הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נתניהו: "חיל האוויר תקף מחסנים של איראן עם נשק איראני בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק"
ראש ממשלת ישראל התייחס בפתח ישיבת הממשלה לסיום תפקידו של הרמטכ"ל גדי אייזנקוט. בדבריו הוא התייחס לתקיפה בסוריה ולסיום מבצע "מגן צפוני". אייזנקוט אמר כי ישראל הטילה 2,000 פצצות על סוריה בשנים האחרונות

בצעד לא שגרתי, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אישר היום (ראשון) כי ישראל תקפה בסוריה ביום שישי האחרון. נתניהו אמר את הדברים בפתח ישיבת הממשלה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נתניהו הסיר את העמימות מאחורי התקיפות (צילום: Shutterstock)

"צה"ל תקף מאות פעמים מטרות של איראן וחיזבאללה. רק ב-36 השעות האחרונות חיל האוויר תקף מחסנים של איראן עם נשק איראני בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. צבר התקיפות האחרונות מוכיח שאנו נחושים יותר מתמיד לפעול נגד איראן בסוריה", אמר נתניהו.

סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית, סאנ"א, דיווחה כי מערכות ההגנה המקומיות הצליחו ליירט כמה טילים ששיגרו הכוחות הישראליים וציינה כי הכוחות הסורים פגעו "ביותר משמונה מטרות" בשמי הבירה.

הסוכנות דיווחה כי שלשום, לקראת חצות הליל, מטוסי קרב של ישראל שהגיעו מכיוון הגליל תקפו יעדים באזור דמשק. "אמצעי ההגנה שלנו פעלו מיד והפילו את רוב הטילים". הסוכנות ציינה עוד כי בתקיפה נפגע אחד המחסנים בשדה התעופה של דמשק.

נתניהו אמר את הדברים הבוקר במסגרת דברי הפרידה שלו מהרמטכ"ל גדי אייזנקוט. "פעלנו יחד נגד איומים לבצר את ביטחון ישראל. צה"ל פעל תחת פיקודך בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל עם כל זרועות הביטחון. פעלנו בצורה מרשימה להתבססות הצבאית של איראן בסוריה, ובמסגרת הזאת צה"ל תקף שם מאות פעמים. פעלנו יחד נגד ייצור נשק מדויק בלבנון ובלפרק את נשק המנהרות של החיזבאללה. פעלנו נגד מנהרות בחמאס ופעולות נגד טרור יחידים ביהודה ושומרון. פעולות גלויות וסמויות מהעין".

נתניהו התייחס בדבריו גם לחשיפת מנהרה בגבול הצפון. "שללנו את מנהרות החיזבאללה. גדי, זה סיום ראוי כרמטכ"ל. אני רוצה להודות לך. תודה גדי".

הרמטכ"ל היוצא התייחס בראיון שפורסם אתמול ב"ניו יורק טיימס" לתקיפות בסוריה, ואמר כי ישראל פגעה באלפי מטרות "בלי לקחת אחריות או לבקש קרדיט". הוא הוסיף כי חיל האוויר הטיל 2,000 פצצות בשטח סוריה. על פי הראיון, בשנת 2017 הצליח אייזנקוט לקבל הסכמת הקבינט המדיני-ביטחוני לשינוי דרכי הפעולה מול איראן בסוריה, והגברת התקיפות.

 

הנסיגה החלה, למרות שהתנאים טרם מולאו. כוחות אמריקניים בסוריה, צילום ארכיון

לדבריו, איראן מנסה ליצור שינוי משמעותי בסוריה, והיא פועלת כדי להגיע להשפעה משמעותית על ידי בניית כוח של עד מאה אלף לוחמים שיעים מפקיסטן, אפגניסטן ועיראק. הוא הוסיף כי האיראנים הקימו בסיסי אוויר ומודיעין בכל בסיס של חיל האוויר הסורי.

בתוך כך, למרות הניסיון של איראן לשנות את המציאות האסטרטגית בסוריה, הכוחות האמריקניים החלו בנסיגה מהמדינה שסועת המלחמה. קולונל שון ריאן, דובר הקואליציה נגד דאעש, אותה מובילה ארצות הברית, סירב למסור פרטים נוספים על הנסיגה, ובהם לוח הזמנים ותנועת הכוחות. עם זאת, הוא ציין כי הנסיגה כבר החלה.

ההתפתחות האחרונה מתרחש לאחר שהיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר כי הנסיגה לא תהיה מיידית, והיא לא תתרחש לפני שארגון הטרור יובס לחלוטין, ולפני שטורקיה תתחייב שלא לתקוף את המיליציה הכורדית, בת בריתה של ארצות הברית בסוריה, לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים.

כעת, נראה שהנסיגה מתרחשת למרות שאף אחד מהתנאים ששטח בולטון לא קוימו.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן סירב להיפגש עם בולטון במהלך ביקורו של היועץ לביטחון לאומי בטורקיה השבוע, ואף אמר כי התנאי של ארצות הברית לנסיגה מסוריה הוא "טעות קשה".

טורקיה ריכזה אלפי חיילים לאורך הגבול עם סוריה, והיא מאיימת לתקוף את הכוחות הכורדיים משום שלטענת אנקרה, למורדים הכורדים יש קשרים עם המחתרת הכורדית שפועלת בשטח טורקיה.

"יש לי כמה חששות, שהגדול בהם הוא לגבי הכורדים, ולגבי כך שאנחנו מותירים אותם חסרי הגנה", אמר הסנטור הרפובליקני קווין קריימר מדקוטה הצפונית בראיון לעיתון של הצבא בתחילת השבוע והוסיף כי בולטון וטראמפ "לא יאפשרו לטורקיה להרוג את הכורדים".

 

אמר שהנסיגה תידחה. היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון (צילום: Shutterstock)

טראמפ הודיע על הנסיגה לפני כשלושה שבועות, ב-19 לדצמבר. למחרת, שר ההגנה ג'ים מאטיס הודיע על התפטרותו ממשרד הביטחון, בטענה כי הוא כבר לא רואה עין בעין עם הנשיא מבחינה ביטחונית.

המידע העדכני שעולה מסוריה מגלה כי דאעש עדיין פועל והוא רחוק מלהיעלם מעל פני השטח. דוח חדש של המרכז לאסטרטגיה וללימודים אסטרטגיים מגלה כי בסוריה ובעירק עדיין יש בין 20 ל-30 אלף לוחמים של ארגון הטרור.

ארגון סורי לזכויות אדם שמקום מושבו בבריטניה ציין כי הנסיגה האמריקנית החלה אמש. לדברי הארגון, שיירה של עשרה כלי רכב משוריינים, יחד עם כמה משאיות, יצאה מבסיס צבאי שבעיר רמיילה שבצפון מערב סוריה, והגיעה לעיראק.

לפני שביקר בטורקיה, היועץ לביטחון לאומי ביקר ביום ראשון בישראל, שם הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשניים דנו בעתיד של הזירה הסורית.

גורמים בישראל הביעו דאגה בעקבות התכנית להסיג בחיפזון את אלפיים החיילים האמריקניים שמוצבים על אדמת סוריה. החשש בירושלים הוא שכוחות איראניים ינצלו את הואקום שתיצור הנסיגה האמריקנית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE