הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חודשיים לאחר הטבח: "הבטחתי שהשנאה לא תנצח"
הרב ג׳פרי מאיירס באירוע לציון יום השואה הבינלאומי בניו יורק קורא להפסיק את השימוש במילה "שנאה" כדי לעשות את הצעד הראשון בדרך לשינוי ולמאבק באנטישמיות. הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, מזהיר מפני התגברות האנטישמיות: "ישראל רואה עצמה אחראית להילחם באנטישמיות בכל העולם"

"אנחנו יכולים לבחור בטוב או ברע, יכולים לבחור לעזור לזר, לאלמנה, ליתום כמו שמצווה התורה או לבחור לירות בבית הכנסת". אמר במהלך סוף השבוע, הרב ג׳פרי מאיירס, רבה של קהילת "עץ החיים" בפיטסבורג פנסילבניה, שבחודש אוקטובר האחרון נטבחו 11 מבני קהילתו שהגיעו להתפלל בבוקר יום שבת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הרב ג׳פרי מאיירס נואם בטקס יום השואה הבינלאומי של הקונסוליה הישראלית בניו-יורק. צילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק

 

"גם לי הייתה בחירה, האם להיכנע לאבל או להסתכל עליו מהצד ולבחור בחיים" ממשיך ואומר מאיירס, "וכך בחרתי – הבטחתי שהשנאה לא תנצח, לא עכשיו ולא אף פעם. מתוך מחויבות ל-11 הנפשות היפות שלא מתו לשווא, הבטחתי לא להשתמש יותר במילה שנאה, אם יפסיקו להשתמש במילה הזו אולי גם יפסיקו לבצע פשעי שנאה". מאיירס, נאם בניו יורק באירוע של הקונסוליה הכללית שערכה את טקס יום השואה הבינלאומי. בנאומו אמר כי השינוי חייב להתחיל בשפה "אני מציע את האתגר הזה לכל היושבים באולם, תוציאו את המילה הזו מהמילון שלכם, אנחנו צריכים להתחיל איפשהו ואני מזמין אתכם להיות חלק מהצעד הראשון בשינוי".

השנה, הקונסוליה בחרה להניף את דגל המלחמה באנטישמיות בטקס זה, צעד מחייב לאור גל האנטישמיות ההולך ומתגבר ברחבי ארה"ב. הטקס ציין גם 25 שנה ליציאתו של הסרט "רשימת שינדלר", והוקרן בטקס כחלק מפרויקט קרן השואה ארה"ב (USC Shoa Foundation) ובשיתוף הקונסוליה בניו יורק להקרנת הסרט בכ-1,000 בתי קולנוע ברחבי ארה"ב במהלך השבוע הקרוב. בטקס נכחו ניצולי שואה ואף שני ניצולים של רשימת שינדלר, דיפלומטים, מנהיגים מכלל הדתות, פוליטיקאים, תלמידי בתי ספר שונים ומכובדים רבים.

 

טקס יום השואה הבינלאומי של הקונסוליה הישראלית בניו-יורק. צילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק

 

ג'ואל סיטרון, מקרן השואה ארה"ב, מיסודו של המפיק ההוליוודי סטיבן ספילברג, המתמחה בתיעוד מורשת וזיכרון השואה, אמר שלנוכח התגברות האנטישמיות בעולם הם נחושים להמשיך ולעסוק בעבודת התיעוד. סיטרון קרא לכל מי שיש לו סיפור על גילוי אנטישמיות שחווה, לפנות אל הקרן כדי שהאירוע יתועד ולא יישכח.

הרב מאיירס הודה בנאומו לקונסול הכללי בניו יורק, דני דיין, שהיה לצד הקהילה בפיטסבורג "במהלך השבועיים שלאחר ה- 27 באוקטובר הבאת איתך את התמיכה של מדינת ישראל, אבל היית "צור ישראל" הפרטי שלנו. הבאת לנו את החיזוק והניחום שלך. אתה ישראלי שחי בניו יורק" אמר מאיירס "אבל אתה גם חלק מקהילת פיטסבורג, ועל זה אני מודה לך".

 

הרב ג׳פרי מאיירס והקונסול הכללי של ניו-יורק, דני דיין

 

דיין אמר כי לעלייה בגילויי האנטישמיות בעולם בכלל ובארה"ב בפרט יש משמעות רבה לעתיד "לי אישית, אבל אני חושב שגם לרבים כאן וגם ליהודים רבים בעולם כולו, ציון יום השואה הבינלאומי הזה, בשנת 2019, יהיה שונה מקודמיו. השנה אנו מציינים את יום השואה הבינלאומי עם משמעות נוספת, חשיבותו גדולה יותר ומטרתו לחזק ולחדד את המלחמה שלנו, יהודים ולא יהודים כאחד, כנגד הפנים המכוערות של האנטישמיות. האנטישמיות מרימה ראש וזה לא פוסח על ארה"ב".

בדבריו סקר דיין את אירועי האנטישמיות הבולטים ביותר השנה "מהטבח בפיטסבורג, הפיגוע שסוכל באוהיו עד לריסוס צלבי קרס באוניברסיטת קולומביה: ימים אלה מחייבים אותנו לזכור לאן זה יכול להגיע. אנחנו לא בגרמניה של שנות השלושים. רחוק מכך. היום אנחנו מנוסים ויודעים שאת האנטישמיות הממאירה צריך לרסק ולעקור כבר בשלביה הראשונים. ״לעולם לא עוד״ זה עכשיו, ועלינו להילחם בכל כוחותינו בחיה האנטישמית".

בנוסף לאירועים שציין דיין לאנטישמיות המתגברת בארה"ב, הקונסול לא פסח על נורות האזהרה מהמגמה הכללית בעולם. לדבריו, באחת המדינות האירופאיות החשובות ביותר, שבמלחמת העולם השניה הביסה את גרמניה והנאציזם, יש חשש ממשי מהשתלטות הימין הקיצוני על הממשלה. עוד אמר כי ישנו חשש שראש האופוזיציה של אותה מפלגה קיצונית, יהיה ראש ממשלה של אותה מדינה בעתיד. 

"היריות הקטלניות שנורו בבית הכנסת ״עץ חיים״ בפיטסבורג מחייבות את כולנו לשנות דיסקט ולעמוד איתן מול האנטישמיות". דיין הוסיף כי אמנם לישראל אין לה סמכויות במדינות אחרות אבל העובדה הזו לא אומרת שאין לישראל אחריות כלפי מה שמתרחש. "מדינת ישראל, היתה ותמיד תהיה אחראית למאבק נגד אנטישמיות בכל פינה בעולם, כל אירוע אנטישמי גדול או קטן, בכל מדינה, ואנחנו מתכוונים לעמוד באחריות הזו ובמחוייבות הזו כתף לכתף עם הקהילה היהודית בכל העולם וכתף לכתף עם כל המדינות המתורבתות בעולם. בכוחנו, המנהיגים שיושבים כאן, לעצור את המגמה עכשיו".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE