הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
25 שנים לרעידת האדמה בנורת'רידג'
ברחבי דרום קליפורניה מציינים היום שניים וחצי עשורים מאז רעש האדמה הגדול (6.7 בסולם ריכטר) שהוביל למותם של 57 בני אדם ופציעתם של אלפים. מנהל המרכז לרעידות אדמה בדר' קליפורניה: "הרעידה הגדולה הבאה תהיה קשה מאוד"

בשעה 4:00 בבוקר בימי שני, ישנם לא מעט תושבי לוס אנג'לס שכבר התעוררו וחלקם אף עלו על הכבישים לכיוון מקום עבודתם. כך היה גם בבוקר ה-17 בינואר 1994, אלא שבשעה 4:30 לפנות בוקר הורגשה רעידת אדמה בעוצמה של 6.7 בסולם ריכטר, רעש שגרם למותם של עשרות, פציעתם של אלפים ונזק שנאמד בעשרות מיליארדי דולרים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כביש מס' 14 באזור שכונת סילמר בצפון המחוז (צילום: AP)

 

מוקד רעש האדמה היה בשכונת רסידה שבמרכז עמק סן פרננדו ("הוואלי"), אך הרעידות הורגשו גם בלאס וגאס המרחוקת כ-220 מייל מהשכונה. עדי ראייה סיפרו שהאדמה רעדה במשך קרוב לעשרים שניות ברעש הראשוני וכעבור כדקה הורגשה רעידה עוקבת. 11 שעות לאחר מכן, כשפעולות החילוץ בעיצומן, הורגשה רעידה עוקבת חזקה ביותר.

 

שריפת ענק שפרצה בשכונת שרמן אוקס (צילום: AP)

 

צינורות מים וגז התפוצצו בשד' בלבואה בגרנדה הילס וגרמה לנזק רב (צילום: AP)

 

נזק כבד נגרם לכל אזור דרום קליפורניה בעקבות הרעש, ו-57 בני אדם נהרגו כתוצאה ממנו. נזק כבד ביותר הוסב ל-11 בתי חולים בעיר, דבר שהקשה מאוד על הטיפול ב-8,700 הפצועים. נזק כבד הוסב גם לכבישים רבים, בייחוד במחלפים של כבישים מהירים. בין הכבישים שנסגרו בעקבות קריסה או נזק כבד נוסף ניתן למצוא את כביש מס' 10, 5, 14, 118 ו-210.

 

ניתן להבין את עוצמת הרעש מעמוד הבטון שנועד להחזיק משקל רב (צילום: הסקר הגאולוגי של ארצות הברית)

 

דיירי הבית שבו נהרגו 16 בני אדם מביטים על מה שנותר מבניינם (צילום: Getty Images)

 

שירותי הטלפונים, החשמל והמים הופסקו ועשן סמיך היתמר מעל לשמי העיר, זכר לכ-800 שריפות שפרצו בעקבות הרעידה. באופן רשמי, 90,000 בתים נהרסו או ניזוקו ושבוע לאחר הרעידה נותרו כ-50 אלף בתים שנוקו מזרם המים. כ-125 אלף מתושבי העיר הפכו לחסרי בית באופן זמני. 

שבועות לאחר הרעידה הסתבר כי 33 מתוך 57 ההרוגים נהרגו בעקבות קריסת מבנים, לרבות 16 הרוגים בבניין דירות בנורת'רידג'. בין ההרוגים היה גם השוטר קלרנס וויין דין, שצנח ביחד עם אופנוע המשטרה שלו מגובה של 40 רגל.

 

תושב שכונת סילמר מביט בחוסר אונים כשביתו עולה באש (צילום: AP)

 

במרכז התמונה ניתן לראות את גופתו המכוסה של השוטר קלרנס ווין דין, שצנח מגובה רב עם האופנוע שלו (צילום: AP)

 

כיום, 25 שנים לאחר הרעידה הקטלנית, המצב בלוס אנג'לס השתפר פאלים. סכנת הרעידות עדיין נותרה, אולם בשניים וחצי העשורים האחרונים עמלו הרשויות על חיזוק מבנים לקראת הרעידה הגדולה הבאה. "הרעידה הגדולה הבאה תהיה קשה מאוד", מסביר טום ג'ורדן, מנהל המרכז לרעידות אדמה בדרום קליפורניה, מרכז השייך לאוניברסיטת דרום קליפורניה (USC). 

 

נזק כבד הוסב לאצטדיונה של האנג'לס מאנהיים (צילום: AP)

 

ההרס הרב שנגרם לכביש המהיר מס' 5 (צילום: AFP)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE