הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסוף ל"אי-דיוקים" של פוליטיקאים? שירות חדש יבצע "בדיקת עובדות" בזמן אמת
חוקרים מטעם אוניברסיטת "דיוק" נמצאים בשלבים הסופיים של פיתוח הפרויקט, שיוכל להתריע בפני סילוף עובדות תוך כדי נאום או ראיון של פוליטיקאי כזה או אחר. המרצה שעומד מאחורי השירות: "אני חושב שרשתות השידור יבינו שמדובר בכלי חשוב"

קצת יותר משנה וחצי לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, צוות של חוקרים מאוניברסיטת "דיוק" מצפה להשיק כבר השנה שירות חדש שיאפשר לרשתות הטלוויזיה וערוצי החדשות לבצע "בדיקת עובדות" בזמן אמת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל של הבית הלבן (צילום: רויטרס)

 

למעשה, מה שנותר לראות הוא כיצד ובאיזה תדירות השירות יכנס לשימוש. דוגמה מצוינת למועד שבו ניתן היה להשתמש בשירות התקבל לפני כעשרה ימים, אז נאם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתוך החדר הסגלגל.

ביממה שקדמה לנאום, רבים תהו אם יש צורך לשדר את הנאום בעיקוב קל על מנת לא לאפשר לטראמפ, שאמירותיו חסרות הבסיס מוכרות וידועות לכולם, לסלף עובדות.

מה שבפועל קרה זה שהשידור הועבר בצורה רגילה ואחרי שסיים את דבריו ניתן היה לבדוק את העובדות שהציב. כאמור, השירות החדש יאפשר לבצע את הבדיקה בזמן אמת.

כבר עתה מציעה האוניברסיטה אפליקציה שמבצעת בדיקת עובדות תוך כדי אירועים או נאומים פוליטים, והשירות שיוכנס בעתיד הקרוב נמצא כבר עתה בשלב בדיקות בתא, שלב שבו בוחנים את התקלות האחרונות לפני ההשקה. השירות יעבוד באמצעות הצלבת מידע ממספר ארגונים העוסקים במלאכת בדיקת עובדות, לרבות Politifact, המלכ"ר Factcheck.org ובשיתוף עם הוושינגטון פוסט.

 

גם ברשת CNN מנסים להבין כיצד לשדר אדם שדוגל ב"אי-דיוקים" אינסופיים (צילום: מתוך שידורי CNN)

 

כדי להבין כיצד יעבוד השירות, רצוי להתייחס לנאום של הנשיא מראשית חודש ינואר. במהלך דבריו הסביר טראמפ כי "90% מההרואין שגורם למותם של 300 אמריקאים מדי שבוע מגיע מהגבול הדרומי, לכן צריך לבנות חומה".

אם השירות היה פעיל בעת הנאום, סביר שהודעה הייתה מופיעה בתחתית המסך ומסבירה שנתוני משטרת הגבולות מצביעים על כך שרוב הסמים שמוברחים למדינה מוברחים דרך נקודות מעבר הגבול הרשמיות, דבר שהחומה לא יפתור.

מפתחי השירות טוענים שבחודש אוקטובר הם הציגו מספר נאומי מצב האומה של הנשיא טראמפ וקודמו, הנשיא לשעבר אובמה. "זה היה להיט, אנשים מאוד רוצים לדעת מתי מישהו מנסה לעבוד עליהם.

"יש שוק גדול שרוצה שירות כזה ואני חושב שרשתות השידור יבינו שמדובר בכלי חשוב", אמר השבוע ביל אדייר, מרצה ב"דיוק" ומייסד האתר Politifact.

 

"יש לנו אחריות רבה כתקשורת. מדובר במטרה מעולה, השאלה היא כיצד מגיעים אל המטרה" (צילום: גארי ספץ)

 

ארגוני החדשות השונים יצטרכו להחליט כיצד לפעול עם שירות זה, אם בכלל. ישנה סכנה מסוימת בכך שצופי הערוץ יחשבו שמדובר במתקפה פוליטית כנגד אותו נואם. "זה אתגר עצום ביותר", אמר השבוע מארק לוקסוויץ', בכיר בחברת החדשות NBC News.

ביל אדייר מסביר כי השירות יפעל באופן אוטונומי, כלומר לא יהיה צורך באדם שיבדוק את העובדות, אלא אלגוריתם שיבחן את העובדות. כאמור, טענת הנגד לשירות זה היא שמדובר בדבר מיותר, שכן ניתן לקבל את הפרשנות לאחר סיום הדברים. למשל, אחרי שהנשיא טראמפ סיים את דבריו, כל ערוצי החדשות דנו בעניין במשך שעות ארוכות.

מאידך, התומכים בשירות יטענו שרוב האנשים שצופים בנאום מיוחד של הנשיא לא נשארים לשמוע את הפרשנויות השונות. באמצעות השירות, הם יוכלו לקבל תמונה מלאה ומדויקת בנוגע לאמירות מופרזות של לא מעט פוליטיקאים. "יש לנו אחריות רבה כתקשורת. מדובר במטרה מעולה, השאלה היא כיצד מגיעים אל המטרה", סיכם דיויד בוהרמן, לשעבר בכיר ב-CNN אשר ניהל את שידורי הבחירות של MSNBC בשנת 2016.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE