הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רק אל תקראו לזה "סופר ירח דם זאב"
רוב המדענים מעקמים את האף כשהם שומעים את הכינויים הדרמטיים ל"ליקוי לבנה פריגיאוני מלא", אבל איך שלא תקראו לזה, זה מחזה שלא יקרה שוב 18 שנה, וכאן תקראו היכן תוכלו לחוות אותו

חובבי האסטרונומיה וכל מי שאוהב את יפי הטבע יוכל לצפות היום בירח המלא כשהוא מחליק תחת צל כדור הארץ הלילה (ראשון), במהלך ליקוי לבנה שיהפוך את צבעם האפור-לבן של פני הירח לאדומים. ליקוי הלבנה המלא יתחיל באופן חלקי בסביבות השעה 7:30 בערב בחוף המערבי (10:30 לשוכני החוף המזרחי) ויימשך כשלוש שעות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פעם ב-18 שנה, אז נקווה לצבע אדום דרמטי (צילום: טיימס סקוור כרוניקלס)

 

הליקוי הזה מיוחד משום שהוא נופל בפיריגיאון - הנקודה בה הירח קרוב ביותר לכדור הארץ במסלולו החודשי. כתוצאה, הירח ייראה מעט גדול ובהיר מכרגיל, מה שמכונה "סופר ירח". ישנם המכנים את האירוע "סופר ירח דם", כשהמלה האחרונה מתייחסת לצבע האדום שייווצר (בשאיפה) מן העובדה שאור השמש המאיר את פני הירח יעבור תחילה דרך האטמוספירה של כדור הארץ.

היות שהליקוי הפריגיאוני הזה חל בחודש ינואר, שהירח המלא שלו מכונה "ירח זאב", יש המגזימים ומכנים את האירוע "סופר ירח דם זאב", אבל לפני שמייללים חשוב להבין שהצבע האדום אינו מובטח. "ליקויי ירח יכולים להיראות בכל צבע מזהוב ועד אדום עמוק" אומרת ללוס אנג'לס טיימס ליסה וויל, אסטרופיזיקאית במכללת סן דייגו סיטי.

"אור השמש חולף דרך מקומות בהם מתרחשת זריחה או שקיעה", מסבירה וויל. "צבען של השקיעות והזריחות האלה יקבע את צבעו הכללי של הליקוי. המונח "ירח דם" הפך נפוץ לתאר ליקוי ירח, אבל ה'דם' הוא צבע כל הזריחות והשקיעות על פני כדור הארץ, משתקפים על הירח".

 

שלבי הליקוי, מחלקי למלא והדעיכה חזרה (צילום: Space.com)

 

"סופר ירח הוא לא מונח אסטרונומי רשמי" ממשיכה החוקרת, "ואלא אם אתם צופי כוכבים אדוקים, לא סביר שתבחינו בהבדל בגודלו או בהירותו של הירח בשל קרבתו הגדולה יותר". וויל מתנסחת בדיפלומטיות יחסית למדענים רבים, שהמונחים המפוצצים מוציאים אותם מדעתם.

ב-2017 צייץ האסטרופיזיקאי ו"סלב המדע" ניל דגראסי טייסון כי "עצם המושג סופר ירח הוא מביך עבור כל דבר אחר שאנחנו מכנים סופר: סופרנובה, מאיץ העל, סופרמן, סופר מריו". איך שלא תקראו לו, היתרון של ליקוי לבנה על ליקוי חמה הוא שהלילה לא צריך ציוד מגן לעיניים כדי לצפות בו. כל מה שצריך הוא תצפית טובה למזרח ומזג אוויר מתאים. בשני החופים צפויה ראות טובה יחסית.

 

לאן נגיע אם נתחיל לחלק ללא הבחנה את התואר "סופר"?

 

בלוס אנג'לס ניתן לראות את הליקוי במצפה הכוכבים גריפית'ס שבגריפית'ס פארק. בניו יורק אפשר לבחור בין המצפה בלינקולן סנטר (רחוב 64 מערב ושדרות קולומבוס) או בזה שבברונקס (Skyview on the Hudson, שדרות ארלינגטון 5700). בשני האתרים בניו יורק יחלקו מתנדבי אגודת האסטרונומים החובבים של ניו יורק את הטלסקופים שלהם והסברים לרוב.

על קצה המזלג - מה שתראו הלילה הוא קצת אשליה אופטית, כי התהליך שלוקח שלוש שעות להיפרש לעיניכם מתרחש למעשה במהירות של 2,288 מייל (3,660 ק"מ) לשעה. וחשוב מכל - השילוב הזה של ליקוי לבנה מלא, בירח מלא, בפריגיאון? יקרה שוב רק בעוד 18 שנה, אז חבל להחמיץ. צפייה נעימה!

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE