הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חלוץ מחקר ה-DNA נתפס בעוד התבטאות גזענית: "יש הבדלים בין שחורים ללבנים"
ד"ר ג'יימס ווטסון אמר את הדברים בצילומים לסרט דוקומנטרי. בעקבות הדברים הוא איבד את תארי הכבוד שקיבל מהמעבדה שניהל בעבר. בנו טוען: "אבי בקושי מודע לסביבה"

זוכה פרס הנובל, המדען ג'יימס ווטסון, איבד את תארי הכבוד שניתנו לכבודו במעבדה אותה הוביל בעבר בעקבות התבטאויות גזעניות חוזרות ונשנות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מדען או גזען? ד"ר ג'יימס ווטסון (צילום: מתוך וויקיפדיה)

ווטסון, שגילה את המבנה הכפול של ה-DNA יחד עם פרנסיס קריק ורוזלינד פרנקלין בשנות החמישים, אמר לאחרונה כי גנים מביאים להבדלים במבדקי אינטליגנציה בין שחורים ללבנים. הוא אמר את הדברים האלה בסרטון תעודה של PBS.

מנהלי מעבדת Cold Spring Harbor בלונג איילנד פרסמו הודעה ולפיה "דבריו מגונים, ואינם נתמכים בידי המדע".

זו לא הייתה ההערה הגזענית הראשונה של ווטסון. בשנת 2007 הוא איבד את מקומו כנשיא המעבדה לאחר שאמר בראיון כי הוא פסימי לגבי ההתפתחות של אפריקה, מכיוון "שכל המדיניות החברתית שלנו מבוססת על כך שמנת המשכל שלהם דומה לשלנו, דבר שכל הבדיקות סותרות".

הוא הוסיף כי למרות שהוא מקווה שכולם היו שווים, "מי שמנהל עובדים שחורים מגלה שזו אינה האמת".

דבריו של ווטסון בסרט התיעודי "מבטל הלכה למעשה את ההתנצלות הכתובה והחרטה שהביע ד"ר ווטסון ב-2007", נכתב בהודעת המעבדה. בהמשך לכך, המוסד האקדמי הפשיט אותו מתואר נשיא אמריטוס של המעבדה, נאמן של כבוד ופרופסור אמריטוס.

ווטסון היה האיש הראשון שמכר את פרס הנובל שלו בשנת 2014 כחלק מניסיון להשיב לו את המוניטין שאיבד. בנו, רופוס, אמר לסוכנות הידיעות AP כי אביו בן ה-90 מחלים בבית מתאונת דרכים שעבר בחודש אוקטובר, והוא "בקושי מודע למה שקורה מסביבו".

"הדברים של אבא שלי עשויים להפוך אותו לגזען", אמר רופוס, "אבל הם פשוט מייצגים את הפרשנות הצרה שלו לעתיד הגנטיקה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE