הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
זה התחיל בקטן: שערוריית השוחד ב-NYPD והקשר להיתרי חניה
בפעם הראשונה שג'ונה רכניץ פגש את ג'רמי רייכברג, החנה האחרון את רכבו בחזית בניין במנהטן והתרברב בהיתר החניה המפוברק שמאפשר זאת. כך נולדה פרשת שחיתות מהגדולות שידעה משטרת ניו יורק

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה ( שאטרסטוק)

שערוריית השוחד אותה כינה מפכ"ל משטרת ניו יורק "פרק נורא בהיסטוריה של ה-NYPD" החל בכך ששני גברים התחברו סביב פשע זניח לכאורה - שימוש לרעה בהיתרי חנייה (Parking placards). משפטם של חובב המשטרה ג'רמי רייכברג וסגן המפקח לשעבר במשטרת ניו יורק ג'יימס גראנט מבהיר כיצד זלזול בחוקי התנועה יכול להוביל לעבירות חמורות יותר.

 

מה אמיתי ומה מזויף? מה הוענק מסיבה לגיטימית ומה רק כי למישהו יש קשרים? לכו תדעו (צילום: New York Parking Ticket)

 

"מעולם לא התפלאנו שהיתרי חנייה שיחקו תפקיד כה מרכזי בשחיתות הזו. כשנותנים לאנשים מעמד של אינסיידר ומרשים להם להפר את הכללים, מובטח לך שתראה שחיתות גרועה יותר". כך אמר מנהלו האלמוני של חשבון הטוויטר placardabuse@ באימייל לניו יורק דיילי ניוז. החשבון מתעד מדי יום הפרות חוק בוטות של כלי רכב הנושאים היתר חניה, החונים לפני ברזי כיבוי, בתחנות אוטובוס ועל המדרכות.

משפטו של רייכברג הסתיים ביום רביעי האחרון בהרשעתו בקשירת קשר לשחד קציני משטרה מרובים. גרנט, שהיה נאשם #2 בפרשה, זוכה מכל האישומים נגדו. המשפט בן שבעת השבועות חשף מקרים מרובים בהם רייכברג וחברו לשעבר ג'ונה רכניץ הרעיפו מתנות על שוטרים מתוך ציפייה לטובות הנאה בתמורה. אחת ממטרותיהם העיקריות, כך העיד רכניץ, היה לקבל את היתרי החניה הנחשקים המאפשרים לחנות במקומות אסורים ולהימנע מדו"חות.

 

"נופפתי לו במאה אלף דולר מתחת לאף, והוא עשה מה שרציתי" ראש העיר עם חברו המורשע בשוחד, ג'ונה רכניץ (צילום: ניו יורק פוסט)

 

רכניץ סיפר שפגש את רייכברג לראשונה סביב שנת 2008 כשחנה "ממש בפתח" של בניין במנהטן - בזכות ההיתר. "הוא אמר שהוא יכול לחנות איפה שהוא רוצה", סיפר רכניץ, שמיד חשב רק על דבר אחד: "איך אני משיג לי אחד כזה?"

רכניץ - שקרן כרוני עם אבא עשיר בלוס אנג'לס וחלומות להפוך לאיל נדל"ן במנהטן - העיד ש"רציתי את היתר החניה ורציתי להכיר שוטרים". שאיפות אלה הובילו למזימת שוחד רחבת-היקף, במסגרתה התכוונו השניים לגרוף רווחים מקשריהם עם צמרת המשטרה. אבל היתר אחד לא מספיק, כי בסוף אפילו חשדם של שוטרים מתעורר. אז השניים סידרו לעצמם מינויים כ"כומר משטרתי" ו"אחראי לקשרי המשטרה עם אנשי דת", וכמרי משטרה בווסטצ'סטר, ואף החלו לספסר בהיתרים בתמורה לטובות הנאה. 

השניים תרמו למעלה ממאה אלף דולר לראש העיר ביל דה בלאסיו - שנדר לפני שנה וחצי להילחם בשימוש לרעה בהיתרי החניה. אולם במקביל העניק 50 אלף היתרי חניה חדשים לאיגוד המורים. במשפטו ב-2017 העיר רכניץ כי "נופפתי במאה אלף דולר מתחת לאף של ראש העיר, והוא עשה מה שרציתי". בשימוע במועצת העיר בקיץ שעבר התברר כי רק 89 רכבים עם היתר שניתן באופן לא חוקי נגררו בשנה החולפת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE