי" בו הוא עומד מול וועדה של בכירים בקהילה שיכולים להורות לו לבצע עבודות שירות, לכתוב מכתב התנצלות, לשלם פיצוי או לקחת שיעורים לשיפור עצמי (למשל, סדנת שליטה בעצבים). "העונש משתנה בהתאם לעובדות של כל מקרה ובהתאם לעבר הפלילי, אם קיים, של הנאשם", אמר השבוע רוב וילקוקס, דובר משרד התובע הכללי של לוס אנג'לס. חשוב לציין, אם קיים חשד שאותו נוסע ניסה להעביר את כלי הנשק למטרות טרור, התיק עובר אוטומטית למשרד התובע הפדרלי. על פי התחקיר, אף מקרה כזה לא נרשם במהלך התקופה שנבחנה.

 

עובדי ה-TSA בנמל התעופה (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, ה-TSA יכול לבחור להטיל קנס כספי כנגד מבצע העבירה, אך התחקיר מצא כי 35% מהמקרים עברו ללא עונש מסוג זה. מחלקת הדוברות של המנהל הסבירה כי המדיניות שלו היא לא להטיל קנס כספי על אנשי אכיפת חוק או אנשי צבא שעוברים על החוק. עם זאת, דיווח על האירוע כן מועבר לממונים על עליהם כדי שהם יוכלו לטפל בעניין באופן פנימי. "לרשות ה-TSA עומדת האפשרות לקבוע את גובה הקנס בהתאם לנסיבות האירוע, לרבות התחשבות בהיסטוריה האישית של הנאשם, אם כלי הנשק היה טעון וכמות התחמושת שנמצאת בסמוך לכלי הנשק", אמרה לורי דנקרס, דוברת ה-TSA. על פי התחקיר, גובה הקנס נע בין 125 דולר ל-3,000 דולר.

אין זו בעיה אך ורק בלוס אנג'לס, שכן במהלך 2017 דווח על 3,957 מקרים של כלי נשק שאותם ניסו נוסעים להעביר דרך מערך האבטחה. מדובר בממוצע של 11 בכל יום ועלייה של 17% לעומת השנה שקדמה לה. מתוך כלל המקרים, ב-84% נמצא כי האקדח או הרובה היה טעון בעת האירוע. מארשל מקליין, נשיא אגודת שוטרי נמל התעופה LAX, אמר שהוא בעד החמרת הענישה לאותם עבריינים. "העמדה שלנו היא כזו: למה שאדם יצטרך אקדח בשדה התעופה?", הוא אמר. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE