הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"כל אדם צריך לדעת מהו שבי פסיכולוגי": יעל פפר, אחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון, מגיעה לארצות הברית
"היתה היררכיה ברורה. כל אחת ידעה בדיוק מה המעמד שלה ומה תפקידה. כך החיים התנהלו שם". כך פפר, שחיה 15 שנה כאחת מנשותיו של גואל רצון וילדה לו שמונה ילדים, שמגיעה אליכם על מנת לשתף בפרק המטלטל בחייה ולהפיץ את מסר חשוב. ראיון אישי

"בלילה הזה הייתי בובה ממוכנת /  ופניתי ימינה ושמאלה, לכל העברים, / ונפלתי אפיים ארצה ונשברתי לשברים / וניסו לאחות את שברי ביד מאומנת.
ואחר כך שבתי להיות בובה מתוקנת / וכל מנהגי היה שקול וצייתני, / אולם אז כבר הייתי בובה מסוג שני / כמו זמורה חבולה שהיא עוד אחוזה בקנוקנת.
ואחר כך הלכתי לרקוד בנשף המחולות / אך הניחו אותי בחברת חתולים וכלבים / ואלו כל צעדי היו מדודים וקצובים.
והיה לי שיער זהב ועיניים כחולות / והיתה לי שמלה מצבע פרחים שבגן / והיה לי כובע של קש עם קישוט דובדבן". כך כתבה דליה רביקוביץ' בשירה "בובה ממוכנת".

"תמיד, גם לפני שהכרתי את גואל רצון, התחברתי לשיר הזה ובעיני הוא מייצג את חיי כנערה שחשה שהיא חיה בחברה מקולקלת, עם הרבה ביקורת ושיפוטיות. חיפשתי מקום שקט ושלו בחיי ואז פגשתי את גואל רצון, אך אז כבר לא הייתי אותה נערה מהשיר, שהלכה לרקוד. אצל גואל לא הלכתי לרקוד כלל", מספרת לי יעל פפר (45), שהיתה אחת מנשותיו של רצון במשך 15 שנה, במהלכם ילדה לו שמונה ילדים. מאז שברחה מהכת חלף כמעט עשור. כיום, לאחר שספרה "גאולה מרצון" הפך לרב מכר ולאחר הרצאות רבות בישראל ובעולם, היא מגיעה גם לארצות הברית, וב-5 בפברואר היא צפויה להרצות ב-IAC Shepher Center, שבלוס אנג'לס (כתובת: at 6530 Winnetka Ave., Woodland Hills), ביזמה משותפת של ארגון מת"י - מרכז תרבות ישראלי.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



(צילום: אילן בשור)

בהרצאות משתפת פפר את הקהל בחוויה הקשה שטלטלה את חייה. כל זאת, כשהיא חדורת מטרה אחת: "להעביר את המסר. המסר שלי רלוונטי לכל בני האדם, משום שכולנו חשופים לסכנת השרלטנות. כולם, גם מי שמנהלים חיים תקינים ובריאים, צריכים לדעת מהו שבי פסיכולוגי".

"גברים הם לפני הכל בני אדם, לכן הם לא פטורים מהמסר שלי"
בראיון עם פפר, שבאה ממשפחה אמידה במושב קדרון, גיליתי אישה חזקה, יפה ומופלאה; אישה שמגדלת לבד את כל שמונת ילדיה בלי שיחסר להם דבר; אישה שהצליחה להחלים מחוויה מזעזעת והרבה יותר מכך. פפר הצליחה להפוך את החוויה ההרסנית למקור כוח והעצמה. לאחר שהחלימה מהחוויה הבלתי נתפשת, היא בנתה את עצמה מחדש והחליטה להקדיש את עצמה להפצת התובנות המרתקות שנוצרו בה בעקבות הפרק ההוא בחייה. בדברים של פפר יש הרבה מעבר להעצמה נשית, עזרה, סיוע וייעוץ לנשים. הדברים שלה רלוונטיים לכולם: "היום אני מבינה שגברים הם לפני הכל בני אדם. יש להם תפקידים חברתיים שונים, בין אם הם בני זוג, חברים, הורים, מועסקים או מעסיקים וכולי. אך בסופו של דבר הם בני אדם, לכן הם לא פטורים מהמסר שלי. כל אחד צריך לקחת אחריות וזה אחד מהמסרים שאני מעבירה דרך סיפור החיים שלי".

מה את רואה במראה מדי בוקר?
"אני רואה אישה שעברה דרך ארוכה ומפותלת וגאה בעצמה על ההישגים הלא מבוטלים שצברה. אני רואה אישה שלא מוותרת ומהווה מקור להשראה".



מה חלמת להיות כשתהיי גדולה?
"חלמתי להיות מפורסמת. לא ידעתי איך זה יקרה בדיוק, אך רציתי להביא למהפך חברתי בעולם. רציתי לעשות תיקון, כי הרגשתי שהחברה מקולקלת. הרגשתי שאין צדק. רציתי להתפרסם על מנת שתהיה לי אפשרות להשפיע על אנשים ולחולל שינוי".

איך הפכת לאחת מנשותיו של גואל רצון?
"הכרתי אותו לאחר השירות הצבאי, כשהייתי בת 21. מישהי שהחליפה אותי בעבודה סיפרה לי שהוא מלמד קבלה, מטפל ו'הילר'. הגעתי אליו בכוונה לקבל ייעוץ והכוונה לחיים טובים. לבני אדם יש נטייה לפתח אמונות שונות ומגוונות, גם באנשים. לעתים, יש משהו שגורם להאמין באדם באופן שמעכב. גואל היה אדם כריזמטי מאוד וגרם לי להיסחף, להישאב, והסקרנות בערה בתוכי. ברגע שאדם מגיע לחיים שלנו ונוגע ברגש, הוא מצליח לגרש את כל מה שהיה בנו עד לאותו רגע. הרגש עלול להוביל אותנו לתהומות ולתהפוכות נפש. זה כמו כפתור שאם לוחצים עליו אז החיים עלולים להשתנות. זה מה שקרה אצלי. כך, למשל, לפני שהכרתי אותו נרשמתי למכללה למנהל, על מנת ללמוד מנהל עסקים. הקלסרים שלי היו מוכנים. אך ברגע שפגשתי אותו החיים שלי השתנו מן הקצה לקצה ובמהלך השהות שם נאסר עלי להתפתח וללמוד".

כיצד התמודדת עם החיים לצד הנשים האחרות?
"למדתי מגואל כיצד להתגבר על היצרים שלי. ברור שהיתה קנאה ורגעים לא פשוטים. אך לומדים אצלו שעל מנת להתפתח ולחיות בהרמוניה צריך להתגבר על הרגשות ועל היצרים. הוא היה מלמד אותנו דברים תוך כדי תנועה. בנוסף, היתה היררכיה מאוד ברורה. כל אחת ידעה בדיוק מה המעמד שלה ומה תפקידה, וכך החיים התנהלו שם".



"כל אדם צריך לדעת מהו שבי פסיכולוגי"
היום, אחת הסיבות שמניעות את פפר לשתף בסיפור שלה היא ההבנה שכל אדם שמנהל חיים תקינים ובריאים צריך לדעת מהו שבי פסיכולוגי. היא נזכרת, "בשלב מסוים זיהיתי שמשהו לא בסדר. ניסיתי לברוח כמה פעמים, אך לא הצלחתי. הייתי במצב של שבי פסיכולוגי. בסופו של דבר, כארבעה חודשים לפני שהמשטרה נכנסה לתמונה, הצלחתי לברוח. עזבתי עם שמונת ילדי והתחלתי את חיי מבראשית. היום אני מבינה שכל אדם צריך להתוודע לנושא, לכן אני חושפת בפני הקהל את המצב אליו נקלעתי".

פפר החלה לשתף את העולם בחוויה המטלטלת, לפני כמה שנים, עם כתיבת ספרה "גאולה מרצון": "מהר מאוד הבנתי שיהיה אנוכי מצדי להשאיר את כל הדברים בבטן. אני לא יכולה לשמור את הסודות בפנים. רציתי והרגשתי צורך עז לדבר על הנושא הזה, על שבי פסיכולוגי, שקיים במקומות רבים בעולם, גם עכשיו. בחרתי לכתוב את הספר על מנת לדבר על שרלטנות ועל האופן בו היא מהווה סכנה. רציתי שאנשים ידעו שכולנו חשופים לסכנה. לצד הרצון לחשוף את הדברים, רציתי להשתמש בכישרון הכתיבה שלי. ניחנתי בכישרון כתיבה ובשפה רהוטה ואני כותבת מאז שהייתי בת 13, אז שילבתי בין הדברים וכתבתי את הספר".



בעוד שרבים היו בוחרים להשאיר מאחור את החוויה והשפעותיה, פפר בחרה להתמודד עם הדברים בצורה אחרת, שמעצימה אחרים וגם אותה. בשבע השנים האחרונות היא מרצה ללא הפסקה; היא מרצה לילדים ולנוער בנושא פיתוי ותוצאה; מרצה במוסדות, ארגונים, חברות, בתי ספר וגם לקהל הרחב. בהרצאות היא משתפת את הקהל בסיפור שלה, בתובנות ובמסרים שעולים ממנו. "מעבר לסיפור על גואל רצון מה שחשוב הוא שיכירו אותי, את יעל. מעבר לכתיבה ולהרצאות שאני מעבירה, אני גם מאמנת אישית ומקדמת אישית. אחרי שהפרשה הסתיימה, למדתי תחקירנות תקשורת ובהמשך לכך אני מוזמנת להרצות באירועים ובכנסים שקשורים בהתפתחות אישית. בהרצאות אני מתקלפת לחלוטין. למדתי להסיר מעלי את כל החסמים, את החששות מביקורת ומשיפוטיות. אני חושפת את הנפש שלי ואנשים מתחברים אלי ולסיפור שלי. רבים מגיעים אלי אחרי ההרצאה ולא נותנים לי ללכת. אנשים מבקשים את חוות דעתי, משום שאני למודת ניסיון. גם אם אדם אחד מתוך כל הקהל יצא עם כלים לחיים, אז הצלחתי".



כיצד את מתמודדת עם הזיכרונות שעולים שוב ושוב בכל פעם שאת עוסקת בנושא?
"התקדמתי המון. אני מסתכלת על חיי כעל מסע שעיקרו שיעור ארוך. אני מרגישה כמו סטודנט שלומד ארבע שנים לתואר ראשון ועוד שנתיים לתואר שני ובסופו של דבר מחפש להשתמש בידע שהוא צבר. עבורי החיים הם מסע בלתי פוסק של לימוד וניסיון. אין חכם כבעל ניסיון, אך בעל הניסיון חייב להבין במה הוא התנסה. אני מופתעת, בכל פעם מחדש, מיכולות ההבנה שלי, שמאפשרות לי להגיע עמוק יותר פנימה ולזכות בתובנות חדשות. זה מפתיע אותי. אני רק משתפרת מזה. זו התפתחות אישית. כן, להיות שם, לגעת, להיזכר, להישיר מבט ולא לפחד מזה. היום אני מסתכלת על הדברים מלמעלה וזה מעצים אותי".

היום, אחרי הפרק המטלטל ההוא, מה את חולמת להיות כשתהיי גדולה?
"בעקבות הניסיון שצברתי, שמתי לעצמי למטרה לסייע לאנשים. יש לי את כל היכולות הנפשיות לעשות את זה, להכיל סיפורים קשים ולסייע בדרך. אני עושה את זה בכל מיני דרכים: החל בהרצאות כמובן, דרך ספר נוסף שאני כותבת בימים אלה על התבוננות פנימית והעצמה אישית, וכלה באימון אישי ובקורס ללימוד עמידה מול קהל ולשיפור הביטחון העצמי, שבסופו המשתתפים הופכים להיות מרצים מובילים. אני לא מתפשרת על איכות, בדיוק כפי שאני לא עושה לעצמי הנחות במסגרת ההרצאות שלי. אני חושבת שזו גם אחת הסיבות לכך שאני מוזמנת להרצות בתדירות גבוהה בישראל ובחוץ לארץ. האולמות מלאים באנשים בגילאי ארבעים ומעלה, שמחפשים משמעות. לצערי הרב, אנשים נופלים ברשת הדורסנית של שרלטנים שממלאים אולמות. אני חייבת לציין, שישנם לא מעט כנסים נפלאים ולא כולם תחת מסווה של כלים פרקטיים לחיים. אך השרלטנות חוגגת, משפחות מתפרקות וזה הורס חיים. מדובר על שיטה ולאו דווקא בגבר שמושך אחריו נשים. יש משפט אחד שהולך איתי לכל אורך הדרף ואותו אני מעבירה הלאה: לחיות בחירות מתוך נסיבות החיים כי כולנו ראויים. אני רואה את עצמי ממשיכה במה שאני עושה, עם מגוון סוגי ההרצאות שאני מעבירה, בהן גם כאלה שמתאימות לחברות ולעסקים ועוסקות בתכנון אסטרטגיה, העברת מסרים, יציאה מאזור הנוחות וצמיחה ממקום נכון. את כל הדברים האלה למדתי לאחר שהנוחות האישית שלי נגזלה ממני. בתוך פחות מעשור צמצמתי פערים של שלושים שנה. אחרי שהשתיקו אותי שנים רבות, היום אני יודעת להוציא את הקול ואת הכל. זה מה שאני חולמת להמשיך ולהעביר לאנשים".



לרכישת כרטיסים ולפרטים נוספים על ההרצאה של פפר במרכז שפר לוס אנג'לס ( 5 בפברואר): www.israeliamerican.org/los-angeles/yael

טלפון: 818.451.1201
אתר: www.yaelfeffer.co.il
אתר מת"י: http://www.maticenter.com/ 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE