הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התלמיד ראה משהו, אמר משהו - וכנראה מנע טבח בקהילה מוסלמית בניו יורק
שלושה גברים צעירים ונער קטין נעצרו בחשד שבמשך חודש אגרו כלי נשק, הכינו מטעני חבלה ותכננו מתקפת טרור רצחנית בקהילת איסלאמברג שבמרכז המדינה. עירנותו של תלמיד הובילה לפתיחת החקירה

שלושה גברים צעירים ונער קטין נעצרו בעיירה גריס שבצפון מדינת ניו יורק, בפרברי העיר רוצ'סטר שבצפון מדינת ניו יורק בחשד לקשירת קשר לשימוש במטעני נפץ מאולתרים ובאקדחים כנגד הקהילה המוסלמית "איסלאמברג" היושבת מחוץ לבינגהאמטון שבמרכז המדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מימין לשמאל: אנדרו קרייסל, וינסנט וטרומייל, בריאן קולאנרי. הכינו מטענים מרובים ואגרו 23 כלי ירי (צילום: משטרת גריס)

 

משטרת גריס אמרה את וינסנט וטרומייל בן ה-19, אנדרו קרייסל בן ה-18 ובריאן קולאנרי בן ה-20 והאשימו כל אחד מהם בשלושה אישומי החזקה פלילית בכלי נשק בדרגה ראשונה, ואישום אחד של קשירת קשר בדרגה רביעית.

חשוד רביעי, נער בן 16, נעצר אף הוא בהקשר לחקירה, אולם שמו נאסר לפרסום בשל גילו, וגם האישומים המיוחסים לו טרם פורסמו. ארבעת החשודים נעצרו בתום מבצע בן תשע שעות במהלך אחר הצהריים והערב בשבת האחרונה.

לדברי מפקד משטרת גריס, פטריק פילאן, החקירה החלה לאחר שמישהו שמע שיחה בין סטודנטים בתיכון אודיסי בעיירה. במהלך ארוחת הצהריים הראה תלמיד בן 16 לחבר ללימודים תמונה של אדם אחר ושאל אם האדם בתמונה נראה "כמו היורה הבא בבית-ספר".

התלמיד שבפניו הוצגה התמונה יידע את מחלקת הביטחון בבית הספר, אשר פתחה בחקירה ועירבה את המשטרה המקומית בשלב מוקדם שלה. התלמיד שהחזיק את התמונה בטלפונו, כמו גם המצולם, תושאלו. פילאן אמר שאדם שלישי הקשור לחקירה, שאינו תלמיד בבית הספר, זוהה בשלב מאוחר יותר ושלושתם הובאו למשטרת גריס לחקירה.

 

בית הספר בו החל הכל (צילום: ספקטרום ניוז)

 

באמצעות החקירה הזו למדו השוטרים על הקשר לכאורה לפגוע באיסלאמברג, הנמצאת כחמישים מייל מצפון-מזרח לבינגהאמון שבמרכז המדינה. הקהילה נוסדה בשנות ה-80 של המאה הקודמת בידי אימאם פקיסטני בשם מובראכ עלי ג'ילאני כמפלט למשפחות מוסלמיות שחורות מברוקלין שסבלו מהתנכלות בעיר.

השם גרם לכך שגורמי ימין קיצוני אינם מסוגלים להניח לעיירה וליושביה, ובמהלך שני העשורים האחרונים פרסמו כלי תקשורת ימניים ושמרניים "דיווחים" נטולי כל ראיות על כך שהקהילה היא מחנה אימונים טרוריסטי. ב-2017 הורשע תושב טנסי בתכנון טבח במקום ונדון למעט פחות מ-20 שנות מאסר.

על פי מסמכי בית הדין, כל אחד מן השלושה חשוד בהחזקת מטעני נפץ מאולתרים (ברבים, כל אחד) בצורת גלילים וצנצנות בגודל בינוני עד גדול, עטופים באגד דביק (דאקט טייפ). כל אחד מן השלושה מואשם ב"כוונה להשתמש... נגד אנשים ורכוש" באיסלאמברג. המטענים הכילו אבקת שריפה, מסמרים וכדורוני ביבי.

 

תושבי איסלאמברג חוגגים את עיד אל-פיטר. שם העיירה מושך את השונאים (צילום: Muslims of America)

 

במסיבת עיתונאים אמר מפקד המשטרה פילאן כי בוודאות היתה תוכנית לתקוף את קהילת איסלאמברג בנשק, אולם הפנה שאלות בנוגע לאופן ההתקפה המתוכנן למשרד התובע המחוזי - שצפוי בתורו להעביר את התיק לידי התביעה הפדרלית, שכבר מעורבת. פילאן כן חשף שהחשודים תכננו את המתקפה במשך כחודש וכי הם תקשרו בתוכנת המסרים דיסקורד, החביבה על קהילת הגיימרים.

סך הכל נתפסו אצל כלל החשודים 23 כלי ירי, וכן מטעני הנפץ שנמצאו כולם בביתו של הנער הקטין (אך מסרים מעידים כי הוכנו בידי כל הארבעה, ולכן כולם מואשמים בהחזקתם). כלי הנשק "בחלקם של אבותיהם, בחלקם של סביהם ובחלקם נקנו על ידיהם", לדברי פילאן. הנער הוא על פי מקורות במשטרת גריס התלמיד שהראה את התמונה בטלפונו וגרם לתחילת החקירה.

החשוד וטרומייל היה תלמיד בנפת החינוך המקומית בשנת 2015, וסולק בשל עניין משמעתי. שלושה מן החשודים הכירו זה את זה בתנועת הצופים. דובר שבט הצופים המקומי הביע זעזוע וצער נוכח ההאשמות, וכינה אותן "מנוגדות באופן חריף לערכים שאנחנו מנחילים בצופים".

 

מפקד משטרת גריס, פטריק פילאן, נהנה מ-15 דקות מוצדקות ביותר באור הזרקורים (צילום: רוצ'סטר דמוקרט אנד כרוניקל)

 

במהלך מסיבת העיתונאים היום שיבחו נציגי הרשויות את התלמיד אשר פנה ודיווח על תקרית התמונה שהחלה בחקירה. לדבריהם, ייתכן מאד כי מעשהו של התלמיד הציל חיים. "כנפת חינוך וכקהילה אנחנו עצובים ונסערים עמוקות ממה שהעלתה החקירה הזו. בו בזמן, אנו אסירי תודה שאנשים צעירים סירבו לעמוד מנגד. תלמידים בטחו בחושיהם ובמה שלמדו מאיתנו בבית הספר", אמרה מנהלת נפת החינוך גריס סנטרל, קת'לין גראופמן. "התלמידים הללו פנו אלינו עם מידע ותמכו בעיקרון ש'אם ראיתם משהו, תגידו משהו'. המעשים שלהם שינו את הנראטיב".

ראש המועצה המקומית ביל רייליך שיבח את עבודת רשויות אכיפת החוק. "העובדה שהם עבדו ביחד במהירות כזו, והביאו את כל משאבי הקהילה כדי לסיים את הפרשה, אם לא תוך שעות אז תוך כמה ימים, לכולם מגיע ציון לשבח", אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE