הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ החרים את התיעוד על שיחתו עם פוטין
בצעד שהוא כנראה חסר תקדים, וידא הנשיא שאפילו יועציו ושריו לא יידעו על מה דיבר עם המנהיג הרוסי. כשנשאל אם הוא עובד או עבד עבור רוסיה, השיב: זו השאלה הכי מעליבה ששמעתי מעולם

הנשיא טראמפ נקט בצעדים חריגים ביותר על מנת להסתיר את פרטי שיחותיו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולפחות במקרה אחד השתלט על הרשימות של המתרגמת שלו והורה לה שלא לדון בפרטי השיחה עם בכירים אחרים בממשל. כך מסרו בכירים אמריקאים בעבר ובהווה לוושינגטון פוסט.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"כל אחד יכול היה להקשיב לשיחה הזו" (צילום: CNN)

 

טראמפ עשה כך לאחר פגישה עם פוטים ב-2017 בהמבורג, בה השתתף גם שר החוץ דאז רקס טילרסון. בכירים בממשל למדו על מעשיו של הנשיא כאשר יועץ בבית הלבן ובכיר במשרד החוץ חיפשו מידע באשר למה שנדון בפגישה בין המנהיגים, מעבר לתקציר שפירסם טילרסון.

ההגבלות שהטיל טראמפ על פרטי אותה שיחה הן חלק מתבנית רחבה יותר מצד הנשיא, של הסתרת מגעיו עם פוטין מעין הציבור ומניעת מידע בנוגע לשיחותיו עם אחד המתנגדים העיקריים של ארה"ב בעולם אפילו מבכירי ממשלו.

כתוצאה אין כל תיעוד, אפילו בתיקים מסווגים, של מגעיו של טראמפ פנים-אל-פנים עם פוטין בלפחות חמישה אתרים ברחבי העולם במהלך השנתיים האחרונות. "חור" שכזה בתיעוד היה מהווה חריג אצל כל הנשיא, לא כל שכן כזה שאין לאיש ספק שרוסיה פעלה למען ניצחונו בבחירות והשתלתו בתפקיד, והשאלה היחידה שעדיין נותרה פתוחה היא אם המועמד עצמו והקמפיין שלו סייעו למאמצים אלה.

 

"דיברנו על ישראל" (צילום: CNN)

 

התובע המיוחד רוברט מולר נמצא על פי ההערכות בשלבים הסופיים של חקירתו בשאלה זו בדיוק. הגילויים האחרונים מבהירים כמה מעט ידוע על תקשורותיו של הנשיא עם פוטין מאז השבעתו לתפקיד. לאחר פרסום הכתבה אמר טראמפ בראיון ברשת פוקס כי לא נקט בצעדים מיוחדים להסתיר את תוכן שיחותיו עם המנהיג הרוסי ותקף את הוושינגטון פוסט ובעליו ג'ף בזוס, מייסד אמזון.

טראמפ אמר כי שוחח עם פוטין על ישראל, בין נושאים אחרים, וטען כי "כל אחד היה יכול להקשיב לשיחה הזו. השיחה הזו פתוחה לכולם", אמר, מבלי להבהיר. כשהמראיינת ג'אנין פירו שאלה אם הוא עובד או עבד אי-פעם בשירות רוסיה, השיב טראמפ: "אני חושב שזו השאלה הכי מעליבה ששאלו אותי מעולם".

בכירי ממשל לשעבר אומרים כי צעדיו של טראמפ מנוגדים להתנהלותם של נשיאים קודמים, שהסתמכו על עוזרים בכירים שיהיו נוכחים בפגישות ויתעדו אותם בפירוט שלאחר מכן שותף עם בכירי ממשל ומשרדי ממשלה אחרים.

 

התנהלות שהיא "לא רק חריגה היסטורית, אלא שערורייתית". סטרוב טאלבוט, לשעבר סגן שר החוץ של ארה"ב (צילום: The Politic)

 

החשאיות של טראמפ בנוגע לפוטין "אינה רק חריגה היסטורית, היא שערורייתית", אומר סטרוב טאלבוט, לשעבר סגן שר החוץ וכיום נשיא מכון ברוקינגס, שהשתתף בלמעלה מתריסר פגישות בין הנשיא לשעבר קלינטון למקבילו הרוסי דאז בוריס ילצין בשנות ה-90 של המאה הקודמת. "זה פוגע בממשל האמריקאי - במומחים והיועצים שנמצאים שם כדי לשרת את הנשיא - וזה בוודאי נותן לפוטין יותר מרחב לתמרן את טראמפ".

תומכיו של טראמפ טוענים כי מדובר בנשיא "לא מסורתי" וצריך פשוט לקבל זאת. לדבריהם, נוכחותם של עוזרים מפריעה לטראמפ ליצור קשר אישי עם בני שיחו. בנוסף, הם טוענים, הנשיא מבקש להימנע מהדלפות מביכות כגון אלה שאירעו בתחילת נשיאותו.

תומכיו של טראמפ מציינים גם כי בתקופת נשיאותו הוטלו סנקציות קשות על רוסיה - אולם מתעלמים מן העובדה שאלה הוטלו בידי הקונגרס, ולרוב חרף חוסר ההתלהבות הבולט של הבית הלבן. החששות בנוגע להסתרת פרטי השיחות עם פוטין מועצמות בשל שורה של צעדים ואמירות מצידו מאז נבחר לנשיא.

בין אלה, המעיט הנשיא בהתערבות הרוסית בבחירות וכינה אותה "תרמית", נשמע כדוחה את עמדת קהילת המודיעין האמריקאית ומקבל את עמדת פוטין שרוסיה לא היתה זו שהתערבה בבחירות, השמיע דברים מהם משתמע שרוסיה היתה זכאית לספח את חצי האי קרים, תקף שוב ושוב את בעלות בריתה של ארה"ב באירופה ואת האיחוד האירופי והחל להוציא את כוחות ארה"ב מסוריה, דבר המפקיר זירה זו לרוסיה ובעלות בריתה, ביניהן איראן.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE