הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ מציע שלוש שנות "הקלה חקיקתית" לילדי החלום כדי לסיים את ההשבתה
הנשיא טען שהצעתו לשלוש שנים של הגנה ל"ילדי החלום" היא "ישירה, הוגנת, סבירה, והגיונית" אבל מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס הכריזו עליה כ"נון-סטארטר" עוד בטרם דיבר הנשיא, לאחר שפרטי הצעתו דלפו

הנשיא טראמפ נשא היום (שבת) נאום קצר בו הציע להרחיב לשלוש שנים נוספות את ההגנה על "ילדי החלום" - מהגרים שהובאו לארה"ב כילדים בידי הוריהם ואינם מכירים בית אחר - בתמורה למימון עבור חומת הגבול שהבטיח לבוחריו במסע הבחירות שלו. בכך הציע הנשיא לשים קץ להשבתה החלקית של הממשל הפדרלי, הנכנסת לשבוע החמישי שלה, מותירה 800 אלף עובדים פדרליים ללא שכר מאז ה-21 בדצמבר האחרון ומשבשת את החיים לכלל הציבור בתחומים רבים ושונים, מנמלי תעופה להחזרי מס ומימון ואישורים פדרליים מסוגים שונים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"הרבה פשרות" (צילום: מרטין סיימון, פול כתבים)

 

בתמורה לאותו סכום עליו הוא מתעקש מאז תחילת המשבר - 5.7 מיליארד דולר, עבור "מכשול פיזי, כלומר חומה" של "לוחות פלדה שניתן לראות דרכן", הנשיא מציע שלוש שנים של "הקלה חקיקתית" ל-700 אלף ילדי החלום (תוכנית DACA) וכן שנתיים הגנה מפני גירוש לנמצאים בארה"ב תחת "מעמד מוגן זמני" (TPS, או Temporary Protected Status).

בתוכניתו הבהיר הנשיא שתוכניתו תיתן ל"חולמים" גישה לאישורי עבודה ומספרי סושיאל סקיוריטי, והציע גם להרחיב את תוכנית ה-TPS במידה לא ברורה. בדבריו כינה הנשיא את הצעתו "ישירה, הוגנת, סבירה, והגיונית", עם "הרבה פשרות".

 

סתם תזכורת שכבר יש "מכשולים פיזיים" לאורך רצועות ארוכות של הגבול הדרומי (צילום: CNN)

 

את מרבית נאומו הקדיש הנשיא להגנה על תוכניתו לבנות חומה. בניגוד להבטחות הגרנדיוזיות של פעם, הוא מיהר להבהיר ש"לא מדובר בחומה מים לים" ועמד על כך ש"חומה אינה בלתי מוסרית" (הטיעונים נגד החומה הם פרקטיים, לא מוסריים). וכי מדובר במקטע של כ-230 מייל, וב"לוחות פלדה שניתן לראות דרכן". 

טראמפ חזר וטען שהחומה תפגע קשות בסחר בסמים ובפשיעה הנלווית (רשויות אכיפת החוק מאוחדים בדעתם ובידיעתם שרובם המכריע של הסמים הנכנסים לארה"ב נכנסים דרך נקודות כניסה חוקיות, כגון נמלי ים ואוויר), וכי היא תביא לירידה של עד 50% בפשיעה. גם את ההגירה הלא חוקית טען הנשיא שחומתו תצמצם, על אף שגם כאן כל הרשויות מראות כי רובם המכריע של המהגרים הבלתי מתועדים נכנסים כחוק, אולם שוהים מעבר למה שמתירה הוויזה שלהם. 

 

"זה לא יעבור, לא איפה שאנחנו רוב ולא איפה שאנחנו מיעוט". ננסי פלוסי ודיק דורבין (צילום: סקוט אפלווייט, AP)

 

עוד בטרם דיבר הנשיא, אולם לאחר שפרטי הצעתו דלפו, דחתה אותן יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כ"אסופה של יוזמות שכבר נדחו בעבר, שאף אחת מהן לא קבילה וביחד אינן מייצגות ניסיון ברוח כנה להחזיר את הוודאות לחייהם של אנשים". פלוסי הוסיפה כי "לא סביר שאף אחת מן ההצעות הללו תעבור בבית הנבחרים כשלעצמה, וכחבילה הן נון-סטארטר מוחלט". יצוין כי בעבר, כששני בתי הקונגרס היו בשליטת מפלגתו, יכול היה הנשיא לקבל מימון "מלא" לחומה שלו - 25 מיליארד דולר - תמורת מעמד קבע לכל ה"חולמים" ונתיב לאזרחות, אולם דחה זאת. 

מצליף הדמוקרטים בסנאט, מספר 2 בסיעה בבית העליון ואחד התומכים הגדולים של "ילדי החלום" בקונגרס" אמר אף הוא ש"לא יוכל לתמוך בהצעה כפי שדווחה ואינו מאמין כי תוכל לעבור בסנאט". הסנאטור אמר כי יצטרף לשיחות "ליישב את כל סוגיות ההגירה הפתוחות" לאחר שיושב על כנו המימון לממשל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE